پنج هزار پارکبان بیکار میشوند
باید اتاق فکری تشکیل شود تا این 5هزار نفر بیکار نشوند و به نحوی مناسبی آنها را در جایی به کار بگیرند. چراکه اشتغال 5 هزار نفر در شهر تهران موضوعی نیست که مدیریت شهری به راحتی از کنار آن عبور کند.
دوات آنلاین- نیروی انتظامی در چند سال گذشته بر غیرقانونی بودن فعالیت پارکبانها تاکید کرده است؛ پارکبانهایی که با لباس فرم خاص، کنار خیابانها را در اختیار کسانی قرار میدهند که دنبال جای پارک میگردند. قیمتها هم متفاوت است، از هزار تومان تا پنج هزار تومان.
پارکبانها نیز زیر نظر شرکتهایی کار میکنند که با شهرداریها قرارداد دارند. شاید برای همین باشد که آییننامه اجرایی تبصره یک ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که سال 89 ازسوی وزارت کشور ابلاغ شد، هنوز اجرایی نشده است.
طبق این ابلاغیه، پارکومترها باید جای پارکبانهایی را میگرفتند که پول نقد از رانندگان دریافت میکردند. اما این اتفاق نیفتاد تا اینکه از دو سال پیش پلیس راهور خواستار اجرای قانون و پایان کار پارکبانها در خیابانها شد.
در تهران، شهرداری با این موضوع مخالفت کرد؛ دلیل این مخالفت نیز مشخص بود. شرکتی که با شهرداری برای کار پارکبانها قرارداد داشت، منافعش را از دست میداد. اما در نهایت در یکی دو ماه گذشته، شهرداری تهران هم با راهور یکصدا شد و پذیرفت که پارکبانها باید از سطح شهر جمعآوری شوند و پارکومترها جای آنها را بگیرند. با نصب پارکومتر، دیگر کل پولی که بابت اجاره حاشیه خیابان از رانندگان دریافت میشد، در اختیار شهرداری قرار میگرفت.
اما در حال حاضر 5 هزار نفر در شهر تهران به عنوان پارکبان فعالیت میکنند آنها با نصب پارکومتر و برخورد ماموران راهور و شهرداری با فعالیتشان، بیکار میشوند.
رحمتالله حافظی، عضو شورای چهارم شهر تهران در این باره به دواتآنلاین میگوید: «باید اتاق فکری تشکیل شود تا این 5هزار نفر بیکار نشوند و به نحوی مناسبی آنها را در جایی به کار بگیرند. چراکه اشتغال 5 هزار نفر در شهر تهران موضوعی نیست که مدیریت شهری به راحتی از کنار آن عبور کند.»
او در عین حال میافزاید: «باید مردم را از این بلاتکلیفی دربیاوریم. اگر پارکبانها به صورت غیرقانونی فعالیت میکنند، پس چرا هنوز در خیابانها هستند؟»
احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در مورد فعالیت پارکبانها به دواتآنلاین میگوید: «شهرداری رسما اعلام کرده که پارکبانها دیگر در خیابانها فعالیت ندارند و فعالیت آنها غیرقانونی است. جمعآوری آنها به عهده پلیس و قوهقضائیه است.»
او با اشاره به اینکه ما منفعت کلان مردم را در شهر در نظر میگیریم، میافزاید: «5هزار پارکبانی که در خیابانها هستند متعلق به شرکتهای خصوصی وابسته به شهرداری هستند و این شرکتها پروژههای دیگری دارند که میتوانند پارکبانها را در آنها به کار بگیرند.»
دنیامالی تاکید میکند: «ما که مسئول بخش خصوصی نیستیم. مردم از حضور پارکبانها ناراضی هستند و جمعآوری آنها یک تصمیم عمومی است و باید اجرا شود.»
محمد حقانی، نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم به دوات آنلاین میگوید: «مسئله اشتغال این پنج هزار پارکبان با وزارت کار است. شهرداری نتیجه مثبتی از پارکبانها نگرفت. مردم هم از این وضعیت رضایت ندارند. اما اینکه اشتغال این پنج هزار نفر چه میشود، به عهده شهرداری نیست و وزارت کار باید در این باره ورود کند.»
12jav.net