2024/05/01
۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
لیزر موهای زائد چه ضررها و عوارضی دارد

لیزر موهای زائد چه ضررها و عوارضی دارد

اگر قصد دارید برای رفع موهای زائد لیزر کنید حتما باید نزد متخصص بروید. ضمن اینکه باید درباره عوارض آن هم بدانید.

دوات آنلاین -اگر از روش‌های سنتی رفع موهای زائد یا درمان بیماری‌های پوستی مانند اصلاح خسته شده‌اید، ممکن است به لیزر موهای زائد علاقه‌مند باشید. درمان‌های لیزری مو که توسط متخصص پوست یا سایر متخصصان واجد شرایط و آموزش‌دیده ارائه می‌شوند با جلوگیری از رشد موهای جدید فولیکول‌ها عمل می‌کنند. برای اکثر افراد، لیزر موهای زائد بی‌خطر است اما این موضوع حتما باید توسط پزشک متخصص بررسی شود. در مورد چگونگی بروز احتمالی عوارض لیزر با دکتر «امیرهوشنگ احسانی» متخصص پوست و مو و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

کاربردهای اولیه لیزر

به نوشته همشهری، دکتر امیرهوشنگ احسانی متخصص پوست و مو درباره کاربرد لیزر در پزشکی می‌گوید: لیزرها تقریبا از 3 دهه پیش به‌سرعت در رشته پزشکی افزایش پیدا کردند. یعنی هم تعداد و هم موارد کاربرد آن رشد زیادی داشته است. شاید نخستین کاربرد لیزرها برای اشکالات انکساری چشم بود و پس از آن به سرعت در زمینه موضوعات و مشکلات مربوط به پوست و مو گسترش بسیار زیادی پیدا کرد.

 

بیشتر بخوانید: بعد از تزریق ژل چه کارهایی باید انجام بدهیم

 

به‌گفته این متخصص پوست، لیزر کاربردهای زیادی دارد. مثلا در حال حاضر برای از بین بردن موهای زائد از لیزر استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از لیزر برای از بین بردن ضایعات عروقی کمک گرفت. لیزر در درمان ماه‌گرفتگی و ضایعات دیگر مانند درمان جای جوش و زخم و همچنین افتادگی پوست نیز به‌کار می‌رود.

عوارض لیزر موهای زائد چیست

عوارض لیزر موهای زائد

دکتر احسانی می‌گوید: طی چند سال اخیر، تنوع استفاده از لیزرها به‌سرعت در دنیا و همچنین در کشور ما بسیار زیاد شده است. ضمن آنکه باید گفت لیزر یک نوع درمان به‌حساب می‌آید و تفاوت زیادی با درمان‌های دیگر ندارد.

 

به‌گفته این متخصص پوست و مو، این تصور که لیزر درمان بسیار خاصی به‌حساب می‌آید و می‌تواند معجزه کند، درست نیست و اصلا چنین چیزی وجود ندارد. ضمن آنکه لیزر می‌تواند به کم کردن موهای زائد کمک کند. ولی هیچ‌وقت نمی‌تواند آنها را برای همیشه از بین ببرد. همچنین می‌تواند جای جوش‌ها را بهتر کند اما هیچ‌گاه نمی‌تواند کاملا آنها را از بین ببرد.

 

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه متأسفانه طی چند سال اخیر شاهد زیادشدن عوارض لیزر هستیم می‌گوید: دلیل زیاد شدن عوارض لیرز به این خاطر است که توسط افراد آموزش‌دیده برای انجام این کار و متخصص انجام نمی‌شوند. بنابراین در بسیاری موارد، افراد بر اثر درمان‌های غیرتخصصی دچار عارضه می‌شوند. وی می‌افزاید: توجه داشته باشیم لیزر مثلا همانگونه که می‌تواند به راحتی موهای زائد را از بین ببرد به همان صورت هم می‌تواند باعث آسیب‌هایی شود که به سادگی قابل جبران نیستند. یعنی وقتی خدمات مربوط به لیرز توسط فرد متخصص انجام نشود ممکن است پوست آسیب ببیند و بسوزد که در این صورت، اثراتی مانند لک بر جای خواهد گذاشت.

 

به‌گفته این متخصص پوست و مو، ممکن است لیزر پوست را بسوزاند. در واقع برای انجام لیزر تمهیدات خاصی باید توسط کارشناسان درنظر گرفته شود. مثلا اگر فرد زمانی که تحت درمان لیزر قرار می‌گیرد آفتاب گرفته باشد قطعا پوستش می‌سوزد. سوختگی هم به‌صورت لکه‌های قهوه‌ای و سفید است که اثرات آن ممکن است سال‌ها باقی بماند و فرد را اذیت کند.

 

حتما بخوانید: خواص و عوارض شامپو بدون سولفات

 

دکتر احسانی در ادامه می‌گوید: همچنین اگر تنظیمات دستگاه برای لیزر ضایعات عروقی، جای جوش و لک درست انجام نشود می‌تواند پوست را بسوزاند. در واقع نداشتن مهارت، تخصص و تجربه کافی برای درمان مشکلی است که حتما باید از نبود آن مطمئن بود چون شواهد نشان می‌دهند لیزرها می‌توانند علاوه بر عوارض کوتاه‌مدت عوارض طولانی‌مدتی هم به‌دنبال داشته باشند.

 

انتخاب متخصص برای لیزر موهای زائد

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه توصیه می‌شود افراد حتما با آگاهی و دقت زیاد، پزشک متخصص برای انجام درمان با لیزر انتخاب کنند، می‌گوید: متأسفانه شاهد آن هستیم که اینگونه کارها در آرایشگاه‌ها و توسط افراد غیرپزشک وغیرمتخصص انجام می‌شود درصورتی که افراد هنگام درمان باید توجه داشته باشند که هر کسی نمی‌تواند کارهای تخصصی با لیزر را انجام دهد. بنابراین آگاهی در این‌ موارد باید در سطح جامعه افزایش یابد تا افراد دچار عارضه نشوند همچنین بر انجام چنین کارهایی نیز نظارت لازم صورت گیرد تا فقط افراد متخصص بتوانند کارهای تخصصی در زمینه لیزر را انجام دهند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.