2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
کلمبیا به دنبال جایگزینی برای کشت کوکا

کلمبیا به دنبال جایگزینی برای کشت کوکا

بر اساس پروژه‌ای که آمریکا از آن حمایت می‌کرد مقامات کلمبیا برای مدتی تلاش کردند تا با خرج میلیون‌ها دلار مزرعه‌های کوکا در این ناحیه را با سمپاشی از طریق هواپیما از بین ببرند.

دوات آنلایندر ناحیه دور دست پوتویاما در جنوب کلمبیا اقتصاد تقریبا به طور کامل به یک چیز وابستگی دارد و آن «کوکا» است. کوکایین از گیاه کوکا ساخته‌ می‌شود. از فروشگاه‌هایی که کود و آفت‌کش می‌فروشند تا مزرعه‌هایی که کارگرانش کوکا درو می‌کنند همه چیز در خدمت این گیاه است. اما دولت کلمبیا به دنبال آن است تا این الگوی اقتصادی چندین ساله را تغییر دهد.

به گزارش بی بی‌سی، این تصمیم پس از آن جدی شد که دولت با شورشیان مسلح فارک به صلح رسید و اعضای این گروه با شرط خلع سلاح موافقت کردند. با این حال عملی شدن این تصمیم چندان آسان نخواهد بود.

همانگونه که در شرایط معاهده صلح عنوان شده دولت باید برای امرار معاش 76 هزار خانواده که به مدت چندین نسل در کار کشت قانونی بر اساس پروژه‌های کشاورزی کوکا، خشخاش و مار‌ی‌جوانا بودند فکری کند.

موفقیت در بلند مدت، تنها به پایداری محصولاتی که جایگزین کاشت کوکاه می‌شوند بستگی ندارد، بلکه توانایی دولت در زمینه انتقال مسالمت‌آمیز محصولات جدید به مناطق حاشیه‌ای که در طول این 50 سال به شدت درگیر تولید کوکا بوده‌اند، اهمیت بیشتری دارد. 

 

این نخستین اقدام دولت برای ریشه‌کن کردن رشد کوکا در پوتویاما نیست. بر اساس پروژه‌ای که آمریکا از آن حمایت می‌کرد مقامات کلمبیا برای مدتی تلاش کردند تا با خرج میلیون‌ها دلار مزرعه‌های کوکا در این ناحیه را با سمپاشی از طریق هواپیما از بین ببرند. پروژه‌های صدها میلیون‌دلاری کاشت گیاهی جایگزین در کلمبیا نیز نتوانست در میان کشاورزان پوتویاما موثر واقع شود و همانند دیگر مناطق حداقل برای مدتی معین کارکرد مثبت داشته‌باشد.

با وجود آنکه منطقه لاکرملیتا از برنامه دولت به خوبی استقبال کرده است، اما بی اعتمادی به برنامه‌های دولت در این زمینه، در سایر نقاط همچنان عمیق است.

یولی زولاگا، مدیر اجرایی سازمان ملی تازه تاسیس کشاورزان کوکا در این‌باره می‌گوید: «با وجود اینکه شفافیت و تمایل واقعی برای جذب و تقویت این برنامه از سوی گروه‌ها وجود دارد، اما به احتمال زیاد مردم بار دیگر به کشت کوکا باز خواهند گشت.»

اما مقامات دولتی ادعا می‌کنند که درس‌های زیادی از پروژه‌های ناموفق پیشین گرفته‌اند. به اعتقاد آنها، استفاده از شورشیان پیشین فارک به‌عنوان اعضای هیات‌اجرایی این برنامه می‌تواند تضمینی برای موفقیت آن باشد. تا پیش از این، شورشیان فارک سرمایه مبارزات مسلحانه خود را از طریق «مالیات بر کشت کوکا» به دست می‌آوردند که با آغاز روند صلح و جایگزینی کشت کوکا، روند سرمایه‌گذاری این افراد نیز تغییر خواهد کرد.

با این حال چالش‌های احتمالی همچنان باقی خواهد ماند. در ماه ژوئن شرکت‌کنندگان در مرحله نخست این برنامه، نخستین یارانه شش ماه را که چیزی حدود 2 میلیون پزو (665 دلار) به ازای هر کشاورز بود، دریافت کردند. کسانی که این کمک مالی را دریافت کردند تعهد دادند که به‌صورت داوطلبانه زمین‌های کشاورزی‌شان را به مدت دو ماه به کشت گیاهان جایگزین کوکا اختصاص خواهند داد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.