2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
تغییرات اقلیمی یا تغییر کاربری؟
اظهارات دو مسئول استان گلستان درباره دلایل سیل خسارت‌بار

تغییرات اقلیمی یا تغییر کاربری؟

معاون پایش و نظارت سازمان محیط زیست استان گلستان ساخت و سازهای غیرمجاز، رعایت نکردن نسبت دام و مرتع، چرای بی‌رویه و فعالیت‌های معدنی در مناطق جنگلی را از دلایل بروز سیل و خسارات آن می‌داند.

دوات آنلاینسیلاب در پنج استان گلستان، ایلام، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان تا کنون حداقل یازده کشته برجای گذاشته و در استان گلستان نیز جداقل یک نفر کشته و دو نفر مفقوده شده‌اند.

برخی تخریب بی‌رویه جنگل در گلستان را یکی از دلایل این سیلاب می‌دانند که خسارات زیادی به کشاورزی و دامداری و خانه‌های مردم وارد کرده است.

معاون پایش و نظارت سازمان محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه مناطق سیل‌زده و آسیب‌دیده و عراضی جنگلی از سوی سازمان منابع طبیعی استان مدیریت و کنترل می‌شوند و ما مسولیت مستقیمی در رابطه با این مناطق نداریم، به دوات‌آنلاین می‌گوید: بروز این حادثه پیش‌بینی می‌شد و یکی از دلایل آن هم تغییر کاربری در حوزه آبریز و آبخیز بوده است.

مجتبی حسینی ساخت و سازهای غیرمجاز، رعایت نکردن نسبت دام و مرتع، چرای بی‌رویه و فعالیت‌های معدنی در مناطق جنگلی را از دلایل بروز سیل و خسارات آن می‌داند: به همین دلایل با بارندگی در فصل خشک سال شاهد بروز سیل و وارد شدن خسارات سنگین به این مناطق هستیم.

او در پاسخ به این سئوال که آیا تاکنون هشدار جدی در مورد بروز چنین حوادثی به مسئولان استان داده شده است، می‌گوید: ما در جلساتی که با حضور دادستان گرگان و رییس کل دادگستری استان برگزار شد، نسبت به این موضوع هشدار دادیم؛ اما به دلیل وجود قوانینی که در حوزه مالکیت اراضی وجود دارد در حال حاضر مالکان این زمین‌ها هر کاری که می‌خواهند در رابطه با تغییر کاربری و سات‌وساز انجام می‌دهند.  

اما سیدهاشم موسوی‌نژاد، معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه اگر بخواهیم به‌طور علمی و دقیق علت وقوع سیل کنونی را بررسی کنیم، به مقوله تغییر اقلیم برمی خوریم، به دوات‌آنلاین می‌گوید: یعنی بارشی که باید در یک بازه زمانی و در مناطق مختلف اتفاق بیفتد حالا در یک نقطه متمرکر شده و ایجاد خسارت کرده است.

تغییرات اقلیمی به‌طور نقطه‌ای قابل پیش‌بینی نیست

موسوی‌نژاد توزیع نامتناسب باران را علت اصلی وقوع این حادثه عنوان می‌کند و معتقد است: بروز تغییرات اقلیمی را نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد که در چه زمان و مکانی اتفاق خواهد افتاد. هواشناسی احتمال آب‌گرفتگی معابر را می‌داد، از این‌ رو اطلاع‌رسانی شد که در همه دهانه‌ها مردم از این مسیرها رفت و آمد نکنند و به این ترتیب از میزان تلفات و خسارات جلوگیری شود.

او می‌افزاید: عوامل فرمانداری نیز پیش از وقوع سیل، در مناطق پیش‌بینی شده حضور پیدا کردند تا از حضور مردم در معابر حادثه خیز جلوگیری کنند.

به گفته موسوی‌نژاد، اطلاعات آماری موجود از تغییرات آب و هوایی و اقلیم استان گلستان نشان می‌دهد که همواره در بازه زمانی 10 تا 25 مرداد ماه این تغییرات اقلیمی اتفاق می‌افتد.

معاون منابع طبیعی استان گلستان می‌گوید: عوامل انسانی در مناطق سیل زده دخیل نبودند و می‌توان تاثیر آن را صفر تلقی کرد. جنگلداری در مناطق مذکور فعالیت جدی دارد و عواملی مثل تغییر کاربری چرای دام و دیگر عوامل انسانی را نمی‌توان در این حادثه به حساب آورد.

به‌عقیده او، عامل اصلی بروز سیل، شدت رگباری است که به تغییرات اقلیمی استان باز می‌گردد. 

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.