2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
ایمپلنت دندان و مراقبت های پس از آن [آپدیت 2023] ✔️

ایمپلنت دندان و مراقبت های پس از آن [آپدیت 2023] ✔️

ما در این مقاله هر آنچه باید در مورد ایمپلنت بدانید را به طور کامل پوشش دادیم.

بسیاری از افراد بعد از، از دست دادن دندان های خود می خواهند هر چه سریع تر جایگزینی برای آن بگذارند تا جای خالی آن موجب از دست رفتن زیبایی دندان هایشان نشود. ایمپلنت دندان یا کاشت دندان جایگزینی مناسب برای دندان های از دست رفته است. دندان کاشته شده دقیقا مانند دندان طبیعی که از دست رفته، عمل می کند و هیچ تفاوتی بین آن ها وجود ندارد. به طور کلی می‌توان گفت که عمل ایمپلنت دندان توسط بهترین متخصص ایمپلنت در تهران، بهترین روش برای جایگزین کردن دندان‌ های افتاده و از دست رفته می‌ باشد. یکی از مهم ترین مزیتی که ایمپلنت دندان نسبت به دندان مصنوعی دارد، ثابت بودن آن است که دیگر نیازی به جا به جا کردن آن نیست.

در گذشته از روش های دیگری برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می کردند که افراد را با مشکلات بسیاری مواجه می کرد اما امروزه ایمپلنت دندان، هیچ مشکلی برای فرد در هنگام غذا خوردن ایجاد نمی کند و در جای ثابت خود مانند دندان های دیگر قرار دارد. ما در این مقاله هر آنچه باید در مورد ایمپلنت بدانید را به طور کامل پوشش دادیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت پزشکا (pezeshka.net) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر جراحا و جراحتو کمک بگیرید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان نوعی پروتز کاشتنی است که جایگزینی مصنوعی دندان است که در دهان و درون استخوان فک برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته استفاده می شود. این پروتز دندان دارای یک میله کوچک از جنس تیتانیومی و گاهی زیرکونیا است و به دلیل سازگار بودن جنس آن با محیط دندان، هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی کند. این پایه فلزی طی یک عمل جراحی در زیر بافت لثه و در داخل استخوان فک قرار می گیرد و آماده نگه داشتن تاج مصنوعی دندان می شود. بعد از گذشت چند ماه این میله که به عنوان ریشه دندان محسوب می شود، به بافت استخوان جوش می خورد.

ایمپلنت های دندانی را می توان هم به صورت تک به تک و هم به صورت گروهی به هم متصل و یا به شکل دندان های مصنوعی متکی بر پایه ایمپلنت مورد استفاده قرار داد. این ایمپلنت ها در هر شکل و تعدادی که باشند، وظیفه متصل کردن تاج دندان به ریشه را بر عهده دارند. این پایه فلزی به دلیل خاصیت غیر مغناطیسی و مقاومت بالایی که در برابر اکسیژن، ترکیبات اسیدی و نمک دارد، هنگام قرار گیری درون استخوان فک، به هیچ وجه جسم خارجی و مشکل سازی تلقی نمی شود و کاملا با محیط فک بیمار سازگار است.

چه کسانی به ایمپلنت دندان نیاز دارند؟

ایمپلنت دندان برای افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند، بسیار مناسب است که به کمک آن می توانند زیبایی دندان ها و سلامت آن ها را حفظ کنند. در بیشتر مواقع پزشکان این روش درمانی را برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی کنند، زیرا رشد استخوان فک آن ها همچنان ادامه دارد و ممکن است در حین و بعد از انجام کار دچار مشکل شوند.

توجه داشته باشید که افراد زیر می توانند کاندیدای مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان باشند:

•           افرادی مسئولیت پذیر نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان

•           افراد دارای لثه های سالم و سلامت

•           افراد دارای تراکم استخوان کافی

و در نهایت ایمپلنت دندان برای افراد زیر توصیه نمی شود:

•           افراد زیر 18 سال

•           افرادی که به بیماری های مزمنی مانند دیابت کنترل نشده، بیماری نقص ایمنی، هموفیلی و غیره مبتلا می باشند.

