2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
از مزایده‎‌ی «تفکیک» تا استخدام کودکان زباله‌گردی که پول می‌دهند کتک نخورند

از مزایده‎‌ی «تفکیک» تا استخدام کودکان زباله‌گردی که پول می‌دهند کتک نخورند

با وجود کار سنگینی که کودکان انجام می‎دهند، اما موارد ضرب و شتم به وسیله‎ی ماموران شهرداری نیز گزارش شده است که به بهانه‎ی گرفتن زباله‎هایشان ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هرفصل باید به شهرداری بدهند تا یک کارت به آنها داده شود، زیرا اگر کارت را نداشته باشند زباله‌ها را از آنها می‌گیرند.

دوات آنلاینکودکان، بیشترین زباله‌گردان شهر هستند؛ کسانی که با دریافت پولی کم، زباله‌های قابل بازیافت را از میان سطل‌های زباله پیدا می‌کنند و آخر شب با قیمت حدود 15 تا 20هزار تومان می‌فروشند.

به‌‌گفته یک فعال حقوق کودک، در حقیقت بار تفکیک زبالههای شهر بر دوش کودکان زباله‌گرد است و در این صورت، آینده‌ای را برای این کودکان نمی‌توان متصور بود. اگر واقعا کمیته‌ای تشکیل شود و سیستم تکفیک زباله را مکانیزه کنند، ممکن است اتفاق خاصی بیفتد، اما با چند طرح ساده بهداشتی مشکل حل نمی‌شود.

سوسن مازیارفر درباره آسیبهایی که کودکان زبالهگرد متحمل میشوند، گفت: براساس پژوهشهای صورت گرفته،این کوکان در معرض انواع بیماریها مانند اسهال خونی، هپاتیت، ویروس ایدز و بیماریهای پوستی قرار دارند و این بدلیل این است که بدون استفاده ازدستکش وهیچ محافظی ۲۴ساعته در بین زباله‌ها زندگی می‌کنند.

نهاد خاصی پیگیر کودکان زباله‌گرد نیست

این فعال حقوق کودک با بیان این که «نهاد خاصی پیگیرکودکان زباله‌گرد نیست که بتوانیم به آنها گزارش بدهیم»، به «انصاف‌نیوز» گفت: فعالان حقوق کودک  و سمن‌ها قضیه را به شدت پیگیری کردند و حتی در همایش‌ها و و رسانههای مختلف مطرح کردند که بیشتر این کودکان زیر آسیب زیادی قرار دارند. یکسری از مسوولان بازدید آمدند و حاصل این بازدید طرح ساماندهی کودکان زباله‌گرد شد.

او افزود: در گذشته مقوله‌ی کودکان زباله‌گرد حتی پذیرفته شده نبود و یکی از افراد شهرداری حتی وجود کودکان زباله‌گرد را تکذیب کرد و اکنون حداقل می‌توانیم بگوییم پیشرفت کرده‌ایم.

شهرداری تفکیک زباله را به مزایده میگذارد

مازیارفر با بیان این که «برای تفکیک زباله به دو مورد برخورده‌ایم»، ‌توضیح داد: مورد اول این است که شهرداری تفکیک زباله را در مزایده میگذارد و به پیمانکاران میدهد؛ برای نمونه تفکیک زباله منطقه ۶ به مزایده گذاشته می‌شود و پیمانکار صاحب زباله‌های منطقه می‌شود و در ادامه، این پیمانکار به سراغ کارگاههای تفکیک  زباله  میرود و به ازای هر نفر،ماهانه ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و به آنها اجازه‌ی  تفکیک زباله داده می‌شد. در این میان میانگین ساعت کاری ۱۲ ساعت و بیشترین ساعت کاری ۲۰ ساعت است.

او اضافه کرد: مورد دوم این است به‌طور مستقیم پیمانکار، زباله‌گرد استخدام میکند و ماجرا دیگر به مراکز تفکیک زباله نیز نمی‌رسد.

اگر کودکان زباله‌گرد کارت نداشته باشند، جلویشان را میگیرند

مازیارفر اضافه کرد: با وجود کار سنگینی که کودکان انجام میدهند، اما موارد ضرب و شتم به وسیلهی ماموران شهرداری نیز گزارش شده است که به بهانهی گرفتن زبالههایشان  ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هرفصل باید به شهرداری بدهند تا یک کارت به آنها داده شود، زیرا اگر کارت را نداشته باشند زباله‌ها را از آنها می‌گیرند.

این فعال حقوق کودک تصریح کرد: به این ترتیب و با استناد به گزارشهای بدست آمده، کودکان زبالهگرد ۸۰۰ هزار تومان میدهند تا زبالهها را تفکیک کنند و۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان فصلی میدهند تا کتک نخورند.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.