2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
سوالات چالشی برای شناخت شخصیت دیگران

سوالات چالشی برای شناخت شخصیت دیگران

خواه قصد شروع یک رابطه عاشقانه داشته باشید یا بخواهید با کاندیدای مورد نظر برای یک شغل خاص مصاحبه کنید، این که بتوانید با سوالات مناسب شناخت بهتری از افراد به دست آورید بسیار مهم است.

دوات آنلاین -خواه قصد شروع یک رابطه عاشقانه داشته باشید یا بخواهید با کاندیدای مورد نظر برای یک شغل خاص مصاحبه کنید، این که بتوانید با سوالات مناسب شناخت بهتری از افراد به دست آورید بسیار مهم است.

 

پرسیدن سوالات روانشناسی درست و مناسب یکی از بهترین گزینه ها برای این منظور است و به سرعت بخشیدن فرایند شناخت دیگران کمک زیادی می کند.

 

در واقع همه چیز با سوالات بازی جرات حقیقت درست شروع می شود تا بتوان درباره شخصیت واقعی، جهان بینی، ارزش ها و نگرش شخص مورد نظر نکات زیادی کشف کرد. خبر خوب این که برای پرسیدن چنین سوالاتی نیاز به هیچ گونه اطلاعات یا پیشینه روانشناسی نمی باشد.

 

اگر می خواهید در عرض چند دقیقه در مورد طرف مقابل خود اطلاعات بسیار جالبی به دست آورید، با ما همراه باشید تا در ادامه به برخی از بهترین سوالات روانشناسی در این مورد اشاره کنیم:

 

1. الگوی شما در زندگی چه کسانی هستند؟

الگو به افرادی گفته می شود که آرزو داریم شبیه آن ها باشیم. به عبارت دیگر این افراد همان خصوصیاتی را دارند که دوست داریم در وجود خودمان داشته باشیم.

 

به همین دلیل شناخت الگوی فرد و کسانی که تحسین می کند به شما می گوید او دوست دارد چگونه فردی باشد و حتی دیدگاه هایش در زندگی چیست.

 

مثلا ممکن است فرد در اولین ملاقات با شما بسیار مهربان و دلسوز به نظر برسد اما اگر در پاسخ به این سوال، نام یک دیکتاتور معروف یا فرد ظالم را به زبان بیاورد می تواند نشانه نوعی خوی یا تمایل به وحشی گری در وجودش باشد.

 

در مقابل اگر فردی پرخاش گر به نظر می رسد اما گاندی را تحسین کند می توانید تا حدی به بینش های شخصیتی او پی ببرید.

 

2. به نظر شما معنای زندگی چیست؟

اگر از 5 فرد مختلف درباره معنای زندگی سوال کنید ممکن است 5 پاسخ متفاوت دریافت کنید زیرا برداشت و نظر هر فرد درباره زندگی کاملا شخصی است.

 

مثلا یک نفر ممکن است در پاسخ به شما بگوید معنی زندگی این است که در لحظه زندگی کنی و لذت ببری. این پاسخ به شما نشان می دهد که او احتمالا فردی آرام و راحت گیر است.

 

از سوی دیگر اگر فرد در پاسخ بگوید معنای زندگی، دنبال کردن رویاها و تحقق آن ها است، داستان کاملا فرق دارد و این پاسخ می تواند نشانه جاه طلب و سخت کوش بودن فرد باشد.

 

3. بزرگ ترین دستاورد شما در زندگی چه بوده است؟

هر کس معیارهای متفاوتی برای موفقیت یا شکست دارد.

 

به عنوان مثال برای شخصی که هیچ یک از اعضای خانواده اش وارد دانشگاه نشده اند شاید بزرگ ترین دستاوردش قبولی در کنکور باشد که نشان می دهد تحصیل و سربلند کردن خانواده ارزش زیادی برایش دارد.

 

همچنین اگر بزرگ ترین دستاورد یک نفر خرید یک ماشین با پول خودش بوده باشد به این معنا است که او برای استقلال و سخت کوشی خود ارزش قائل می باشد.

 

4. دوست داشتید در بزرگسالی چه شغلی داشته باشید؟

طبیعی است که بسیاری از آقایان در کودکی دوست داشته اند وقتی بزرگ شدند فضانورد، افسر پلیس یا آتش نشان شوند اما این مسئله درباره همه افراد صدق نمی کند.

