2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
امریکا و انگلیس، مقصران گسترش وبا در یمن

امریکا و انگلیس، مقصران گسترش وبا در یمن

حملات هوایی عربستان به یمن موجب نابودی زیرساخت‌های حیاتی نظیر بیمارستان‌ها، سیستم‌های آبرسانی شده و مناطق غیرنظامی را هدف قرار داده‌ و مردم را در شرایط پر ازدحام و غیر بهداشتی آواره ساخته‌اند. جلوگیری از واردات کالا از سوی عربستان به یمن موجب کمبود غذا، دارو، سوخت و کلورین و محدود شدن دسترسی‌های انسانی شده است.

دوات آنلاینسه محقق انگلیسی در دانشگاه کوئین مری شهر لندن در گزارشی فاش کردند آمریکا و انگلیس نقشی مهم در گسترش فاجعه بار بیماری وبا در یمن داشته‌اند.

به گزارش ایندیپندنت، این سه پژوهشگر در تحلیلی که جزئیاتش در پایگاه اینترنتی«لانست»  منتشر شد گفتند که از هر ۱۰ مورد مرگ ناشی از بیماری وبا در یمن هشت مورد در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها اتفاق افتاده است.

این پژوهشگران با بررسی آخرین داده‌های سازمان بهداشت جهانی و ترسیم نقشه‌ای بر مبنای این داده‌ها مشخص کردند که گسترش بیماری وبا در یمن به شکلی نامتناسب و با درصد زیادی مناطق تحت کنترل حوثی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. این در حالی است که شرکت آمریکایی و انگلیسی همچنان به فروش سلاح به عربستان به رغم نگرانی‌های فزاینده درباره کشتار غیرنظامیان از سوی ائتلاف عربستان در یمن ادامه می‌دهد.

سه محقق مذکور با نام‌های جاناتان کندی، اندرو هارمر و دیوید مک‌کوی نوشتند: هر دو طرف جنگ در یمن متهم هستند به اینکه آسایش غیرنظامیان را مورد بی‌اعتنایی قرار داده و قوانین انسان دوستانه بین‌المللی را زیر پا گذاشتند اما دولت مورد حمایت ائتلاف عربستانی در یمن خیلی منابع بیشتری در اختیار دارند.

مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در نتیجه این وضعیت به شکلی نامتناسب تحت تاثیر جنگ بوده و شرایط منجر به گسترش بیماری وبا را پیدا کرده‌اند. این پژوهشگران تاکید کردند حملات هوایی عربستان به یمن موجب نابودی زیرساخت‌های حیاتی نظیر بیمارستان‌ها، سیستم‌های آبرسانی شده و مناطق غیرنظامی را هدف قرار داده‌اند و مردم را در شرایط پر ازدحام و غیر بهداشتی آواره ساخته‌اند. جلوگیری از واردات کالا از سوی عربستان به یمن موجب کمبود غذا، دارو، سوخت و کلورین و محدود شدن دسترسی‌های انسانی شده است.

کندی در بیانیه‌ای جداگانه گفت: عربستان سعودی هم‌پیمان آمریکا و انگلیس است. شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی تعیین کننده حجم بالای تجهیزات نظامی عربستان بوده و به نیروهای مسلح آنها اطلاعات و حمایت لجستیکی ارائه می‌دهند. این حمایت امکان حملات هوایی عربستان و محاصره یمن را ایجاد کرده و بنابراین آمریکا و انگلیس نقشی موثر در ایجاد شرایط مناسب برای شیوع بیماری وبا در یمن ایفا کرده‌اند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.