2024/05/05
۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
برای گرفتن وکیل تسخیری چه باید کرد؟ + میزان حق الوکاله وکیل

برای گرفتن وکیل تسخیری چه باید کرد؟ + میزان حق الوکاله وکیل

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، تمامی شهروندان دارای حق داشتن وکیل در دادگاه می باشند. گاهی اوقات هم ممکن است افراد به دلیل مشکلات مالی و نداشتن اطلاعات کافی، نتوانند از خدماتی که وکلا ارائه می دهند، استفاده کنند.

دوات آنلاین -طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، تمامی شهروندان  دارای حق داشتن وکیل در دادگاه می باشند. گاهی اوقات هم ممکن است افراد به دلیل مشکلات مالی و نداشتن اطلاعات کافی، نتوانند از خدماتی که وکلا ارائه می دهند، استفاده کنند. به همین علت در قانون اساسی جمهوری اسلامی گفته شده است که هیچ کس نباید به دلیل ناتوانی مالی از حق داشتن وکیل محروم شود. به همین خاطر برای این که حقوق افراد در قانون اساسی برای افراد تامین شود، قانون گذار گرفتن وکیل تسخیری و وکالت معاضدتی را پیشنهاد می کند. سوال بیشتر افراد این است که برای گرفتن وکیل تسخیری چه باید کرد؟ در ادامه توضیحات کاملی در اختیارتان قرار داده ایم. همراه ما باشید.

 

وکیل تسخیری چیست؟

وکالت تسخیری در در مراجع قضایی وکالتی است که از سمت دادگاه و دادسرا برای متهمین دعوا در نظر گرفته شده است. در واقع دولت هر کشور وظیفه دارد عدالت به طور صحیح اجرا کند و امکان استفاده از خدمات وکلا را برای افرادی که توانایی مالی ندارند، فراهم کند. در پرونده های کیفری باید عدم توانایی مالی متهم اثبات شود و سپس برای او وکیل تسخیری در نظر گرفته شود.

 

در قانون جمهوری اسلامی ایران تمامی افراد از حق داشتن وکیل برخوردار هستند. بر اساس قانون اساسی، دو طرف دعوا می توانند در مراجع قضایی برای خودشان وکیل انتخاب کنند. اگر افراد از توانایی مالی برای گرفتن وکیل برخوردار نباشند، برای آن ها امکان تعیین وکیل فراهم خواهد شد.

 

یکی از مهم ترین دلایل حضور وکیل در دادگاه، مطرح کردن شکایات صحیح و قرار دادن پرونده ها در مسیر قانونی می باشد. زیرا افرادی که از روند قانونی آگاهی کاملی ندارند، با بیان شکایت به طور نامناسب، باعث تلف شدن وقت دادگاه ها می شوند. به همین علت حضور وکیل به دلیل آشنایی او با قوانین دادگاه در روند پرونده بسیار موثر و کاربردی می باشد.

 

شرایط گرفتن وکیل تسخیری

قانون آیین دادرسی کیفری، در مرحله اول وکیل تسخیری را برای افراد مجنون یا اطفال در نظر گرفته است. طبق تبصره 2 قانون دادرسی کیفری، هر زمان که افراد مرتکب جرم شوند، قبل از صادر کردن حکم قطعی، ابتدا باید جنون افراد سنجیده شود. تا زمان مشخص شدن جنون، دادرسی و تعقیب متوقف می شود. اما اگر دلایل اثبات جرم به گونه ای باشد که شخص نتواند از خودش دفاع و رفع اتهام کند، باید قیم متهم طی 5 روز وکیلی به دادگاه معرفی کند. اگر وکیلی برای فرد مشخص نشود، با در نظر گرفتن نوع جرم و میزان مجازات وکیل تسخیری برای او در نظر گرفته می شود. به همین علت تعیین وکیل تسخیری برای افراد مجنون ضروری می باشد.

