2024/07/27
۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
پول در ازای دستشویی: روش جدید مبارزه بهداشتی در هند

پول در ازای دستشویی: روش جدید مبارزه بهداشتی در هند

در هند، نزدیک به نیمی از جمعیت یعنی بیش از 590 میلیون نفر در فضای باز دستشویی می‌کنند. برای بسیاری از آنها این کار یک امر عادی و روزمره‌ است و افرادی هم که به سیستم‌های بهداشتی و توالت‌های عمومی دسترسی دارند ترجیح می‌دهند از آن استفاده نکنند.

دوات آنلایناستفاده از توالت برای اکثر مردم جهان آنقدر بدیهی است که راجع به آن اصلا فکر نمی‌کنند اما 1.1 میلیارد نفر از مردم در سراسر جهان به دلیل دسترسی نداشتن به لوازم بهداشتی مناسب در فضای باز قضای حاجت می‌کنند. در حال حاضر برنامه‌ای در هند اجرا می‌شود که قصدش مبارزه با این پدیده است. هدف این برنامه تربیت کودکان و شعار اصلی آن «به آنها پول بپردازید تا دستشویی کنند» است.

دفع در فضای باز در هند به عملی می‌گویند که در آن مردم در میان بوته‌ها، فضای باز و در راه آب‌ها یا ریل‌های قطار کارشان را انجام می‌دهند. این کار می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت کودکان باشد. صدها هزار نفر از کودکان هر ساله جان خود را به خاطر بیماری‌هایی که از رها شدن ادرار و مدفوع انسان در فضای باز ناشی می‌شود از دست می‌دهند. در هند، نزدیک به نیمی از جمعیت یعنی بیش از 590 میلیون نفر در فضای باز دستشویی می‌کنند. برای بسیاری از آنها این کار یک امر عادی و روزمره‌ است و افرادی هم که به سیستم‌های بهداشتی و توالت‌های عمومی دسترسی دارند ترجیح می‌دهند از آن استفاده نکنند.

حالا یک شورای دولتی در شهر گجراتی احمدآباد طرحی را اجرا کرده‌ که در آن قرار است به کودکانی که از توالت استفاده می‌کنند پول پرداخت شود. دست اندرکاران این کمپین امیدوارند  این کار موقعیت سلامت کودکان شهر را بهبود ببخشد. هر ساله نزدیک به 200 هزار کودک در این کشور در اثر بیماری‌هایی همچون اسهال و عفونت جانشان را از دست می‌دهند.

مردمانی که در حاشیه‌ چندولیه در احمدآباد زندگی می‌کنند از ریل‌های قطار به عنوان توالت عمومی استفاده می‌کنند. آنیل پراجاپاتی، رئیس سازمان بهداشت و درمان شهر در این باره می‌گوید:« ما توالت‌های عمومی را برای مردم تهیه کرده‌ایم اما هنوز کسی از آن‌ها استفاده نمی‌کند. بعضی از آنها فکر می‌کنند  ممکن استجادوگری در توالت‌ها در کمین آنها نشسته باشد و برخی دیگر فکر می‌کنند ممکن است با رفتن به این توالت‌ها بچه‌هایشان را بدزدند. چون اکثرشان از روستاهای کوچکی به این شهر آمده‌اند چندان عادتی به تمرین کردن و ترک عادت ندارند.»

عفونت‌های منتقل شده از راه فضولات انسانی دلیل اصلی عدم رشد بیش از نیمی از کودکان زیر پنج سال در هند است.

 در نتیجه ماموران بهداشت احمدآباد تصمیم گرفتند تا با اجرای برنامه تازه‌ای مردم را به استفاده از توالت تشویق کنند. دکتر بهاوین سولانکی، مدیر اجرایی این طرح می‌گوید:« ما 320 توالت عمومی داریم که برای استفاده از 143 حلقه از آنها هیچ پولی دریافت نمی‌شود. ما دیدیم که بعضی از بچه‌ها به جای رفتن به این توالت‌های پولی  مقابل در آنجا کارشان را انجام می‌دهند. در نتیجه فهمیدیم باید راهکار دیگری را امتحان کنیم. بر اساس راهکار جدید کودکانی که از توالت‌های عمومی استفاده می‌کنند به جای پرداخت پول می‌توانند یک روپیه دریافت کنند. در برخی توالت‌ها نیز شکلات یا یک وعده غذا به آنها داده می‌شود.»

حالا هر بچه‌ای که بخواهد از این برنامه سودی به جیب بزند کارتی برایش صادر می‌شود تا میزان استفاده او از توالت‌های عمومی را ثبت کند. هر کودکی در این شهر اجازه دارد تا دو بار در روز به توالت برود و از مزایای طرح برخوردار شود.

شورای شهر قصد دارد این برنامه را در آینده گسترش دهد و از همین طرح تشویقی برای بزرگسالان شهر نیز استفاده کند. دکتر تارا، رئیس کمیسیون بهداشت عمومی در شهرداری احمدآباد در این باره می‌گوید:«ایده طرح این است که مردم را در قبال انجام کار خوبی که انجام می‌دهند تشویق کنیم. هنگامی که کودکان استفاده از توالت را یاد بگیرند بزرگتر ها دیگر نمی‌توانند به راحتی در فضای باز کاری انجام بدهند در نتیجه آنها نیز به استفاده از توالت ترغیب می‌شوند.»

این در حالی است که مردم بخشی از شهر معتقدند نیازی به این کارها نیست. دلیل اصلی آنها برای استفاده نکردن از توالت‌ها تمیز نبودن‌ آنها است. از سوی دیگر برخی از ماموران شهرداری استفاده بعضی از خانواده‌های پر جمعیت از این توالت‌ها را ممنوع می‌کنند. دلیل آنها کمبود آب و مصرف بیش از اندازه آن از سوی اعضای خانواده است.

 

 

12jav.net

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.