2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
امسال سبزه در هفت‌سین بگذاریم یا نه؟

امسال سبزه در هفت‌سین بگذاریم یا نه؟

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست:باید برای حفظ این سنت زیبا تلاش کنیم و کمک به طبیعت نباید بهانه‌ای برای حذف این سنت باشد

دوات آنلاین-پویش نه به سبزه چند روزی است که راه افتاده و افرادی که به آن می‌پیوندند اعلام می‌کنند امسال سبزه در سفره هفت سین نمی‌گذارند و به جای آن نهال می‌کارند. مردم در ایران باستان هر سال  خشت هایی را از خاک نقاط مختلف تهیه می‌کردند و روی آن دانه های مختلف مانند گندم، جو، ماش و یا عدس می کاشتند و هر کدام که بهتر سبز می‌شد و رشد می کرد، همان را به عنوان محصول کشاورزی در سال نو می کاشتند. این طوری بود که سبزه وارد سفره هفت‌سین شد. اما حالا بعضی‌ها با آن مخالف هستند و می‌گویند این رسم به محیط زیست آسیب می‌زند البته بسیاری از کارشناسان محیط زیست با این نظر موافق نیستند. خلاصه‌ای از نظرات دو فعال و کارشناس محیط زیست را در این باره بخوانید:

هم سبزه بکاریم و هم نهال

اسماعیل کهرم: پویش حذف سبزه نوروز به راه افتاده است و از من نیز خواستند به آن ملحق شوم که نپذیرفتم چون به سبز کردن سبزه و استفاده از ان در سفره هفت سین به عنوان یک سنت قدیمی اعتقاد دارم.عده ای بر این باور هستند که برای سبزه حجم زیادی دانه از جمله گندم یا عدس از بین می رود، اما در نهایت می توان از این سبزه ها به نحو مطلوبی مثلا به عنوان غذا برای پرندگان و یا کود استفاده کرد.باید برای حفظ این سنت زیبا تلاش کنیم و کمک به طبیعت نباید بهانه‌ای برای حذف این سنت باشد. می توان هم سبزه کاشت و هم نهال، در واقع این دو مغایرتی با هم ندارند؛ هدف حفظ طبیعت است و یکی از راه های آن نهالکاری است که می توان ضمن حفظ سنت دانه سبز کردن، نهال هم کاشت.

ماهی قرمز برای هفت سین بخریم یا نه؟ قبل از تصمیم‌گیری این مطلب را بخوانید.

می‌توان جلوی هدررفت گندم را گرفت

میترا جلوداری: در بحث اینکه به جای سبزه نهال بکاریم دو مساله وجود دارد، یکی مساله فرهنگی است که این کار در واقع مقابله با سنت ها است و مساله دیگر ورود سلبریتی ها و چهره های سرشناس به آن است که در مواردی مشکل ایجاد می شود.

بحث کاشت نهال مانند تمام حوزه های تخصصی نیازمند ورود متخصصان است، با توجه به این که با کم آبی در کشور به ویژه کلانشهرها از جمله تهران مواجه هستیم، بنابراین لازم است انتخاب و کشت نهال مورد نظر از سوی متخصصان صورت گیرد.اینکه یک شهروند بدون هیچ تخصص مرتبط بخواهد بدون نظر کارشناسان به جای سبزه نهال بکارد، ممکن است در آینده مشکل ساز شود.

نکاتی درباره بهترین نحوه چیدن سفره هفت سین را اینجا بخوانید.

یکی از دلایل ارائه شده برای سبز نکردن سبزه، مصرف حجم زیاد انواع بذر به ویژه گندم است که پس از سبز شدن دور انداخته می شوند. این مشکل را می توان با راهکارهایی مدیریت کرد؛ یکی از راهکارها می تواند این باشد که در روز سیزدهم فروردین مکان هایی در نظر گرفته شود تا افراد سبزه خود را به آنها تحویل دهند تا در نهایت به جای دور ریختن، خوراک دام شود که با این کار از هدررفت بذر و سبزه ها جلوگیری می شود و محیط زیست هم آلوده نمی شود.

به نظر می رسد به این مساله تک بعدی نگاه می کنیم و این نگاه در طولانی مدت مشکل ساز خواهد شد زیرا برای نهالکاری باید نهالی انتخاب شود که با اقلیم منطقه سازگاری داشته باشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.