معلمها در دنیا چگونه استخدام میشوند؟
در حال حاضر دو نوع فرآیند استخدام نیروها در سیستم آموزشی کشورها وجود دارد. یکی از این شیوهها وزارتخانهها از میان افرادی که دورههای تربیت معلم را گذراندهاند دست به انتخاب میزند. در شیوه دیگر به دانشجویان با نمرههای بالا این اختیار داده میشود تا در دورههای تربیت معلم شرکت کنند پس از قبولی در امتحان دانشجویان برگزیده کاندیدای گذراندن دورهها تخصصی آموزشی خواهند شد. آنها پس از گذارندن چند ساعت تدریس آزمایشی و مراحل مصاحبه، عاقبت جذب سیستم آموزشی خواهند شد.
دوات آنلاین- در جهان امروز معلمها دیگر انتقالدهنده اطلاعات از نسلی به نسل دیگر نیستند. با تغییر نقش دانشآموزان، معلمها نیز علاوه بر سوادآموزی باید تواناییهای گستردهتری داشته باشند تا بتوانند نسلی مناسب با تغییرات سریع و عمیق در جهان آینده تربیت کنند.
با توجه به چنین شرایطی به کارگیری نیروها در سیستم تحصیلی در سراسر جهان، کشورها را مجبور کرده تا شیوههای جدیدی برای استخدام معلمها اعمال کنند. در برخی کشورها استخدام معلمها از وزارتخانه به شهرداریها و در برخی دیگر بهعهده خود مدارس است. با این حال در عمده کشورهای جهان این هسته مرکزی دولت است که تعیین میکند کدام معلمها با چه شرایطی در سیستم آموزشی کار کنند.
در حال حاضر دو نوع فرآیند استخدام نیروها در سیستم آموزشی کشورها وجود دارد. یکی از این شیوهها وزارتخانهها از میان افرادی که دورههای تربیت معلم را گذراندهاند دست به انتخاب میزند. در شیوه دیگر به دانشجویان با نمرههای بالا این اختیار داده میشود تا در دورههای تربیت معلم شرکت کنند پس از قبولی در امتحان دانشجویان برگزیده کاندیدای گذراندن دورهها تخصصی آموزشی خواهند شد. آنها پس از گذارندن چند ساعت تدریس آزمایشی و مراحل مصاحبه، عاقبت جذب سیستم آموزشی خواهند شد.
در حال حاضر کشور کره از ترکیبی از این دو شیوه بالا استفاده میکند. در سیستم کشور کره محدودیتهای فراوانی برای دانشجویانی که خواهان تدریس در دوره دبستان هستند وجود دارد در حالی که دیگر دانشجویان میتوانند بدون محدودیت خاصی برای دورههای راهنمایی یا دبیرستان فرم درخواست امتحان ورودی را پر کنند.
هر دو روش انتخابی محدودیتهای مختلفی برای علاقهمندان به این حوزه ایجاد میکند. محدودیت دسترسی به آموزشهای تخصصی ممکن است انگیزه را برای پیوستن به این برنامهها کاهش دهد و در عین حال سیستم آموزشی را با کمبود معلم مواجه کند. به علاوه این سیستم سخت و پیچیده جذب معلم این انتظار را برای دانشجویان با رتبه بالا ایجاد میکند تا حضورشان در سیستم آموزشی تضمین شده با حقوق بالا باشد در حالی که چنین تضمینی هرگز وجود ندارد و اغلب معلمها پس از 5 تا 7 سال تدریس احتمال دارد به شغلی که در نظر دارند در این سیستم برسند.
گاهی هم ممکن است هرگز این فرآیند را تمام نکنند و مجبور به انجام کار دیگری شوند. در بسیاری از کشورهای شرق آسیا همچون ژاپن و سنگاپور چنین سیستمی وزارت آموزش و پرورش را همواره با بحران ایجاد اعتدال میان تقاضا برای دورههای دبستان (با بیشترین تقاضا و حقوق تسهیلات بالاتر) و دورههای دبیرستان( با کمترین رغبت) مواجه کردهاست.
کشورهای غربی در زمینه استخدام نیروها با مشکلات بیشتری مواجه هستند چرا که بر خلاف کشورهای شرق اسیا در سیستم این کشورها شغل معلمی از اعتبار و حقوق بالایی برخوردار نیست. در این سیستمها معمولا معلمها از میان دانشجویان سطح پایین با گزینه های نه چندان زیاد برای آینده انتخاب میشوند. در حالی که جمعیت دانشآموزان در طول 20 سال گذشته تغییرات فراوانی کرده است اما حوزه استخدام و جذب معلمها تغییرات چندانی به خود ندیدهاست.
در نیوسوتویلز در استرالیا معلمهای رشته ریاضی و علوم در صورت تعهد به اموزش دو ساله کودکان در مناطق حاشیهای می توانند از یک بورس 10 هزار دلاری استفاده کنند. در غرب استرالیا نیز دفتر آموزش امور کاتولیک به دنبال حمایت و استخدام آموزگارانی است که می خواهند کودکان محروم را آموزش دهند.
در دانمارک نیز معلمهایی که برای آموزش در مناطق دورافتاده داوطلب میشوند میتوانند از تسهیلاتی همچون خانه و کامپیوتر رایگان در طول دوران تحصیل خود برخوردار شوند. در فرانسه وزارت آموزش و پرورش جایگاه ویژهای برای استخدام معلمهایی که قصد دارند دورههای تدریس تخصصیشان را برای مدارسی که در آن دانشآموزان از محرومیت اقتصادی برخوردار هستند در نظر میگیرد.
در انگلیس معلمهایی که برای تدریس در مناطق سخت آماده میشوند میتوانند از فرصتهای اقتصادی 5000 پوندی وزارت آموزش و پرورش استفاده کنند. علاوه بر آن این معلمها در صورتی که نخستین سال تدریسشان را با موفقیت بگذرانند با دریافت یک ستاره طلایی میتوانند جایزه 4000 پوندی که دولت برای این آموزگاران در نظر گرفته شده استفاده کنند.
در ایالات متحده نیز دولت فدرال برای معلمهای ریاضی، علوم و آموزگاران تدریس به دانشآموزان استثنایی برنامه بخشش وام 17 هزار و 500 دلاری را به دانشجویان داوطلب پیشنهاد میدهد. با این حال چنین فرصتی هرگز برای دانشجویان انگیزه لازم را برای انتخاب شغل معلمی ایجاد نکرده است. بحث وامهای دانشجویی و بالا رفتن آن در سالهای اخیر آنقدر زیاد و عمیق است که چنین بخششی نیز نمیتواند دانشجویان دانشگاههای مطرح آمریکا را به انتخاب این شغل ترغیب کند.
12jav.net