 

همچنین با در نظر گرفتن ماده 415 قانون دادرسی کیفری باید گفت که اگر جرایمی که مجازات آن پرداخت دیه و ... باشد، دادگاهی که به پرونده های اطفال و نوجوانان رسیدگی می کند، باید به قیم او اعلام که وکیلی برای متهم در نظر بگیرد. اگر قیم متهم وکیلی برای او تعیین نکند و با وکیل بدون عذر موجه در مراجع قضایی حاضر نشود، برای متهم وکیل تسخیری تعیین می شود. در جرایم تعزیری درجه 7 و 8 که شامل اطفال و نوجوانان می باشد، سرپرست قانونی متهم می تواند از او دفاع کند. در غیر این صورت می تواند از وکیل دادگستری کمک بگیرد.

 

نحوه گرفتن وکیل تسخیری به چه صورت است؟

تعیین وکیل تسخیری با درخواست متهم: متهم می تواند در آخر جلسه اول از دادگاه درخواست تعیین وکیل تسخیری کند. سپس دادگاه رسیدگی کننده به پرونده عدم توانایی مالی متهم را مورد بررسی قرار می دهد و از بین نزدیک ترین وکلای حوزه قضایی، بهترین وکیل اراک را برای متهم تعیین می کند. اگر وکیل تسخیری درخواست حق الوکاله کند، دادگاه باید حق الوکاله مناسب با شرایط متهم و اقدامات انجام شده توسط وکیل ، تعیین کند.

 

تعیین وکیل تسخیری بدون درخواست متهم: هر زمان که دادگاه حضور وکیل را برای متهم ضروری بداند، یکی از نزدیک ترین وکلا در حوزه قضایی را برای متهم تعیین می کند. وکیل تسخیری بدون درخواست متهم توسط دادگاه در صورت ارتکاب جرایمی که مجازات آن سلب حیات یا حبس ابد است، تعیین می شود. اگر متهم در مرحله تحقیقات وکیل خودش را معرفی نکند، بازپرس برای او وکیل تسخیری تعیین می کند.

 

حق الوکاله وکیل تسخیری چقدر است؟

زمانی که افراد از دادگاه درخواست وکیل تسخیری می کنند، یکی از سوالاتی که ممکن است برایشان پیش بیاید این است که حق الوکاله وکیل تسخیری قدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که متهم می تواند بعد از پایان اولین جلسه رسیدگی از دادگاه درخواست تعیین وکیل تسخیری کند. در این صورت دادگاه با در نظر گرفتن شرایط مالی متهم از بین بهترین وکلای حوزه قضایی، وکیلی را برای متهم تعیین می کند. در این شرایط اگر وکیل درخواست حق الوکاله کند، دادگاه طبق کار هایی که انجام داده است، برای او حق الوکاله تعیین می کند. میزان حق الوکاله وکیل نباید بیشتر از تعرفه قانونی باشد. حق الوکاله از محل اعتبارات قوه قضاییه پرداخته می شود.

حق الوکاله وکیل تسخیری چقدر است؟

تفاوت وکیل تسخیری با وکیل معاضدتی چیست؟

1- وکیل معاضدتی برای امور حقوقی می باشد ولی وکیل تسخیری برای امور کیفری است.

2- وکیل معاضدتی توسط مراکز مشاوره و کانون وکلا انتخاب می شود اما وکیل تسخیری توسط دادگاه و قاضی رسیدگی کننده به پرونده انتخاب می شود.

3- وکیل تسخیری برای متهم در پرونده های کیفری در نظر گرفته می شود اما وکیل معاضدتی بیشتر برای خواهان پرونده تعیین می شود.

4- اصولا دادگاه در پرونده های تسخیری به این که متهم شانسی دارد یا خیر و یا این که نتیجه پرونده چه خواهد بود توجه نمی کند و برای متهم وکیلی تعیین می کند. اما در پرونده های معاضدتی اگر مراکز مشاوره و کانون وکلا تشخیص بدهند که با حضور وکیل تاثیری در روند پرونده ایجاد نخواهد شد، به درخواست خواهان وکیل معاضدتی جواب منفی می دهند.

 

کلام پایانی

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردردی. ما در این مطلب تمام تلاشمان را کردیم تا نکات مهم در مورد وکیل تسخیری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم که مطالب ارائه داده شده برایتان کاربردی بوده باشد

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.