2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
سفیدی مو درمان قطعی ندارد
مجتبی قمری؛ متخصص پوست و مو:

سفیدی مو درمان قطعی ندارد

ادعای وجود داروی برطرف‌کننده سفیدی مو به‌صورت دائم، مبنای علمی ندارد

دوات آنلاین-علت سفیدی مو در افراد متفاوت است و اگر درمانی برای یک نفر پاسخ داد به این معنا نیست که برای همه افرادی که دچار سفیدی مو هستند پاسخ خواهد داد.

 دکتر مجتبی قمری؛ متخصص پوست و مو ضمن بیان مطلب فوق به دوات آنلاین گفت: رنگ موی هر شخصی بر اساس رنگ دانه ملانین که در موی او وجود دارد مشخص می‌شود و درواقع میزان رنگ دانه و نوع آن، رنگ موی هر شخصی را  مشخص می‌کند. سفیدی مو زمانی اتفاق می‌افتد که رنگدانه‌سازی متوقف شود. رنگ‌های مختلف مثل سیاه، خرمایی، طلایی یا قرمز که موی هرکس دارد، بسته به نوع آنزیم در ساخت ملانین است.

این پزشک متخصص در خصوص علت سفیدی مو گفت: سفیدی مو در افراد مسن طبیعی است چراکه رنگ‌دانه‌های مو هم مثل دیگر بخش‌های بدن پیر می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد اما درباره سفیدی مو در دوران جوانی نمی‌توان با قطعیت علت خاصی را مطرح کرد. برخی از سفیدی‌ها در دوران جوانی کاملا بی‌علت هستند اما در برخی موارد  کمبودهایی مثل ویتامین‌های گروه «ب»، اسید پانتوتنیک و ویتامین «ب‌12» می‌تواند در سفیدی مو موثر باشد. بیماری‌هایی مثل کم‌خونی شدید، بيماري‌هاي خودایمنی، تیرویید و رژیم‌های سخت و طولانی هم ممکن است در سفیدی زودرس مو تاثیر داشته باشند و برطرف کردن علت‌ها می‌تواند به برگشت رنگ موهای سفید و جلوگیری از پیشرفت آن کمک کند.

این متخصص پوست و مو گفت: آنچه گفته شد به این معنا نیست که سفیدی موی هر شخصی با ویتامین«ب» و تامین سایراملاح که در بدن برخی افراد کم است و بر سفیدی مو تاثیر می‌گذارد، برطرف شود و همانطور که گفتم برخی از سفیدی‌ها  دلیل خاصی ندارد و نشان‌دهنده بیماری یا کمبود در فرد نیست.

 وی در خصوص اینکه آیا وراثتی بودن سفیدی مو مبنای علمی دارد گفت: اینکه گفته می‌شود سفیدی مو مي‌تواند ریشه در وراثت دارد  کاملا درست است. سفیدی‌های نقطه‌ای، منطقه‌ای و وسیع می‌تواند وراثتی باشد و حتی در برخی خانواده‌ها دیده ‌شده اعضای خانواده که نسبت نسبی با هم دارند در یک دوره سنی خاص موهایشان رو به سفیدی می‌رود که این موضوع نشان از وراثتی بودن سفیدی مو در این افراد دارد.

قمری  درخصوص  داروهای رفع سفیدی مو که به‌صورت دائم که در برخی رسانه‌ها تبلیغ می‌شود گفت: این داروها علمی نیست و گفته‌های مبلغان آن درباره برطرف کردن سفیدی مو به‌صورت دائم امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: مسایل مربوط به  پوست و مو از آنجایی که با اعتماد به نفس و زیبایی افراد در تماس است متاسفانه در برخی مواقع از حالت پزشکی خارج می‌شود و افرادی در آن دخالت می‌کنند که متخصص نیستند و فقط برای سودجویی وارد این حوزه شده‌اند. توصیه من به مردم این است که اگر متخصص پوست مشکل سفیدی مو در آنها را بررسی و اعلام کرد که قابل برطرف شدن است و ریشه در برخی کمبود‌ها در ویتامین یا املاح بدن آنها دارد این گفته را قبول کنند وگرنه گفته‌های بعضی افراد مبنی بر اینکه دارویی دارند که سفیدی مو را برطرف می‌کند اصلا درست نیست.

قمری تاکید کرد: اگر یک شیوه درمان درباره یک فرد جواب داد به معنای آن نیست که در خصوص مشکل سفیدی مو در افراد دیگر هم پاسخ می‌دهد. قطعا باید هر فردی به طور خاص مورد بررسی قرار گیرد و در این خصوص فقط باید صحبت‌های متخصص پوست مورد قبول باشد. ریشه سفیدی مو در همه افراد یکی نیست و یک دارو نمی‌تواند درمان همه علل سفیدی مو باشد.

این متخصص پوست و مو در خصوص باورهای غلط درباره سفیدی مو گفت: یک سری باور غلط برای موی سفید وجود دارد مثلا می‌گویند اگر موی سفید را بکنید بیشتر می‌شود یا برخی می‌گویند اگر موی سفید را بکنید دیگر  درنمی‌آید یا عده‌ای می‌گویند اگر مو را چندبار رنگ کنید، موها از ریشه رنگی درمی‌آیند. این گفته‌ها واقعیت ندارد و هیچ‌کدام از این موارد در از بین‌بردن سفیدی مو تاثیر ندارد.

 وی در خصوص اینکه رنگ‌کردن موها چه تاثیری روی آنها دارد و چطور می‌توان از موی رنگ‌شده مراقبت کرد گفت:  رنگ کردن موها از نظر ظاهری مشکلات را حل می‌کند و برای کمتر نشان‌دادن سن و برطرف کردن سفیدی مو خوب است  اما باید توجه داشت ساختمان فیزیکی و شیمیایی ساقه مو که بخش مرده آن است  باید تحت تاثیر قرار بگیرد که حتي این تاثیر می‌تواند عوارض ایجاد کرده  و مو را شکننده کنند. مواد شیمیایی که در رنگ‌ها  استفاده می‌شود می‌تواند عوارضی داشته باشد  و عارضه‌های درماتیت و آلرژی ایجاد کند بجز این  مورد در اشخاصی  که مستعد آلرژی هستند بخصوص آنهایی که آسم آلرژیک دارند رنگ موها می‌تواند حملات آسم را بیشتر کند.

این پزشک بر استفاده از رنگ موهایی که ترکیب کم عارضه دارند تاکید کرد و گفت:مواردی گزارش شده که اثرات  رنگ مو باعث افزایش احتمال ایجاد سرطان مثل مثانه ، سینه و غدد درون‌ریز شده ‌است این سرطان به دلیل ماده‌ای به اسم «پی‌پی‌دی» است که در برخی رنگ‌موها هنوز هم به کار می‌رود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.