2024/05/20
۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
پشت صحنه سریال نجلا چه خبر است

پشت صحنه سریال نجلا چه خبر است

شاید تعجب کنید وقتی بدانید بخش عمده‌ای از سریال نجلا نه در آبادان بلکه در تهران فیلمبرداری شده است.

دوات آنلاین -سریال نجلا بینندگان زیادی پیدا کرده است و همه در انتظار هستند ببینند سرنوشت نجلا با بازی سارا رسول زاده و عبد با بازی حسام منظور چه می‌شود. این سریال که به موضوع دفاع مقدس می‌پردازد از جمله مجموعه های خوش ساختی است که البته در تولید آن مشکلاتی نیز وجود داشت از جمله این‌که کرونا مانعی برای اجرایی شدن تمام برنامه‌های گروه شد. بخشی از گزارش خبرگزاری فارس از پشت صحنه این سریال را در ادامه بخوانید:

 

سریال نجلا در کجا فیلمبرداری شده است

از ابتدا بنا بود این سریال در شهر آبادان تولید شود اما به خاطر مواجهه گروه تولید با بیماری کرونا این اتفاق رخ نداد و تنها سکانس های پایانی این سریال در این شهر مقابل دوربین رفت و گروه تولید بنا به قصه ای که در این خطه رخ داده است، می بایست فضای آبادان در سال ۵۸ را در تهران اجرا می کردند. علاوه بر این تنها برخی سکانس های خارجی و سکانس هایی که بنا است در کنار شط تصویربرداری شود در آبادان قرار دارد.

 

برای رفتن به پشت صحنه این سریال چند گزینه پیش پایمان قرار دارد، بوستان ولایت، شهرک سینمایی دفاع مقدس و آبادان! اما طبق صحبتی که با دستیار کارگردان داریم توصیه می شود که بوستان ولایت بهترین فضایی است که می تواند برای تهیه گزارش مناسب باشد.

 

یکی از روزهای گرم تابستان بنا به آدرس وارد بوستان ولایت شده و طی پرس و جو از مسئولان بوستان به محلی که برای ضبط این سریال است هدایت می شوم. از دور یک ساختمان چند طبقه پیدا است و ماشین های حمل و نقل و افرادی که در حال رفت و آمد هستند گواه این را می دهد، که اینجا محل تصویربرداری سریال است.

عکسی از پشت صحنه سریال نجلا

این ساختمان چند طبقه محل اسکان عوامل است، با هماهنگی وارد شده و هر کدام از این اتاق ها برای یکی از کارهایی است که گروه تولید باید برای آن برنامه ریزی داشته باشند. اتاق گریم، لباس، تدارکات، غذاخوری و ... از جمله این اتاق ها است. البته چند اتاق دیگر هم برای این است که در فواصل بین سکانس ها اگر بازیگر یا عواملی نیاز به استراحت دارند، از آن اتاق استفاده کنند.

 

در این چند سال،‌ علاوه بر فضاهای موجود در شهرک سینمایی و شهرک دفاع مقدس، فضاهایی در بوستان ولایت موجود است که بنا به نیاز هر گروه تولیدی به آنها اجازه داده می شود تا در آنجا دکورسازی کنند. سریال هایی مثل «بچه مهندس»، «مینو» و ... از جمله سریال هایی بودند که دکورهایی در بوستان ولایت داشتند. نکته اینجا است که هر کدام از این دکورها بعد از پایان تولید سریال مورد نظر تخریب می شود تا گروه بعدی بتوانند به راحتی دکورهای جدید خود را در آن فضا بسازند.

 

قبل از شروع تولید، دکورهای اصلی و بخش هایی که می بایست به عنوان مرکز سریال مورد استفاده قرار بگیرد، دکورسازی شد. از جمله خانه عبد، خانه نجلا، خانه عطا، بیمارستان، مغازه ها و ... هر کدام در فاصله های نه چندان زیادی از یکدیگر قرار دارند و عده ای از بچه های گروه هر از گاهی به خاطر برداشتن وسیله ای به هر کدام از این خانه ها تردد دارند. هر چند بعد از پایان ضبط در بوستان ولایت، اغلب این لوکیشن ها قرار است تخریب شود.

