2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
گام‌های لرزان یک پارلمان شهری
فرماندار و 2 عضو شواری شهر کرمانشاه از حاشیه‌های شواری پنجم می‌گویند

گام‌های لرزان یک پارلمان شهری

اختلافات کنونی در ادوار کرمانشاه هم بوده و همیشه ناهماهنگی در این شورا وجود داشته است. الان بحث درباره انتخاب شهردار است و هم اکثریت خود را محق مي‌دانند و هم اقلیت. بهتر است که دوستان منافع عموم را بر موارد شخصی ترجیح دهند چون شهر کرمانشاه دیگر طاقت این اختلافات را ندارد.

دوات آنلاینپنجمین شورای اسلامی شهر کرمانشاه، مانند دوره چهارم این پارلمان کار خود را با حاشیه آغاز کرد و در روزی که مراسم تحلیف شوراهای سراسر کشور برگزار می‌شد، در کرمانشاه، به‌دلیل غیبت پنج نفر از منتخبان مردم، این جلسه برگزار نشد تا مراسم با سه روز تاخیر دیروز، شنبه، چهارم شهریور و باز هم با حواشی مختص‌ به ‌خود برگزار شود.

در اولین جلسه شورای شهر کرمانشاه چه گذشت؟

شورای شهر ۹۵۰ هزار نفری کرمانشاه، یازده عضو اصلی دارد که در اولین روز آغاز به کار این شورا که چهارشنبه،‌ اول شهریور ۹۶ بود، تنها شش نفر در صحن این شورا حضور پیدا کردند و پنج نفر دیگر در فرمانداری این شهر جمع شده بودند؛ حجت‌الله موسوی‌اجاق، سیداحسان احسانی، غلام‌رضا امیری، مازیار رضایی و سالار احمدزاده پنج نفری بودند که با غیبت خود جلسه چهارشنبه را لغو کردند و تلاش‌های فرماندار هم نتوانست آنها را قانع به شرکت در آن جلسه کند.

در نهایت اولین جلسه رسمی شورای شهر کرمانشاه دیروز و با حضور هر یازده‌نفر برگزار شد و پس از انتخاب هیات‌رئیسه سنی، نوبت به انتخاب اعضای رسمی هیات‌رئیسه رسید که در تمام موارد با کم‌رغبتی اعضا برای کاندیداتوری همراه بود و در نهایت تمام اعضا از گروه شش نفره انتخاب شدند؛ پنج‌نفری که در جلسه چهارشنبه غایب بودند تنها برای انتخاب رئیس و پس از اصرار فرماندار یک کاندیدا معرفی کردند که پس از نرسیدن او به ریاست ترجیح دادند برای دیگر مناصب کاندیدا نشوند.

فضل‌الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه، درباره نتایج این جلسه به دوات‌آنلاین می‌گوید: «در این جلسه رسول آزادی با شش رای به عنوان رئیس انتخاب شد و بعد آقای کامران ملکی با ۷ رای به‌عنوان نایب رئیس و ابراهیم مرادی با شش رای به عنوان سخنگو انتخاب شدند. در ادامه میثم موسوی و سید پیمان موسوی؛ دو عضو جوان شورا به عنوان منشی‌های شورا انتخاب و طیب حیدری هم به عنوان خزانه‌دار با شش رای انتخاب شدند.»

در این انتخابات، تنها در انتخاب رئیس شورا رقابت وجود داشت و در بقیه موارد تنها یک نامزد و آن هم به اصرار فرماندار ثبت‌نام کرده بود. فرماندار کرمانشاه درباره انتخاب شهردار ازسوی این شورا هم می‌گوید: «قرار شد در اولین جلسه پیش‌رو و در همین هفته شهردار انتخاب شود.»

دلایل دو دستگی شورای پنجم کرمانشاه

طیف‌بندی ایجاد شده در شورای پنجم شهر کرمانشاه، ریشه در انتخابات ۲۹ اردیبیهشت در این شهر دارد که با چالش‌های فراوانی همراه شد و پس از بازشماری آرا و تغییرات صورت‌گرفته در نتیجه اعلام‌شده اولیه، هنوز تعدادی از کاندیداها به نتایج آن معترض هستند. حالا دو گروه؛ یکی اقلیت با پنج عضو ولی با سابقه عضویت در شوراهای گذشته و دیگری اکثریت با شش عضو ولی تازه‌نفس، پارلمان شهری کرمانشاه را تشکیل می‌دهند و دو نگاه و رویکرد متفاوت نسبت به مسائل شهری دارند.

