2024/10/23
۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ آبان
پیشنهادات ما
آموزش صفر تا 100 پرورش، نگهداری درختان  گردو

آموزش صفر تا 100 پرورش، نگهداری درختان گردو

گردو در میان درختان میوه یکی از گیاهان زود رشد و مقاوم به‌حساب می‌آید. به دلیل تقاضای بالایی که برای این محصول وجود دارد، باغداران زیادی اقدام به کاشت نهال گردو می‌کنند.

دوات آنلاین -گردو در میان درختان میوه یکی از گیاهان زود رشد و مقاوم به‌حساب می‌آید. به دلیل تقاضای بالایی که برای این محصول وجود دارد، باغداران زیادی اقدام به کاشت نهال گردو می‌کنند. به گفته رسانه تیترتجارت متخصصان باغداری نهالستان پالیز اعتقاد دارند رشد کندتر یک نهال نسبت به سایرین، نشان‌دهنده مشکلاتی در ریشه گیاه است. عمده این مشکلات مربوط به آبیاری نامناسب، بیماری‌های قابل‌انتقال از خاک و برخی آفات هستند.  

 

خرید ارقام تجاری و صادارتی نهال گردو و روش تغذیه آن

درختان گردو دارای انواع مختلفی هستند، اما همه آن‌ها برای رشد به خاک و شرایط آبیاری مناسب نیاز دارند. از آنجایی که خاک برای رشد درخت به مواد مغذی نیازمند است، باید مطمئن شوید که این مواد مغذی را از طریق کود تامین می‌کنید تا درخت شما تمامی موارد مورد نیاز برای رشد را داشته باشد. علاوه بر تغذیه مناسب، محل خرید نهال گردو نیز بسیار اهمیت دارد.

 

تنش رطوبتی برای نهال گردو

هنگامی که یک درخت گردوی جوان در مقایسه با اطرافیانش زرد می‌شود، می‌توان دریافت مشکلی در سیستم ریشه آن وجود دارد. دلایل بالقوه مختلفی برای این نشانه‌ها وجود دارند و نمی‌توان همه آن‌ها را به‌طور کامل بررسی کرد؛ اما برخی دلایل شایع‌تر هستند. یکی از این دلایل مربوط به میزان آبیاری و رطوبت خاک است.

 

آبیاری درخت گردو را باید به‌صورت اصولی مدیریت کرد. درختان جوان گردو نسبت به تنش رطوبتی بسیار حساس هستند و در سطوح تنش نسبتاً پایین، رشد خود را متوقف خواهند کرد. درست است که سیستم ریشه درخت باید مرطوب نگه داشته شود، اما در صورت رطوبت زیاد، قارچ‌ها باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن اکسیژن می‌شوند.

 

هنگامی که ریشه‌های گردو بیش از حد خیس شوند، احتمال دارد در اثر کمبود اکسیژن، حتی بدون وجود عوامل بیماری‌زا بمیرند. بارش باران در پاییز پس از انجام آبیاری می‌تواند با افزایش رطوبت خاک، به آسیب دیدن ریشه‌های نهال گردو منجر شود.

 

هنگام استفاده از سیستم‌های آبیاری که برای درختان بالغ در نظر گرفته شده‌اند، مراقب نهال‌های گردو نیز باشید. استفاده از آب جوی یا آبپاش ممکن است باعث شود آب همیشه به ریشه‌های کوچک نهال‌ها نرسد و با وارد کردن تنش، رشد آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

 

بیماری‌های قابل‌انتقال از خاک

بیماری‌های موثر بر سیستم تاج و ریشه درختان گردو شامل پوسیدگی ریشه و طوقه فیتوفتورا، ریشه آرمیلاریا و پوسیدگی طوقه و گال طوقه است. فیتوفتورا و آرمیلاریا علائم مشابهی ایجاد می‌کنند که شامل رشد ضعیف، برگ‌های کوچک، برگ‌ریزی زودهنگام، کاهش بهره‌وری، خشک شدن شاخه‌های انتهایی و متعاقب آن فروپاشی و مرگ درخت می‌شود.

 

شدت بیماری فیتوفتورا به نوع خاک، شرایط آب‌و‌هوایی و سن درخت بستگی دارد. این قارچ، پوست داخلی درخت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، رنگ چوب را عوض می‌کند و بافت مرده (شانکر) ایجاد می‌کند که می‌تواند از سطح زمین تا تنه درخت گسترش یابد. رطوبت بیش از حد خاک باعث عفونت می‌شود.

