2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
آیا تخم کفتر واقعا برای زبان باز کردن بچه ها خوب است

آیا تخم کفتر واقعا برای زبان باز کردن بچه ها خوب است

بنا به یک باور قدیمی تخم کفتر باعث حرف زدن کودکان می شود اما آیا این ادعا درست است و ریشه علمی دارد؟

دوات آنلاین -قدیم ترها همین که بچه ای دیر شروع به حرف زدن می کرد می گفتند به او تخم کفتر بدهید تا زودتر زبان باز کند اما این باور که هنوز هم رواج دارد چقدر درست است و برای کودکی که صحبت کردنش به تأخیر افتاده است، چه باید کرد؟ 

 

اول اینکه ارتباط تخم کفتر و قدرت تکلم بچه ها کاملا رد شده پس سراغ این روش نروید اما جزییات کامل در این باره را از زبان دکتر امیرحسین حسینی، فوق تخصص گوارش و کبد کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بخوانید.

تخم کفتر زبان بچه هار را باز نمی کند

ارتباط تخم کفتر و حرف زدن کودکان

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان در ادامه به سومین باور غلط در روند رشد کودکان اشاره کرد و افزود: برخی افراد به محض اینکه روند صحبت‌کردن یا اصطلاحا زبان بازکردن کودکشان به تاخیر می‌افتد به او تخم کبوتر یا برخی خوراکی‌های دیگر می‌خورانند که این موضوع هم باوری اشتباه است و صرفا این اقدام روند درمان و مداخلات گفتار درمانی را به تاخیر می‌اندازد. 

 

وی توضیح داد: در پروسه‌ حرف زدن کودک سه بخش زبان، ماهیچه‌های حلق و طناب‌های صوتی، شنوایی و مسیر شنوایی و سیستم عصبی مرکزی باید با هم هماهنگی داشته باشند تا در زمان مناسب سیستم عصبی کودک کامل و او قادر به صحبت کردن باشد. 

 

بیشتر بخوانید: درمان پای پرانتزی در کودکان چگونه است

 

حسینی با اشاره به اینکه اگر کودکی در مسیر شنوایی مشکل داشته باشد، ممکن است شنوایی او به تاخیر بیفتد، تاکید کرد: اگر هماهنگی عضلات و حلق، طناب‌های صوتی و یا مسیرهای عصبی دچار مشکل شود یا کودک مبتلا به فلج مغزی و سایر بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی باشد باید درمان به صورت جدی دنبال شود.

 

وی اظهار کرد: مشکلات در صحبت کردن کودک باید توسط تیم متخصص شنوایی سنجی، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و در ادامه حمایت‌های گفتار درمان انجام شود. همچنین مشکلات آناتومیکی مثل شکاف کام هم توسط جراحان پلاستیک، کودکان و یا گوش و حلق و بینی انجام  می‌شود بنابراین؛ تخم کبوتر یا هر خوراکی دیگری به هیچ عنوان مشکلات گفتاری کودک را برطرف نخواهد کرد.

 

داروی بزرگسالان را به بچه ها ندهید

دکتر امیرحسین حسینی به باوری غلط در بین برخی افراد که داروهای بزرگسالان اثربخشی بیشتری در درمان کودک دارد اشاره کرد و افزود: داروهای مخصوص بزرگسالان معمولا در فرم‌هایی به شکل قرص یا کپسول تهیه می‌شود که استفاده از آن برای کودک دشوار است ضمن اینکه به هیچ عنوان استفاده از این داروها تاثیرگذاری بیشتری در روند بهبود کودک و نوزاد ندارد. 

 

او هشدار داد: مقدار و شکل دارویی که برای بزرگسال تجویز می‌شود با توجه به متابولیسم بدن آنان توصیه و تجویز می‌شود بنابراین؛ خوراندان خودسرانه داروی بزرگسال به کودک می‌تواند منجر به ایجاد مسمومیت‌های دارویی و عوارض جبران ناپذیری شود. 

 

بیشتر بخوانید: با بی اشتهایی کودک چه کنیم

 

حسینی با اشاره به اینکه تقریبا تمام بیماری‌های کودک و نوزاد، داروی موثره مختص به خود را دارد، تاکید کرد: فرم‌های تولید شده دارویی بزرگسالان به هیچ عنوان مثل قرص و یا شربت، برای کودک مناسب نیست ولی ندرتا اگر داروی مناسبی برای برخی بیماری‌های کودکان تولید نشده باشد از داروی بزرگسال با مقدار مشخص و با نظر پزشک تجویز می‌شود.  وی گفت: تکه کردن قرص و یا کپسول در بیشتر موارد باعث می‌شود، خاصیت دارویی آن از بین برود و اثری که مورد نیاز بدن کودک است به او نرسد.

کوتاه کردن مو ارتباطی با بلند شدن قد کودکان ندارد

رابطه کوتاه کردن مو و افزایش رشد کودک

او در بخش دیگری از سخنان خود هرگونه تاثیر اندازه مو بر قد و رشد کودک را بی‌ربط عنوان کرد و افزود: قد کودک کاملا تحت تاثیر ژنتیک پدر، مادر و سایر اعضای خانواده است بنابراین، کوتاه کردن مو روی رشد قد کودکتان اثری نخواهد داشت.  وی با اشاره به اینکه تغذیه مناسب یا سوء تغذیه شدید بر روند رشد کودک اثر داد، ادامه داد: بیماری‌هایی که به صورت سیستمیک بدن فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یا اختلالات ژنتیکی که بر هورمون‌های رشد اثر دارد، می‌تواند باعث مشکلاتی بر روند رشد شود، ولی نکته اینجاست کوتاهی یا بلندی موی سر هیچ اثری بر اندازه قد ندارد و این موضوع هم باوری غلط اشتباه است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.