2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
حق‌التدریس‌ها چالش بزرگ آموزش‌و‌پرورش و مجلس

حق‌التدریس‌ها چالش بزرگ آموزش‌و‌پرورش و مجلس

نباید از یاد برد که تدوین و بررسی طرح یاشده ازسوی نمایندگان خانه ملت در مجلس به دلیل پیگیری نشدن این موضوع از سوی وزارت آموزش و پرورش بوده است زیرا تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی از جمله وظایف ذاتی وزارتخانه متبوع است که به آن عمل نشد.

دوات آنلایندولت برای جبران کسری نیرو، سال‌هاست که از نیروهای حق‌التدرس با حقوق کم و بدون مزایا استفاده می‌کند. اما حق‌التدریس‌ها که بدون انجام آزمون‌های لازم مشغول به کار می‌شوند، پس از چند سال خواهان استخدام در آموزش و پرورش هستند. 

در حالی که آموزش و پرورش با مشکل کمبود بودجه مواجه است و هر سال، تفاوت چندانی در بودجه ابن وزارتخانه دیده نمی‌شود، نمایندگان مجلس در پاسخ به مراجعه معلمان حق‌التدریس به مجلس، قول پیگیری استخدام آنها را می‌دهند. 

در حال حاضر نمایندگان مجلس در حال پیگیری طرحی برای استخدام حق‌التدریس‌ها است، اما آموزش و پرورش می‌گوید همه از جمله کسانی که چند سال است به طور حق‌التدریس در مدارس درس می‌دهند، باید در آزمون استخدامی شرکت کنند.  

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید فقط در صورتی که وزارت آموزش و پرورش برای تعیین تکلیف استخدام حق‌التدریسان و آموزشیاران لایحه ارائه کند، می‌توان از پیگیری طرح نمایندگان جلوگیری کرد.     

داود محمدی در راستای درخواست مسئولان وزارت آموزش و پرورش به منظور ضرورت جلوگیری از مطرح شدن طرح «الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، می‌افزاید: افراد مشمول این طرح باید به استخدام وزارتخانه مذکور درآیند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی توضیح می‌دهد: نباید از یاد برد که تدوین و بررسی طرح یاشده ازسوی نمایندگان خانه ملت در مجلس به دلیل پیگیری نشدن این موضوع از سوی وزارت آموزش و پرورش بوده است زیرا تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی از جمله وظایف ذاتی وزارتخانه متبوع است که به آن عمل نشد.

او با یادآوری اینکه وزارت آموزش و پرورش نیازمند تامین نیروی انسانی است، به خانه ملت می‌گوید: طرح «الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» را نمی‌توان در حوزه استخدام‌های بی‌ضابطه تلقی کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان در قانون برنامه ششم توسعه محل اصلی جذب نیرو در آموزش و پرورش برشمرده شده است، اظهار می‌کند: بارها از مسئولان مرتبط درخواست شد تا برای تعیین تکلیف افراد مذکور لایحه ارائه کنند اما این مهم محقق نشد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتصد است: در صورتی که وزارت آموزش و پرورش برای تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه کند، می‌توان از ادامه پیگیری طرح نمایندگان جلوگیری کرد زیرا در این صورت محل تامین منابع و آمارها به طور دقیق مشخص خواهد شد و خللی در روند اجرای آن بوجود نخواهد آمد./

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.