2024/09/08
۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
پیشنهادات ما
درون‌گراها و ویژگی‌های آن‌ها را بیشتر بشناسید

درون‌گراها و ویژگی‌های آن‌ها را بیشتر بشناسید

درون‌گرایی نه یک ایراد بلکه یک ویژگی شخصیتی است. اگر درون‌گرا هستید با استفاده از راهنمایی‌های مشاوران شکرانه آن را به یک فرصت عالی تبدیل کنید.

انسان‌ها از نظر شخصیتی به دو گروه درون‌گرا و برون‌گرا تقسیم می‌شوند. درون‌گرا بودن افراد گاهی با خجالت یا ترسو بودن اشتباه گرفته می‌شود. همچنین درون‌گراها ویژگی‌های مثبت و منفی زیادی دارند. با ما همراه باشید تا در این مطلب به تعریف درون‌گرایی و ویژگی‌های آن و باورهای غلط راجع به آن بپردازیم.

 

درون‌گرایی چیست؟

درون‌گرایی در اصل یک ویژگی شخصیتی است و در تئوری‌های شخصیتی بسیار زیادی حضور دارد. معمولاً درون‌گرایی را در یک طیف مقابل با برون‌گرایی در نظر می‌گیرند. اما مطابق با گفته روانشناسان هر فرد تا حدی درون‌گرا و تا حدی برون‌گراست. بااین‌حال درنهایت به سمت یکی از این دو نقطه تمایل بیشتری دارد. افراد درون‌گرا ترجیح می‌دهند به‌جای اینکه محرک‌های بیرونی را دنبال کنند بر افکار و احساسات درونی خودشان تمرکز کنند، به‌طورمعمول افرادی ساکت‌تر و محتاط هستند و تمایل دارند به‌جای قرار گرفتن در جمع به‌تنهایی خود پناه ببرند.

 

ویژگی‌های یک فرد درون‌گرا

تنها به این دلیل که فردی تنهایی را دوست دارد نمی‌توان گفت که او درون‌گراست، زیرا ممکن است افرادی باشند که باوجود درون‌گرا بودن، به حضور در جمع نیز علاقه‌مند باشند. در ادامه با ویژگی‌های افراد درون‌گرا را به‌صورت دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

 

حضور در جمع‌های شلوغ انرژی زیادی از آن‌ها می‌گیرد

افراد درون‌گرا برای وقت گذراندن در جمع‌های شلوغ نیاز به‌صرف انرژی زیادی دارند، اما این بدان معنا نیست که از حضور در جمع فراری هستند، آن‌ها نیز از حضور در جمع‌های دوستانه لذت می‌برند، اما پس از گذراندن یک روز در جمع شلوغ احساس خستگی می‌کنند و برای بازیابی انرژی از دست‌رفته نیاز دارند تا زمانی را به‌تنهایی بگذرانند.

 

از تنها بودن لذت می‌برند

گذراندن یک روز عالی و خلوت، به‌تنهایی قدم زدن در طبیعت، کتاب خواندن در یک عصر زیبا و تماشای فیلم مورد‌علاقه از تفریحات ایده‌آل یک فرد درون‌گرا است. افراد درون‌گرا با انجام این کارها در تنهایی و خلوت خود بدون مزاحمت کسی بسیار لذت می‌برند و این فعالیت‌ها به آن‌ها انرژی شگرفی تزریق می‌کند.

 

دایره نزدیکان آن‌ها کوچک و محدود است

اینکه افراد درون‌گرا با تعداد کمی از افراد ارتباط نزدیکی دارند به این معنا نیست که  از دیگر انسان‌ها خوششان نمی‌آید. درواقع هیچ فرد درون‌گرایی از ارتباط با دیگر انسان‌ها دوری نمی‌کند، آن‌ها تنها در انتخاب دوستان خود وسواس خاصی به خرج می‌دهد. درون‌گراها روابط دوستانه انگشت‌شمار اما عمیق را به روابط متعدد اما سطحی ترجیح می‌دهند.