فرماندار کرمانشاه و دو عضو کنونی شورای شهر از طیف‌های مختلف در گفت‌و‌گو با دوات‌آنلاین اگرچه موارد متفاوتی را به‌عنوان دلایل این طیف‌بندی بیان می‌کنند، اما بر یک موضوع تاکید دارند و آن اینکه دلیل این دو دستگی مسائل و گروه‌بندی سیاسی نیست، چراکه در هر دو طیف افرادی با گرایش‌های اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل دیده می‌شود.

ریشه اختلافات از زبان اعضای هر دو گروه

سیدحجت‌الله موسوی یکی از اعضای منتخب مردم کرمانشاه در انتخابات ۲۹ اردیبهشت است که پیش از این و به مدت ۱۸سال در شورای این شهر عضویت داشت.

او که حالا یکی از اعضای طیف پنج‌نفره و منتقد شرایط کنونی است درباره ریشه این اختلاف می‌گوید: «ریشه این شرایط و اختلافات به ضعف قانون برمی‌گردد. وقتی قانون مشکل داشته باشد این اتفاقات پشت سر هم صورت می‌گیرد. مثلا در قانون شوراها شرط حداقل سنی ۲۵ سال است و الان دو نفر از یازده منتخب کرمانشاه ۲۶ساله هستند، چطور می‌توان با این افراد تعاملی داشت؟ آینده خوبی برای شورا نیست.» او به کم‌تجربگی بعضی از اعضای کنونی شورا هم اشاره می‌کند و معتقد است که آفت این خامی در تمام چهار سال ادامه پیدا می‌کند.

موسوی درباره انتخاب شهردار هم می‌گوید: «اینها می‌گویند شهردار خودمان و انگار شهردار خودی و غیرخودی داریم، فکر می‌کنند حتما باید شهردار عوض شود. شهرداری که کار خود را به درستی انجام دهد چه دلیلی برای تغییر آن وجود دارد؟ اینها نمی‌دانند که هر تغییر شهرداری یعنی یک‌سال تعطیلی پروژه‌های اجرایی.» موسوی می‌گوید که شش عضو دیگر شورا حاضر به شرکت در جلسه مشترک درباره انتخاب شهردار نیستند.

طیب حیدری هم یکی دیگر از اعضای شورای پنجم شهر کرمانشاه است که در دسته اکثریت شش‌نفره قرار دارد و با رای اعضا به عنوان خزانه‌دار انتخاب شده‌است.

او معتقد است که تمام اعضای شورا باید به رای جمع و قانون تمکین کنند: «اگر خلاف این باشد نه به نفع ما خواهد بود و نه به نفع مردم. قانون‌گذار، قانون را مشخص کرده و چاره‌ای جز تمکین به آن وجود ندارد. البته من خیلی تلاش کردم که این اتفاقات رخ ندهند و این انشقاق صورت نگیرد. من امروز به‌عنوان خزانه‌دار انتخاب شدم و این مسئولیت را به اکراه قبول کردم؛ هر چه اصرار کردیم که فردی از تیم مقابل (البته عبارت درستی نیست و دوست ندارم از این عبارت استفاده کنم) این مسئولیت را برعهده بگیرد، نپذیرفتند.»

او درباره انتخاب شهردار هم می‌گوید که تاکنون اعضا نتوانستند به جمع‌بندی برسند.

اختلافاتی که در همه ادوار بود

جبار گوهری، عضو شورای چهارم کرمانشاه که در فهرست اعضای علی‌البدل شورای پنجم هم حضور دارد به سابقه چنین اختلافاتی در شورای کرمانشاه اشاره می‌کند و معتقد است که چنین اختلافاتی مانع از توسعه و پیشرفت کرمانشاه می‌شود: «متاسفانه اختلافات کنونی در ادوار کرمانشاه هم بوده و همیشه ناهماهنگی در این شورا وجود داشته است. الان بحث درباره انتخاب شهردار است و هم اکثریت خود را محق مي‌دانند و هم اقلیت. بهتر است که دوستان منافع عموم را بر موارد شخصی ترجیح دهند چون شهر کرمانشاه دیگر طاقت این اختلافات را ندارد.»

شورای شهر کرمانشاه حالا یک هیات‌رئیسه با آرای شکننده و لرزان دارد و باید در اولین جلسه پیش‌رو، شهردار این شهر را هم انتخاب کنند؛ موضوعی که به نظر می‌آید یکی از دلایل انشقاق کنونی هم هست، چراکه گروه پنج نفره معتقد به تغییر شهردار نیستند و عملکرد او را مثبت ارزیابی می‌کنند درحالی که دیگر اعضا از ضرورت تغییر سخن می‌گویند.

باید منتظر ماند و دید که آیا این حاشیه در جلسات بعد ادامه پیدا می‌کند یا اینکه منتخبان مردم کرمانشاه می‌توانند به جمع‌بندی و توافق برسند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.