2019/12/14
۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر
ظرفیت هدررفته متخصصان در آموزش و پرورش

ظرفیت هدررفته متخصصان در آموزش و پرورش

اگر متخصص نداریم چرا سند نوشته‌ایم؟ ما کارشناسان زبده داریم ولی از توان آنها استفاده نشد. آقای چهاربند 30 سال است در آموزش وپرورش است، اما پنج نفر را بیشتر نمی‌شناسد، پس ایشان جست و جو نکرده و ظرفیت روی تعداد محدود مدیران وزارتخانه بسته شده است.

دوات آنلاینرئیس مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی وفناوری اطلاعات آموزش و پرورش می‌گوید پنج کارشناس و متخصص برنامه ریزی نیروی انسانی هم در کشور نداریم. این سخن را کسی می‌گوید که سی سال است در جایگاه‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش مدیر بوده و قبل از اینکه رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی این نهاد شود، مدیرکل آموزش و پرورش تهران بود.

این گفته اسفندیار چهاربند یادآور این است که آموزش و پرورش در همه سال‌های گذشته، وزیر و مدیرانی متخصص نداشته و همواره این وزارتخانه با مشکلات ساختاری رو‌به‌رو بوده است. اتفاقی که از نگاهی نشات می‌گیرد که مسئله آموزش را اولویت توسعه کشور نمی‌دانسته است. 

محتوای ناکارآمد کتب درسی، شیوه‌های سنتی آموزشی،  بی‌توجهی به مشکلات معیشتی معلمان و... همواره همراه این وزارتخانه بوده است.

فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی که در ماه‌های آخر دولت یازدهم، تصدی پست وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفت هم با وجود مطرح کردن مسایلی که سال‌ها ازسوی منتقدان مطرح می‌شد، نتوانست تغییری هرچند کوچک در شاکله نظام آموزشی کشور ایجاد کند.

شاید دلیل را بتوان در جمله رئیس مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی وفناوری اطلاعات آموزش و پرورش یافت که می‌گوید در کل کشور پنج متخصص برنامه‌ریزی هم وجود ندارد!

اما معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با او مخالف است. او به سابقه سی‌ساله چهاربند در آموزش و پرورش اشاره می‌کند.

رضوان حکیم زاده اظهار کرد: اگر متخصص نداریم چرا سند نوشته‌ایم؟ ما کارشناسان زبده داریم ولی از توان آنها استفاده نشد. آقای چهاربند 30 سال است در آموزش وپرورش است، اما پنج نفر را بیشتر نمی‌شناسد، پس ایشان جست و جو نکرده و ظرفیت روی تعداد محدود مدیران وزارتخانه بسته شده است.

غفلت از طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با طرح این پرسش که چرا طرح تحول سلامت اجرا شد؟ گفت: طرح تحول سلامت پیوست مالی داشت و بلافاصله تلاش در جهت تامین منابع مالی همزمان با تدوین طرح شروع و در نهایت اجرا شد، اما درباره سند تحول بنیادین این اتفاق نیفتاد چون در آن زمان غفلت کردیم. در این میان  وزیرآموزش و پرورش وقت هم به تنهایی مسئول نبوده است. از ابتدای انقلاب تمام وزرای بهداشت پزشک بودند اما همه وزاری آموزش و پرورش متخصص نبودند. پس قصد مقایسه وزراء مطرح نیست، بلکه اولویت داشتن سند مسئله اصلی است.

او درباره چالش‌های اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: اینکه به دنبال مقصر درونی یا برون سازمانی عدم اجرای سند تحول باشیم ما را به نتیجه نمی‌رساند.  باید روی فرآیند شکل گیری و تصویب سند متمرکز شویم تا دریابیم که چرا سند به نحو احسن اجرایی نشده است.

او افزود: سوال این است که اگر اهداف دستیابی به حیات طیبه در سند مطرح شده نقشه و مسیر راه باید توسط چه کسی و چه زمانی ترسیم می‌شد تا بتوانیم به این نیازها پاسخ دهیم؟

اگر می‌شد نظام تعلیم و تربیت را از نو بسازیم راحت‌تر بود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول نقشه‌ای مترقی است و مسیر مشخص شده است عنوان کرد: نقشه سندتحول همانند نقشه یک ساختمان است. نمی‌توانیم نظام تعلیم و تربیت را بازسازی کنیم، اگر می‌شد آن را از نو بسازیم، کار راحت تر بود. نمی‌توانیم مدارس را تعطیل کنیم و در یک فرصتی معلمانی، مطابق سند تربیت و کتاب مناسب تالیف کنیم. ما نقشه ساختمان جدید را خوب کشیده‌ایم اما یک اشکال وجود دارد.

حکیم‌زاده ادامه داد:  فرآیند اجرایی تصویب این سند به 10 سال قبل بر می‌گردد در حالی که شش سال است  نقشه راه آن تدوین شده است، چرا باید بین تصویب سند و ترسیم نقشه راه فاصله وجود داشته باشد؟ باید همزمان نقشه راه ترسیم می‌شد.

او با اشاره به اینکه زبان سند تحول بنیادین بسیار ثقیل است اظهار کرد: بسیاری از سیاست‌ها در آموزش و پرورش برخلاف روح سند تحول اعمال می‌شوند. لازم است  یک تعریف و برنامه عملیاتی برای تمام گزاره‌های سند داشته باشیم. به عنوان مثال نباید اجازه داد درصد درس معارف در کنکور سراسری جای مفهوم واقعی دین‌باوری را بگیرد.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.