2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روستای وردیج؛ محلی مناسب برای سفر یک روزه تهرانی‌ها

روستای وردیج؛ محلی مناسب برای سفر یک روزه تهرانی‌ها

روستای وردیج منطقه نسبتا پرآبی است. دو چشمه معروف دارد که به آنها چشمه شاه و چشمه پااورزا می‌گویند. در روستا هم حوضچه‌هایی را ساخته‌اند که آب رودخانه در آنها جمع می‌شود و البته بعد برای کشاورزی به سمت‌های مختلف می‌رود.

دوات آنلاین-در شمال غرب تهران با فاصله کمی از شهر، منطقه‌ای زیبا وجود دارد که می‌توانید چند ساعتی را در آنجا بگذرانید و آب و هوایی عوض کنید. سفر به روستای وردیج، پیشنهادی مناسب برای آخر هفته تهرانی‌ها است.

چه طور برویم؟

اتوبان همت غرب را تا انتها بروید. وقتی از کنار دریاچه رد می‌شوید تابلوی وردیج و واریش را می‌بینید. بعد از آن وارد جاده‌ای پر پیچ و خم و نه چندان ایمن می‌شوید که مثل جاده امام زاده داوود جاده‌ای کوهستانی است و در حاشیه دره‌ای عمیق ساخته شده است. در این جاده باید حدود 10 کیلومتر بروید تا  تابلوی خیابان شهید وردیجی را در سمت راست خود ببینید. این یعنی شما به ابتدای روستا که از توابع بخش کن و سولقان است، رسیده‌اید.

 

مسیر دیگری هم برای رفتن به این روستا وجود دارد. فرض کنید شما در میدان آزادی هستید. به سمت کرج حرکت کنید به وردآورد که رسیدید وارد ورودی پمپ بنزین شوید و از پشت جایگاه سوخت به سمت خیابان شهید اردستانی بروید سپس وارد جاده کوهستانی شوید.

 

آب و هوا

روستای وردیج منطقه نسبتا پرآبی است. دو چشمه معروف دارد که به آنها چشمه شاه و چشمه پااورزا می‌گویند. در روستا هم حوضچه‌هایی را ساخته‌اند که آب رودخانه در آنها جمع می‌شود و البته بعد برای کشاورزی به سمت‌های مختلف می‌رود.

 

این منطقه آب و هوایی خنک دارد. یعنی برای تابستان بسیار مناسب است اما زمستان‌ها به شدت سرد می شود. به هر حال روستای وردیج در ارتفاع 1850 متری قرار دارد و این سرما کاملا طبیعی است.

 

سرما در زمستان باعث شده خیلی از اهالی وردیج آنجا را ترک کنند و راهی شهر شوند اما خیلی از تهرانی‌های پولدار هم آنجا ویلاسازی کرده‌اند تا آخر هفته‌های خوشی را سپری کنند.

 

در مجموع اگرچه تابستان بهترین فصل سفر به وردیج است اما در فصل‌های دیگر هم این روستا تماشایی است. این روستا پر از باغ‌های سیب، گردو، توت، شاتوت و خرمالو است و در فصل بهار شکوفه‌ها منظره‌ای زیبا را می‌سازند.

 

در پاییز هم این منطقه هزار رنگ می‌شود و بسیار دیدنی است. در زمستان نیز می‌توانید از روستای برف‌پوش لذت ببرید. به شرط این‌که لباسی مناسب پوشیده باشید.

مناطق دیدنی

وردیج علاوه بر طبیعت زیبا دو منطقه دیدنی هم دارد. آبشار لت مال یکی از آنها است. اول درباره معنی اسم آبشار توضیح بدهیم که لت یعنی سنگ. مال هم به معنی همان مالش و مالیدن است. لت مال یعنی مالیده شدن آب روی سنگ.

 

لت مال از سه آبشار کوچک تشکیل شده که اولی 5 متر ارتفاع دارد، دومی کمی بزرگ‌تر است و ارتفاع آبشار سوم که آبشار اصلی محسوب می‌شود به 35 متر می‌رسد و به‌صورت پله‌ای است.

 

در نظر داشته باشید رودخانه‌های این منطقه فصلی است و فقط از اواسط زمستان تا اواخر بهار آب دارد.

 

برای رفتن به آبشار باید از جاده اصلی حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید.

دامنه ارواح سنگی یا آدمک جنیان منطقه جذاب دیگر این روستا است. در این منطقه سنگ‌هایی به شکل حیوانات یا جمجمه انسان وجود دارد و درباره آنها افسانه‌های زیادی وجود دارد. مثلا می‌گویند اینها واقعا حیوان بودند که به سنگ تبدیل شدند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.