 

یکی از شاخصه های شهرهای جنوبی که در قاب تصویر به خوبی به چشم می آید، درخت های نخلی است که در سطح شهر چشم نوازی می کنند. وقتی وارد محوطه مربوط به تصویربرداری سریال «نجلا» می شوید، بدون اینکه مسافت زیادی را طی کرده باشید خود را در آبادان می بینید و این تجربه لذت بخشی است برای کسانی که تا به حال به این شهر سفر نکرده اند. در اینجا هم با اینکه در نقطه ای از تهران قرار دارید، اما درخت های نخل بسیاری دیده می شوند که فضاسازی مناسبی را در خدمت کار قرار داده است.

 

فضای بیمارستان در سریال نجلا

به گفته دستیار کارگردان، این بیمارستان در سریال «مینو» و «بچه مهندس» هم استفاده شده است و آنها فضای داخل این بیمارستان را تغییر دادند تا بتوانند روایت درستی در شهری جنوبی داشته باشند.

 

ساخت بازار آبادان

در اینجا نمایی کم حجم از بازار آبادان ساخته شده است، چند مغازه دور تا دور یکدیگر قرار دارند و صاحبانی که هر کدام مشغول به فروش یک نوع کالا هستند. برخی هایشان بازیگر و برخی نیز هنرور هستند که برای حضور این هنرورها از روز قبل با مسئول آنها هماهنگی های لازم شده است. چند هنرور مسئول فروش میوه هایی مثل خیار، گوجه، بادمجان و ... روی گاری هایی هستند که در میانه بازار قرار دارد.

 

تجربه جدید حسام منظور

«حسام منظور» از جمله بازیگرانی است که در این گروه به چشم آشنا است. بازیگری که پیش از این در دو سریال «بانوی عمارت» و «برادر جان» نقش های موفقی را ایفا کرده بود. نکته جالب اینجا است که گریم و چهره منظور در این سریال تفاوت آنچنانی با دو سریال قبلی ندارد، اما نمی توان از بازی متفاوت او چشم پوشی کرد. او با اینکه اصالتا تهرانی است اما در نقش «عبد» جوانی جنوبی توانایی خود را به نمایش گذاشته است.

عکسی از سریال نجلا

لهجه عربی در سریال نجلا

با توجه به اینکه این سریال قصه ای در جنوب کشور را روایت می کند می بایست بازیگران نیز با لهجه صحبت کنند تا از آن فضا دور نشوند. همین موضوع درباره اغلب بازیگران این سریال نیز دیده می شود و علاوه بر نقش های اصلی که بر طبق اصالت جنوبی شان باید لهجه عربی و آبادانی داشته باشند، سایر اعضای شهر نیز به همین لهجه صحبت می کنند.

 

قبل از اینکه سکانس بعدی شروع شود و کارگردان اعلام ضبط کند، بازیگران با «علی غابشی» مسئول زبان عربی بازیگران، چند دقیقه ای صحبت می کنند و او نکته های ریزی که در بیان لهجه عربی لازم است را به آنها می گوید. علاوه بر این غابشی در کنار بیان لهجه عربی، یکی از بازیگران فرعی سریال نیز هست.

 

«علی غابشی» یکی از بازیگران این سریال است که البته مسئولیت مهم تری نیز دارد. او مسئول زبان عربی «نجلا» است و گروه را در بیان لهجه عربی کمک می کند.

 

او در این باره به خبرنگار فارس، می گوید: در ابتدا به عنوان بازیگر به این سریال اضافه شدم اما چون اصالتا آبادانی هستم قرار شد که دوستان را در بخش زبان عربی نیز کمک کنم.

 

وی با اشاره به سختی های این کار نیز بیان داشت: زمان مان برای تولید این کار کم بود و تعدد لوکیشن هم داشتیم. از طرفی شیوع بیماری کرونا هم کار را با محدودیت های لوکیشنی مواجه کرده بود. اما خداراشکر کار قابل احترامی شده است.

 

این بازیگر ادامه داد: اغلب بازیگران با لهجه آبادانی آشنا نبودند اما خب خودشان مطالعه هایی داشتند و من هم تا جایی که توانستم کمک شان کردم.