 

قارچ آرمیلاریا

قارچ آرمیلاریا با برداشتن پوست مرده از بافت طوقه یا ریشه و جستجوی توده‌های قارچی (پلاک‌ها) سفید کرمی شناسایی می‌شود. تجمع این پلاک‌ها معمولا بین پوست و بافت چوبی در قسمت تاج است. قابل‌اطمینان‌ترین تشخیص، وجود ریزومورف‌هایی است که شبیه بند کفش‌های قهوه‌ای و سیاه هستند و معمولا به پوست بیرونی ریشه‌ها می‌چسبند. آن‌ها در خاک مرطوب، بهترین رشد را دارند. آرمیلاریا می‌تواند پس از بارندگی، عموما از ماه مهر تا بهمن ماه، خوشه‌هایی از قارچ در اطراف پایه درختان آلوده تولید کند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرورش نهال گردو و الزامات آن می‌توانید از منابع آنلاین مانند ویکی‌پدیا، پالیز نهال، برتر نهال و ... کمک بگیرد. از طریق لینک زیر می‌توانید برای خرید نهال گردو، بادام، گلابی و ... و همچنین گرفتن استعلام قیمت نهال گردو  و دیگر انواع نهال‌ها اقدام کنید :

 

https://paliznahal.ir/product-category/walnut/

گال تاج

تشخیص گال تاج که توسط باکتری A. tumefaciens ایجاد می‌شود، نسبتا آسان است. گال‌های جوان به شکل «توپ گلف» گرد روی بافت ریشه یا طوقه رشد می‌کنند. گال‌ها از بافت اسفنجی نرم غیرمتمایز و نامرتب تشکیل شده‌اند. آنها اغلب روی بافت ریشه یا طوقه در زیر زمین رشد می‌کنند و امکان دارد تا زمانی که بزرگ نشوند و خاک اطراف درختان آلوده را به سمت بالا فشار ندهند، قابل تشخیص نباشند. حفاری دقیق با استفاده از بیل، عفونت تاج کیسه را آشکار می‌کند. درختان آلوده به گال طوقه، رشد کندتری دارند و برگ‌هایشان زودتر زرد می‌شوند.

پرورش درختان گردو

کرم‌های لوله‌ای

چهار نوع رایج کرم‌های لوله‌ای موجود در باغات گردو عبارت‌اند از: ضایعه ریشه (Pratylenchus vulnus)، حلقه (Criconemella spp)، گره ریشه (Meloidogyne spp.) و خنجر (Xiphinema spp). هر کرم لوله‌ای روش مخصوص به خود را برای آلوده کردن ریشه‌ها دارد. هدف تمامی آن‌ها حمله به سیستم ریشه درخت گردو است.

 

کرم‌های لوله‌ای به ندرت درختان را می‌کشند، اما آن‌ها عوامل تنش‌زای درخت محسوب می‌شوند و در تعامل با سایر عوامل تنش‌زا، رشد و عملکرد گیاه را محدود می‌کنند. درختانی که عملکرد ضعیفی دارند، به ویژه در باغ‌های کاشت مجدد، کاندیداهای خوبی برای آسیب کرم لوله‌ای هستند. هنگام حضور این موجودات می‌توان ضایعات دراز تیره روی بافت پوست داخلی ریشه‌های نهال گردو مشاهده کرد. از طریق آزمایش خاک می‌توان کرم‌های لوله‌ای را شناسایی کرد.

 

تهیه و کاشت انواع مقاوم نهال گردو

از آنجایی که خطرات زیادی درختان گردو را تهدید می‌کنند، بهتر است با روش‌های پیشگیری از آن‌ها آشنا شد. دلیل زرد شدن نهال‌ها عمدتا به دلیل وجود مشکلاتی در ریشه آن‌ها است. نگهداری و مراقبت اصولی، مهم‌ترین عامل در رشد مناسب و محصول دهی درخت به‌شمار می‌آید. نکته مهم دیگر که می‌توان در نظر گرفت، کاشت نهال گردو مقاوم است. برخی انواع گردو مانند چندلر وجود دارند که نسبت به سایرین مقاوم‌تر هستند.

 

یکی از مراکز معتبر در زمینه پرورش انواع گردو، نهالستان پالیز است. کارشناسان این مجموعه با بهره‌گیری از دانش روز و تجربه طولانی، بهترین گونه‌های گردو سازگار با شرایط اقلیمی کشور را ارائه می‌کنند. پالیز به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نهالستان ایران، وظیفه تامین انواع نهال به نهالستان‌های بزرگ کشور را بر عهده دارد. شما می‌توانید از طریق مشاوره با متخصصین این نهالستان، با نوع مناسب برای کاشت در منطقه خود آشنا شوید.

 

برای خرید نهال گردو و دیگر انواع نهال‌ها از این مجموعه، می‌توانید به صورت حضوری و آنلاین اقدام کنید. از طریق وب‌سایت پالیز نهال امکان استعلام قیمت نهال گردو، بادام، سیب، گلابی و ...  نیز وجود دارد.

www.paliznahal.ir     

09144501007  /  09144501008

12jav.net

 

پیشنهادات ما
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.