2024/05/18
۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
خواب خرگوشی مدیران در فصل پرهیاهوی فوتبال

خواب خرگوشی مدیران در فصل پرهیاهوی فوتبال

در طول یک سالی که از فصل تلخ فوتبال ایران گذشت طبق آمار اورژانس کشور حدود 400 نفر بر اثر درگیری روی سکوها مصدوم شدند.

دوات آنلاین-چهارم مردادماه سال گذشته بود که فصل جدید رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران آغاز شد و درنهایت بعد از گذشت 10 ماه و 8 روز در دوازدهمین روز از خردادماه سال جاری با برگزاری فینال جام حذفی به اتمام رسید. در طول این مدت، فوتبال ایران پر بود از جنگ‌های لفظی، شکایت‌ها، دعواها و زد و خوردهایی که بدون شک حاصل سوءمدیریت در سطوح مختلف فدراسیون و سازمان لیگ بود. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به جنجال‌هایی که فوتبال باشگاهی ایران در یک فصل پرتلاطم پشت سر گذاشت.

 

هفته سوم؛ استقلال-تراکتورسازی

نوزدهم مرداد سال گذشته ورزشگاه آزادی شب عجیبی را در حضور خیل عظیم هواداران استقلالی و تراکتورسازی تجربه کرد. تراکتورسازی کهکشانی پا به استادیوم آزادی گذاشته بود تا مقابل استقلال یکی از حساس‌ترین بازی‌های فصل را برگزار کند. اتفاقات آن بازی زودتر از سوت داور رخ داد؛ جایی که هواداران تراکتورسازی بیش از ظرفیتی که به آن‌ها اختصاص داده شده بود در این ورزشگاه حضور پیدا کردند. طبق اعلام سیدپیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور، در خلال این بازی 105 نفر از هواداران 2 تیم مصدوم شدند که 90 نفر از آن‌ها به صورت سرپایی درمان شدند و 15 نفر دیگر هم کارشان به بیمارستان کشید.

 

هفته دوازدهم؛ سپاهان-پرسپولیس

هجدهم آذرماه سپاهان و پرسپولیس در اصفهان به مصاف هم رفتند. جنجال، درگیری و حاشیه مثل همیشه یکی از سکانس‌های ال‌کلاسیکوی ایران بود. در این بازی تعدادی نارنجک و هوادار زخمی روی سکوها تمام فینال نیم‌فصل اول را به حاشیه برد و حتی بازیکنان و مربیان 2 تیم هم وارد این حواشی شدند. درگیری‌های مختلف بازیکنان، جنجال در صحنه‌های داوری و مصاحبه‌های کنایه‌دار علیه فغانی و سایر داوران باز هم این دیدار را تحت‌الشعاع قرار داد تا نبرد سپاهان-پرسپولیس یادآور خاطرات خوشی نباشد. پس از آن بازی سرپرست اورژانس اصفهان تعداد مصدومان را 17 نفر اعلام کرد که البته دلیل بیشتر مصدومیت‌ها ازدحام هواداران مقابل گیت‌های ورودی و خروجی ورزشگاه بود.

 

هفته بیست‌وششم؛ تراکتور-پیکان

باخت به سپیدرود و حواشی محمدرضا زنوزی و محسن فروزان می‌توانست با یک پیروزی خانگی برابر پیکان به دست فراموشی سپرده شود اما اشتباه دروازه‌بان جانشین یعنی محمدرضا اخباری و شکستی دیگر هواداران زودجوش تراکتوری را پس از سوت داور به داخل زمین کشاند و باعث شد آن‌ها حتی به کاپیتان‌های خود هم رحم نکنند. در حالی که پس از اتمام بازی تراکتورسازی و پیکان مطلبی تحت عنوان مصدوم شدن 50 نفر در حاشیه دیدار این 2 تیم در فضای مجازی دست به دست می‌شد، رئیس اورژانس بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از راهی شدن تنها 5 تماشاگر به بیمارستان خبر داد.