 

افرادی آرام و ساکت شناخته می‌شوند

تودار و آرام بودن، شاخصه‌هایی هستند که افراد درون‌گرا در جامعه با آن‌ها شناخته می‌شوند. به همین دلیل گاهی اوقات دیگران افراد درون‌گرا را خجالتی و یا ترسو می‌دانند درصورتی‌که این کاملاً اشتباه است. این افراد ترجیح می‌دهند که برای گفتگو‌های بی‌مورد وقت خود را صرف نکنند و در صحبت‌های خود هنگام انتخاب کلمات بسیار حساس هستند.

 

انجام چندین کار در آن واحد برایشان دشوار است

برای افراد درون‌گرا انجام هم‌زمان چندین فعالیت در یک‌زمان، کاری دشوار است که تمرکز آن‌ها را برهم می‌زند، درصورتی‌که افراد برون‌گرا از این شرایط لذت می‌برند. فرد درون‌گرا ترجیح می‌دهد که در هر زمان روی یک موضوع خاص تمرکز کند و به انجام آن بپردازد.

 

خودشناسی بالایی دارند

افراد درون‌گرا زمان زیادی را در تنهایی و با خود صرف می‌کنند. بنابراین بهتر از هر کسی خود را می‌شناسند، چون برای خود و علایقشان وقت می‌گذارند و درنتیجه می‌دانند که چه چیزی آن‌ها را خوشحال و یا ناراحت می‌کند.

 

 یادگیری با مشاهده

افراد درون‌گرا دوست دارند ابتدا با مشاهده چیزی را یاد بگیرند و سپس آن‌ را در خلوت خود انجام دهند. یعنی یادگیری از راه مشاهده برای آن‌ها راه‌حل معقول و مناسب‌تری نسبت به آزمون و خطا است.

 

شغل‌های مستقل ایده‌آل آن‌ها هستند

افراد درون‌گرا عاشق شغل‌هایی هستند که به‌طور مستقل می‌توان آن‌ها را انجام داد و برای انجامش نیاز به فعالیت‌های گروهی یا ارتباط با افراد دیگر نیست. آن‌ها در تنهایی خود بازدهی بهتری دارند.

درون‌گراها و ویژگی‌های آن‌ها را بیشتر بشناسید

3 باور‌ غلط رایج در مورد درون‌گراها

در جامعه باور‌هایی راجع ‌به افراد درون‌گرا وجود دارد که درواقع غلط هستند و حقیقت ندارند. بخشی از این باورها شامل موارد زیر هستند:

 

افراد درون‌گرا نسبت به دیگران بی‌علاقه هستند

افراد درون‌گرا نیز مانند دیگر افراد از داشتن روابط خوب با دیگران لذت می‌برند. تنها تفاوت آن‌ها این است که دایره دوستان آن‌ها کوچک است.

 

افراد درون‌گرا دارای اضطراب اجتماعی هستند

افراد درون‌گرا می‌توانند مانند دیگر افراد اضطراب اجتماعی داشته باشند اما این هیچ ارتباطی با درون‌گرا بودن آن‌ها ندارد.

 

افراد درون‌گرا خلاق‌تر هستند

در حقیقت خلاقیت از پذیرش بالا سرچشمه می‌گیرد. درنتیجه افراد درون‌گرایی که تا حد مناسبی این پذیرش را دارند افرادی خلاق هستند. اما این در مورد همه درون‌گرا‌ها صدق نمی‌کند.

درون گرایی

کمک گرفتن از یک مشاوره روانشناسی

اگر فردی درون‌گرا هستید و فکر می‌کنید این یک ضعف شخصیتی است، با استفاده از راهنمایی‌های یک مشاور خوب در کلینیک شکرانه آن را به فرصتی برای بروز خلاقیت‌ها و توانمندی‌ها تبدیل کنید.

 

مرکز مشاوره شکرانه در شرق تهران است به سه شکل حضوری، تلفنی و آنلاین خدمات مشاوره ای و روانشانسی خود را ارائه می‌دهد.

 

نتیجه‌گیری

درون‌گرایی یک ایراد نیست بلکه تنها یک ویژگی شخصیتی است. با راهنمایی‌های یک مشاور متخصص آن را به فرصتی برای بروز توانمندی‌های خود تبدیل کنید.

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.