2024/04/30
۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
دلیل جرم گرفتن گوش و راه های درمان

دلیل جرم گرفتن گوش و راه های درمان

چرا گوش بعضی ها جرم می گیرد و چگونه می توان از این اتفاق پیشگیری کرد و راه درمان چیست؟

دوات آنلاین -ماده زرد و قهوه‌ای داخل گوش که به جرم یا واکس گوش هم معروف است، توسط سلول‌های داخل کانال گوش ساخته می‌شود. جرم گوش قهوه‌ای حاصل   فرایند دفاع گوش در برابر ورود میکروب‌ها و عوامل خارجی به داخل کانال این عضو از بدن است. جرم گوش نه‌تنها مضر نیست بلکه اثر محافظتی دارد. البته با این شرط که میزان آن از حد نصاب بیشتر نشود. جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی از جمله مسائل مهم سلامت گوش در تمام سنین به شمار می‌آید. برای همین است که باید نکات مهم درباره تمیزکردن گوش را بدانید و جدی بگیرید.

 

علت ایجاد جرم گوش

روزنامه خراسان نوشت، جرم یا واکس گوش  ماده آلوده‌ای نیست؛ در واقع، نقشی که ابرو برای محافظت از چشمتان دارد یا پوست برای محافظت از سراسر بدن ایفا می‌کند، مشابه نقشی است که جرم گوش برای پرده گوش و سلامت شنوایی شما بازی می‌کند. اما افزایش بیش از اندازه جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی به این علت است که جلوی پرده صماخ توسط آن اشغال می‌شود و صدای کمتری به این پرده برخورد می‌کند.

 

اگر میزان جرم گوش هم کمتر از حد متعادل باشد، احساس خشکی و خارش داخل کانال گوش بعید نخواهد بود. پس تمیزکردن جرم گوش مهم است، اما نبود این ماده هم دردسرهایی به همراه می‌آورد.

چرا در گگوش بعضی ها جرم تشکیل می شود

روش های غلط برای از بین بردن جرم گوش

اگر شما از جمله افرادی هستید که علاقه دارید هر وسیله نوک تیزی که به دستتان می‌رسد، وارد کانال گوش کنید و به هر نحوی شده، ماده زردرنگ جرم گوش را خارج کنید، باید بگوییم که خطرناک‌ترین اقدام علیه سلامت و شنوایی گوش‌تان را در پیش گرفته‌اید. تمیزکردن جرم گوش به شیوه‌ای غیراستاندارد، جرم را بیشتر به سمت داخل هل می‌دهد و به پرده گوش فشار وارد می‌کند. این روند باعث تجمع و سفت‌شدگی جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی می‌شود. از طرفی تمیزنکردن جرم گوش و فشرده‌شدن آن در گوش با احساس درد، سنگینی و پُری، کیپ‌شدن، زنگ زدن، خارش، بوی نامطبوع و ترشحات همراه است. اما روش درست چیست؟

 

بیشتر بخوانید: جرم دندان با چه موادی در خانه پاک می شود

 

هر چیز نوک تیزی را برای خارج کردن واکس زردرنگ وارد گوش نکنید. گوش پاک‌کن هم در واقع گوش پاک‌کن نیست. آن وسیله‌ای که در جامعه به عنوان گوش پاک‌کن استفاده و در داروخانه‌ها فروخته می‌شود، یک اپلیکاتور است و نه یک گوش پاک‌کن. شما با استفاده از این وسیله نه‌تنها موفق به خارج کردن جرم گوش نمی‌شوید، بلکه بدتر جرم را به داخل هل می‌دهید.

برای درمان جرم گوش چه کار کنیم

مناسب‌ترین اقدام برای تمیز کردن جرم گوش

با توجه به حساس بودن ساختار گوش به شما توصیه می‌شود که اگر جرم گوش باعث شده که علایمی از قبیل درد، وزوز گوش و کاهش شنوایی پیدا کنید، نزد پزشک بروید. اگر جرم گوش چندان فشرده نباشد، احتمالا پزشک در همان نوبت سعی در خروج واکس درون گوش می‌کند. در صورتی که جرم گوش حالت فشرده و چسبیده به پرده صماخ داشته باشد، احتمالا پزشک در چند مرحله،با تدابیری اقدام به خارج‌کردن جرم خواهد کرد.

 

روش‌ های خانگی

روش‌ زیر برای درآوردن چرک گوش در خانه معمولا استفاده می‌شود که برای اطمینان از کارایی آن می‌توانید با پزشک‌تان مشورت و بعد اقدام کنید. شما می‌توانید جرم گوش را در خانه با استفاده از جوش شیرین پاک کنید؛ نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در ۶۰ میلی‌لیتر آب گرم حل کنید. اگر بطری قطره چکان دارید، محلول را داخل آن بریزید. سر خود را به پهلو خم کنید و به آرامی ۵ تا ۱۰ قطره از محلول را هر بار ۱ قطره داخل گوش خود بچکانید. محلول را تا ۲ ساعت در گوش بگذارید بماند، سپس با آب بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید تا جرم گوش پاک شود.

منابع این مطلب: WebMD و drdr.ir

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.