2024/05/02
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره باغ کتاب تهران

گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره باغ کتاب تهران

جان‌مک‌کنا، نویسنده ارشد در سایت مجمع جهانی اقتصاد این هفته با بررسی پروژه باغ کتاب تهران مطلبی با عنوان «ایران بزرگترین کتاب‌فروشی جهان را دارد» نوشته که در ادامه خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید:

دوات آنلاینباغ کتاب تهران که در تپه‌های عباس‌آباد در شمال شرق تهران واقع شده‌است ماه گذشته رسما افتتاح شد. در کشوری که شمارگان کتاب در آن چندان زیاد نیست این پروژه می‌تواند عنوان بزرگترین فروشگاه کتاب در جهان را دریافت کند. به گفته محمدباقر قالیباف شهردار تهران « بزرگترین رویداد فرهنگی کشور فرصت‌های فرهنگی و آموزشی زیادی در اختیار کودکان می‌گذارد.»

این مجموعه دارای تعدادی کتابفروشی، گالری هنری و 10 سالن تئاتر و آمفی تئاتر است. بخش اختصاصی کودکان با تهیه محتوا برای سنین مختلف فرصتی برای تشویق کودکان تهرانی به کتابخوانی است. به گفته نیوزویک در حال حاضر 400 هزار عنوان کتاب کودک در این مجموعه برای ارائه وجود دارد.

باغ کتاب تهران که در مساحت 110 هزار متری در عباس‌آباد ساخته شده شامل موزه دفاع مقدس، کتابخانه و مرکزی نگهداری اسناد نیز می‌شود. فضای داخلی این مجموعه که شامل فروشگاه‌ها، گالری‌ها و تئاترها می‌شود 65 هزار متر مربع است. اگر تمامی این فضای داخلی در شمارش مساحت به حساب بیاید می‌توان گفت که باغ کتاب عنوان بزرگترین فروشگاه کتاب را در جهان به دست آورده‌است.

در حال حاضر بزرگترین فروشگاه کتاب که نامش در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده فروشگاه بارنس و نوبل است که در خیابان پنجم نیویورک واقع شده‌است. این فروشگاه که کمتر از یک چهارم باغ کتاب تهران مساحت داشت در سال 2014 درهایش را  روی مشتریان بست.

طرح باغ کتاب نخستین بار در سال 2004 ارائه شد. از این پروژه پس از محبوبیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اشتیاق ایرانی‌ها برای خواندن کتاب استقبال شد. در حال حاضر ایران کشوری است با 78 میلیون جمعیت که تنها 1500 فروشگاه کتاب دارد.

 

 

 

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.