 

در واقع شغل رویایی که هر یک از ما در کودکی داشته ایم می تواند بینش نسبتا درستی درباره شخصیت ما به دیگران بدهد.

 

به علاوه اگر این سوال را از فرد مقابل خود پرسیده اید می توانید از تضاد میان جوابی که دریافت می کنید و شغل فعلی فرد به عنوان یک بزرگسال برای شروع یک مکالمه خوب بهره ببرید.

 

به عنوان مثال اگر فرد در کودکی آرزوی هنرمند شدن داشته اما اکنون حسابدار است به شما نشان می دهد که جنبه خلاقانه ای در وجودش دارد. همچنین حتما یک داستان طولانی پشت این تضاد پنهان شده است.

 

5. دشوارترین مانع که از آن عبور کرده اید چه بوده است؟

طبق مطالعات انجام شده، اتفاقات آسیب زا در زندگی می توانند تاثیر مثبتی روی شیوه رشد هویتی در فرد داشته باشند.

 

به عنوان مثال اگر فرد مجبور باشد سال ها با سختی ها دست و پنجه نرم کند، خواه در شغلی که از آن متنفر است یا در کنار افرادی که دوست شان ندارد، سطح انعطاف پذیری و استقامت در او تا حد زیادی رشد می کند.

 

بنابراین آگاهی از اتفاقاتی که فرد در طول زندگی از سر گذرانده و از آن ها به سلامت عبور کرده به شما کمک می کند تا تصویر واضح تری از شخصیت واقعی او به دست آورید.

 

اما رسیدن به این درک همیشه آسان نیست زیرا مردم اغلب تمایلی به در میان گذاشتن آسیب های گذشته خود با افراد غریبه ندارند، پس بهتر است این سوال را زمانی بپرسید که شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر به دست آورده باشید.

 

6. دیگران شما را چگونه توصیف می کنند؟

پرسیدن این سوال در واقع تست سنجش میزان خود آگاهی فرد و نحوه تعامل او با دیگران می باشد.

 

به عنوان مثال اگر دیگران فرد را یک دوست خوب بدانند اما خودش چنین حسی نداشته باشد می توان به فروتنی او پی برد یا اگر دیگران او را فردی رک گو توصیف می کنند اما خودش فکر می کند فقط حقایق را بیان می کند، این خصوصیت ممکن است باعث بروز مشکلاتی در روابط او با دیگران شود.

 

7. آیا دوست دارید زمان مرگ خود را بدانید؟

این سوال ممکن است برای برخی سوال عجیبی به نظر برسد. طبیعی است که بسیاری از مردم معمولا نمی خواهند در گفتگوهای خود در مورد مرگ صحبت کنند.

 

با این حال نحوه واکنش فرد به این سوال، اطلاعات خوبی درباره شخصیت او به شما می دهد.

 

به عنوان مثال اگر با شنیدن این سوال شوکه شود شاید به این معنی است که برای مرگ آماده نیست و هنوز در حال کشف چیزهای جدید در زندگی اش می باشد. اما اگر از شنیدن این سوال شوکه نشود ممکن است به این خاطر باشد که زندگی خود را فعالانه برنامه ریزی کرده و انگیزه کافی برای حرکت رو به جلو دارد.

 

8. دوست دارید چه چیزی در شما تغییر کند؟

برخی افراد ممکن است به راحتی نتوانند از نقاط ضعف خود صحبت کنند یا متوجه نشوند خصوصیتی که به آن افتخار می کنند حتی می تواند یک نوع ضعف باشد اما با این سوال می توان این مسئله را دور زد.

 

در این سوال شما به طور مستقیم درباره نقص های فرد سوال نمی کنید بلکه می خواهید بدانید دوست دارد کدام یک از بخش های وجودش بهتر شود.

 

به عنوان مثال اگر پاسخ فرد به این سوال اندازه قد او باشد متوجه می شوید او به ظاهر خود توجه زیادی دارد یا اگر مسئله مدیریت زمان باشد یعنی اخلاق کاری او ممکن است نیاز به بهبود داشته باشد و از سوی دیگر فرد ارزش سخت کوشی را درک می کند.

 

برگرفته از: hackspirit

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.