 

غابشی در پایان نیز گفت: همانطور که می دانید زبان عراقی در بغداد با ایران تفاوت دارد و حتی در ایران و در شهرهای مختلف جنوب هم ما شاهد تفاوت در بیان لهجه ها هستیم.

سارا رسول زاده در سریال نجلا

دلیل انتخاب سارا رسول زاده برای نقش نجلا

قطعا یکی از فاکتورهای انتخاب بازیگران نقش اصلی این سریال علاوه بر توانای شان، ‌فیزیک صورت و چهره هم بوده است. این موضوع درباره انتخاب بازیگر نقش نجلا هم لحاظ شده است و گروه کارگردانی سعی کردند از بازیگری استفاده کنند که شباهت ظاهری نزدیکی به اعراب داشته باشد. سارا رسول زاده نقش نجلا را بازی می کند، او پیش از این مدتی در تلویزیون به اجرا پرداخته است و در سریال «عاشقانه» نیز بازی کرده است، اما اولین تجربه رسمی تلویزیونی اش در حیطه بازیگری همین سریال نجلا است.

عکسی از سریال نجلا

مصطفی ساسانی در نقش عبد

مصطفی ساسانی در این سریال اولین تجربه تصویری و البته شاخص خود را تجربه می کند. او نقش عطا دوست صمیمی عبد را بازی می کند و قرار است در اغلب سکانس ها در کنار عبد حضور داشته باشد. اینطور که پیدا است عطا رگه های کمدی داستان را با حضورش پررنگ کرده است و بامزگی هایی در شخصیتش دارد که قصه عاشقانه و پر فراز و فرود عبد را تلطیف می کند.

 

عبد و نجلا جلوی بیمارستان

این سریال قصه دلباختگی عبد به نجلا را به تصویر می کشد، در این سکانسی که در حال ضبط است عبد روبروی بیمارستان منتظر است تا نجلا که پرستار است کارش تمام شود و بیرون بیاید و سر صحبت را با نجلا باز کند. زمانیکه نجلا بیرون می آید عبد طبق فیلم نامه قرار است با مردی عرب دعوا کند. گویا این مرد قصد دارد به نجلا چاقو بزند و او را مجروح کند اما با حضور به موقع عبد کار به آنجا نمی رسد. بخشی از دیالوگ های این دو بازیگر برای این صحنه به روایت زیر است:

 

نجلا: برا چی  دنبال ما راه افتادی؟

 

عبد: چاقو داشت می خواست تو رو بزنه!

 

نجلا با سری به زیر و خجالت زده راه خانه را در پیش می گیرد و می رود. این سکانس چند بار تکرار می شود و آخرین بار با تائید و کات کارگردان سکانس بعدی آغاز می شود.

عکسی از سریال نجلا

تعقیب و گریز در بازار آبادان

در اینجا نمایی کم حجم از بازار آبادان ساخته شده است، چند مغازه دور تا دور یکدیگر قرار دارند و صاحبانی که هر کدام مشغول به فروش یک نوع کالا هستند. برخی هایشان بازیگر و برخی نیز هنرور هستند که برای حضور این هنرورها از روز قبل با مسئول آنها هماهنگی های لازم شده است. چند هنرور مسئول فروش میوه هایی مثل خیار، گوجه، بادمجان و ... روی گاری هایی هستند که در میانه بازار قرار دارد.

 

کارگردان با اغلب بازیگرهایی که قرار است در این صحنه باشند و همچنین هنرورها مشغول صحبت است و بیشتر سعی می کند قصه سکانس بعدی را برایشان تصویر کند. در این سکانس پلیسی که همیشه دنبال عبد است به یکباره سر می رسد و سکانس های تعقیب و گریزی رقم می خورد.

 

این سکانس به دلیل حجم بالای بازیگران و تعقیب و گریزها چند بار تکرار می شود تا به سکانس مورد نظر کارگردان برسد. در این میان به خاطر حضور هنرورها هماهنگی های لازم باید انجام شود و مدیریت آنها قطعا زمان زیادی از گروه تولید می برد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.