•           افراد سیگاری و افرادی که الکل مصرف می کنند.

•           خانم های باردار

•           افرادی که با پرتو درمانی نواحی سر و گردن خود سرکار دارند.

چه کسانی به ایمپلنت دندان نیاز دارند؟

مدت زمان انجام ایمپلنت دندان چقدر است؟

برای انجام ایمپلنت زمان مشخصی وجود ندارد و معمولا مدت زمان جراحی ایمپلنت بستگی به تعداد ایمپلنت دندان مورد نیاز بیمار و میزان پیچیدگی عمل جراحی وی دارد. جراح متخصص می تواند چند ایمپلنت را طی یک جلسه درمانی برای بیمار کار کند، اما زمان این جلسه بسیار طولانی می شود و ممکن است بیمار خودش اذیت شود. این درمان در اکثر موارد در 3 فاز انجام گرفته که حدودا بین 3 الی 8 ماه زمان می برد. فاز اول در صورتی که به پیوند استخوان نیاز باشد، بین 3 الی 6 ماه زمان نیاز دارد. در فاز دوم، قرار است که پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار بگیرد که حدود 2 ساعت طول می کشد، اما به دوره بهبودی 3 الی 6 ماه، زمان نیاز دارد تا پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش بخورد. بعد از بهبودی فاز دوم، در فاز بعدی تاج دندان روی ایمپلنت گذاشته می شود که حدود دو هفته زمان می برد تا بهبودی به دست بیاید.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

•           انجام آزمایشات و معاینات توسط پزشک و بررسی سوابق پزشکی بیمار برای تشخیص روش درمانی مناسب برای او، رادیولوژی و عکس برداری دندان برای بررسی زیر ساخت های فک و دهان از جمله عصب ها، تراکم و حجم استخوان فک انجام برای تعیین محل دقیق کاشت ایمپلنت دندان مشخص شود.

•           جراح متخصص برای مستحکم کردن پایه دندان ها در صورت نیاز، پیوند استخوان فک را انجام می دهد.

•           انجام قالب گیری و ساخت پروتز های دندانی که به روش حساسی همراه با دقت زیاد انجام می شود.

•           با در نظر گرفتن شرایط بیمار، کاشت ایمپلنت انجام می شود تا پس از بهبود بافت لثه و جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک که اصطلاحا به آن استئواینتگریشن می گویند، پروتز های دندانی را بر روی پایه ایمپلنت جایگذاری شود.

•           پروتز های دندان بر روی پایه ایمپلنت قرار داده می شوند.

•           معاینات منظم و دوره ای و اقدامات لازم بعد از کاشت ایمپلنت دندان.

هزینه ایمپلنت دندان

برای اطلاع دقیق از هزینه ایمپلنت دندان ها حتما باید توسط جراح متخصص معاینه شوید. در نتیجه در ابتدای کار پاسخ به این سوال بسیار پیچیده خواهد بود. جراح متخصص برای پاسخ به این سوال باید نیاز واقعی بیمار را ارزیابی کند و تنها در این صورت قادر به برآورد هزینه حقیقی خواهد بود. هزینه اصلی ایمپلنت به عواملی بستگی دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیفیت، مقدار و محل استخوان که اگر عرض و ارتفاع استخوان در محلی که قرار می گیرد کافی باشد، نیازی به هزینه اضافی نیست اما در صورتی که استخوان دچار تحلیل شده باشد و یا شکل و اندازه آن کافی نباشد نیاز به پیوند استخوان خواهد بود. این مسئله می تواند هزینه درمان را افزایش دهد.

هزینه ایمپلنت دندان

کلام آخر

اگر جای خالی دندان های از دست رفته تان برایتان اذیت کننده است و زیبایی دهان و دندان هایتان را از شما گرفته، ایمپلنت دندان بهترین گزینه برای شما می تواند باشد. ایمپلنت دندان داخل فک دهان جوش می خورد و هیچ فرقی با دندان های طبیعی شما نخواهد داشت. ما در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید از شما سپاس گزاریم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت پزشکا یا (Pezeshka.net) مراجعه کنید.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.