2024/05/10
۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
دبرید چیست و درمان زخم با چه روش‌هایی انجام می‌شود

دبرید چیست و درمان زخم با چه روش‌هایی انجام می‌شود

دبریدمان زخم همان برداشتن زخم و بافت‌های مرده است که با چهار روش مختلف انجام می‌شود.

دوات آنلاین-عمل خارج کردن بافت مرده (نکروز) از روی زخم که مانع رشد سلول‌های سالم می‌شود را عمل دبریدمان می‌گویند. این عمل با روش‌های مختلف انجام می‌شود.

 

هدف از دبریدمان زخم چیست؟

به نوشته زخم پلاس هدف از دبریدمان زخم برداشتن بافت های مرده و به شدت آلوده است اما با حفظ عضوهای مهمی مثل تاندون و عروق خونی و استخوان و … . ( استخوان هم فقط در مواردی که استئومیلیت وجود داشته باشد، برداشته می شود. ) ، دبریدمان اجازه می دهد که بستر زخم دیده شود و شانس عفونت کاهش یابد و پروسه ترمیم زخم ادامه یابد.

 

فاکتورهای بسیاری باید هنگام انتخاب بهترین روش دبریدمان در نظر گرفته شود که شامل تعیین نوع بافت مرده در بستر زخم می باشد. مثلا زخم حاوی اسلاف به دبریدمان آنزیماتیک، اوتولایتیک، دبریدمان شارپ محافظه کارانه، دبرید شیمیایی و ماگوت تراپی جواب می دهد. در حالی که بافت اسکار می تواند به وسیله روش هایی چون دبریدمان اوتولایتیک، آنزیمایتیک، دبریدمان شارپ با ابزار و روش جراحی برداشته شود.

 

زخم های عفونی نیاز به توجه ویژه دارند و هدف ما در این نوع زخم ها آسیب کمتر به بافت اطراف زخم و همچنین دبریدمان سریع است. بدین منظور اغلب در این موارد دبریدمان جراحی پیشنهاد می شود که همراه آن آنتی بیوتیک درمانی هم انجام شود، در صورتی که دبریدمان جراحی منع شده باشد از روش های آهسته تر جهت دبریدمان استفاده می شود، نظیر (دبریدمان شارپ محافظه کارانه و ماگوت تراپی و دبرید آنزیمایتیک ). بنابراین عفونت زخم توسط آنتی بیوتیک درمانی باید کنترل شود.

دبرید چیست و درمان زخم با چه روش‌هایی انجام می‌شود

روش‌های دبریدمان زخم

دبریدمان زخم به چهار روش انجام می‌شود که در زیر توضیح داده شده است:

 

دبریدمان جراحی

دبرید جراحی بدلیل سرعت بالاتر ارجح تر است ، از طرفی برای بیماران با شرایط خاص نظیر کاهش سطح هوشیاری ، سن بالا یا داشتن مشکلات قلبی و ریوی دبرید جراحی برایشان مقدور نیست.

 

دبریدمان اتولیز

در این روش به بدن اجازه داده می‌شود که توسط آنزیم‌های خود به هضم و نابودی بافت مرده و مرطوب نگه داشتن آن اقدام کند و به انحلال اِسکار و جای زخم بپردازد. این روش در زخم‌ها و جراحت‌های درجه۳ و درجه۴ مناسب است. از اشکالات دبریدمان اتولیز می‌توان به زمان طولانی در بهبود و خطر عفونی شدن اشاره کرد.

 

دبریدمان آنزیمی

به تقلید از بدن و به وسیله آنزیم‌های شیمیایی می‌توان به درمان نکروز پرداخت. در زخم‌های با نکروز بزرگ مناسب است.

 

دبریدمان مکانیکی

این روش همان روش سنتی خیس کردن زخم و نکروز و بعد برداشتن بخش مرده پوست است.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.