 

هفته بیست‌وهفتم؛ پرسپولیس-سپاهان

باز هم پرسپولیس، باز هم سپاهان و باز هم جنگ و دعوا و سنگ! در حساس‌ترین بازی هفته‌های پایانی لیگ هجدهم همه نگاه‌ها بیشتر از آنکه به مستطیل سبز باشد به سکوها دوخته شده بود؛ جایی که هر کس به دنبال نشان دادن نشانه‌گیری دقیق خود با سنگ و صندلی بود! بر اساس اعلام دکتر پیمان صابریان، رئیس اورژانس تهران این جنگ و دعوا 245 مصدوم بر جای گذاشت.

 

فینال جام حذفی؛ پرسپولیس-داماش

تنش‌ها و درگیری‌ها در آخرین بازی فصل هم ادامه داشت تا آخرین سکانس فوتبال ایران در یک فصل پرهیاهو کاملا تراژیک باشد. شاید واژه افتضاح هم برای توصیف آنچه که در فینال جام حذفی رخ داد کم باشد. بی‌شک کسی گمان نمی‌‌کرد ورزشگاه مجلل آره‌نای شهدای فولاد با پذیرش این میزبانی، مدفن اعتبار و آبروی فوتبال کشور شود. اتفاقات تلخ فینال جام حذفی طبق اعلام سخنگوی اورژانس 22 مصدوم بر جای گذاشت.

 

سخن پایانی

در روزهایی که فوتبال ایران هجدهمین فصل به اصطلاح حرفه‌ای خود را پشت سر می‌گذاشت بارها و بارها شاهد درگیری مدیران و مسئولان ورزشی بودیم که با تصاویر درگیری‌های تماشاگران روی سکوها و بازیکنان در مستطیل سبز ترکیب شد و چهره زشت فوتبال رخ نمایان کرد. بعد از این همه هیاهو حالا همه جا صحبت از هت‌تریک پرسپولیس، ناکامی استقلال و... هست اما آنچه کمتر دیده شد تصمیمات غلط و بدون پشتوانه فکری مدیران فوتبال بود.

 

شخصا زمانی که قبل از بازی تراکتور-پرسپولیس در ورزشگاه یادگار امام از سعید فتاحی به عنوان رئیس سازمان لیگ در خصوص نحوه تفکیک بلیت هواداران 2 تیم سوالی پرسیدم با این جواب مواجه شدم: «به شما ربطی ندارد!» پاسخ و جمله‌ای که بعد از فاجعه فینال جام حذفی و تصاویری که از چهره مستاصل فتاحی می‌دیدم دائم در ذهنم رژه می‌رفت و با خود می‌گفتم که شاید آن روز جواب مناسبی نگرفته باشم اما حالا بهتر از هر زمان دیگری می‌دانم که چرا این بلا سر فوتبال ما آمده است. حال و روز فوتبال ما می‌گوید که طرز فکر و نگاه همه مدیران فوتبال مثل سعید فتاحی است و همین به کسی ربطی نداشتن‌ها و تصمیمات غیرفوتبالی، فوتبال ما را به این روزهای تاریک کشانده است.

 

در طول یک سالی که از فصل تلخ فوتبال ایران گذشت طبق آمار اورژانس کشور حدود 400 نفر بر اثر درگیری روی سکوها مصدوم شدند که بدون شک همه این درگیری‌ها ماحصل سوءمدیریت در فوتبال کشور بوده است. شاید با عینک خوش‌بینی بتوان به آینده امیدوار بود اما وقتی می‌بینیم که این همه جنجال، مصدوم و افتضاح حتی یک استعفا را هم در فدراسیون به دنبال نداشته امیدمان ناامید می‌شود. تا وقتی که آش همین است و کاسه همین، نباید به آینده امیدوار بود. واقعیت تلخ این است که برای تک‌تک مدیران فوتبال ما میز و صندلی از همه چیز مهمتر است؛ مهمتر از آبرو و هویت فوتبال و حتی مهمتر از جان یک انسان!

 

منبع: خراسان- امیرحسین طبسی

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.