2024/07/27
۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
نظرات متفاوت دو عضو شورای شهر تهران درباره قراردادهای دقیقه 90 شهرداری

نظرات متفاوت دو عضو شورای شهر تهران درباره قراردادهای دقیقه 90 شهرداری

محمد حقانی شهرداری را به‌دلیل چنین قراردادهایی مورد انتقاد قرار می‌دهد و احمددنیا مالی مطرح‌شدن این مسائل را حرف و حدیث‌های دوران انتقال قدرت می‌داند.

دوات آنلاین-قراردادهای دقیقه 90 اصطلاحی است که به‌تازگی وارد ادبیات مدیریت شهری شده است. عده‌ای معتقد هستند شهرداری تهران در روزهای پایانی مدیریت خود قراردادهای عجولانه‌ای را منعقد کرده که چندان با موازین همخوانی ندارد و گروهی این ادعا را صحیح نمی‌دانند.

 محمد حقانی و احمددنیا مالی دو عضو فعلی شورای شهر هستند که نظرات‌شان در این زمینه متفاوت است. یکی شهرداری را به‌دلیل چنین قراردادهایی مورد انتقاد قرار می‌دهد و دیگری مطرح‌شدن این مسائل را حرف و حدیث‌های دوران انتقال قدرت می‌داند.

ارثیه شوم

یکی از اعضای پرتذکر شورای شهر چهارم تهران، «محمد حقانی»، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران است. او در این ماه‌ها چندین‌بار درباره رفتارهای غیرقانونی روزهای پایانی مدیران کنونی شهر تذکر داده است. به اعتقاد این عضو شورای شهر، شهردار باید میراثی برای آیندگان این شهر باقی بگذارد، اما دوره فعلی شهرداری پایتخت ارثیه‌ای شوم برای مدیران بعدی شهر به‌ جا گذاشته است. با محمد حقانی درباره مشکلات به‌جا‌مانده از مدیریت 12‌ساله شهرداری کنونی، برای شهردار بعد گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

پیش‌بینی می‌شد که در ماه‌های آخر مدیریت کنونی شهر تهران، بی‌نظمی‌های مالی افزایش پیدا کند و خبرهایی درباره استخدام‌ها، قراردادها و واگذاری‌های دقیقه نودی به گوش برسد، چرا پیش‌بینی‌های لازم برای کنترل این وضعیت نشد؟

همان زمانی که شورا و شهرداری در حال تنظیم بودجه شهر تهران برای سال 96 بودند، تذکر دادیم بودجه را ماه به ماه و یک‌دوازدهم تنظیم و ابلاغ کنید، چون امکان دارد منابع مالی یکدفعه تمام شود و برای شهردار و شورای شهر بعدی هم ذخیره‌ای باقی نماند. نکته دیگر تذکراتی است که اعضا می‌دهند. همچنین منتخبان شورای پنجم با حسن‌نیت دیداری با شهردار تهران داشتند و موضوعاتی را با او در میان گذاشتند، از جمله اینکه از وی خواستند از این به بعد قراردادی نوشته نشود که تعهداتی برای مدیریت شهری آینده ایجاد کند و آقای شهردار نیز قول داد که این کار را انجام ندهد. بااین‌حال متأسفانه هر روز اطلاعاتی به ما می‌رسد که در شهرداری دوباره قرارداد می‌بندد و این خلاف است. همان‌طورکه در جلسه شورا هم گفتم بسیاری از این قراردادها غیرقانونی است. هر قراردادی باید براساس قانون و مقررات شهرداری یا سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه انجام شود و ‌آیین‌نامه معاملات شهرداری اجازه نمی‌دهد برای واگذاری‌ها ترک تشریفات شود؛ برای مثال یکی از قراردادهایی که جدید است و درباه آن در صحن شورا هم تذکر دادم، قراردادهایی است که برای واگذاری مراکز بهاران با قرارگاه امام رضا (ع) بسته شد، این مجموعه حدود 30 نفر هستند‌؛ ما از شهرداری خواستیم تکلیف ما را روشن کند که بالاخره با این مجموعه قرارداد می‌بندند یا خیر و اگر قرارداد می‌بندد بر چه اساسی این قراردادها بسته می‌شود. اکنون متأسفانه شنیدم همان افراد آمده‌اند و تحت عنوان یک شرکت دیگری قرارداد می‌بندند.

‌برای واگذاری مجموعه بهاران؟

بله، برای همان مجموعه‌های بهاران. به جای آن شرکتی که ما درباره آن تذکر دادیم، همان آدم‌ها با نام شرکت  دیگری این کار را انجام می‌دهند. من اعتقاد به چرخش کار در شهرداری دارم و اینکه پروژه‌ها متوقف نشوند؛ ولی اینکه در پایان دوره مدیریت کارهای جدیدی را شروع  کنند و این کارهای جدید وبال گردن مدیریت آینده شود، قانونی نیست. گزارش‌هایی رسیده که در تپه‌های عباس‌آباد قراردادهایی بسته‌اند برای خاک‌برداری، خاک‌ریزی و هموارسازی که امیدواریم صحیح نباشد؛ اما اگر درست باشد، متأسفانه شهردار خلف وعده کرده است. در جلسه شورای شهر هم گفتم شهردار تهران نقش پدرانه‌ای بر شهر داشته باشد و برای فرزندان آینده شهر ارثیه‌ای بگذارد. متأسفانه این ماترک غیر از ارثیه شوم و غیر از مقدار زیادی قرض و تعهد، چیزی نیست و شهردار آینده واقعا مقروض است.

‌شورای پنجم از لحاظ قانونی که نمی‌تواند مانع شود. چرا اعضای شورای چهارم به این مسائل نمی‌پردازند؟

کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم. اعضایی که این تذکرها را می‌دهند، اعضایی هستند که در اقلیت کامل از نظر تعداد هستند. من بارها گفتم برای به‌نتیجه‌رسیدن تذکرها به رأی 31نفره نیاز است و رأی یک نفر و دو نفر و پنج نفر و حتی 10 نفر کارساز نیست، ما ناچاریم تذکر بدهیم و کار دیگری نمی‌توانیم بیشتر از این انجام دهیم. خوشبختانه محاکم قضائی و دستگاه قضائی بیدار هستند و مسائل را رصد می‌کند و بازرسی کل کشور در بسیاری از مسائل اشراف کامل دارد که امیدواریم به‌موقع رسیدگی کند.

 

حرف‌وحدیث‌های دوران انتقال قدرت

احمد دنیامالی، از مدیران سابق شهرداری تهران و رئیس کمیته حمل‌و‌نقل و عمران شورای شهر تهران، معتقد است حرف‌وحدیث‌های روزهای آخر به خاطر طولانی‌شدن دوران انتقال قدرت در شهرداری است. او اعتقادی به قراردادهای دقیقه 90 ندارد و می‌گوید این پروژه‌ها در برابر رقم‌های شهرداری درخور توجه نیست.

‌آقای قالیباف قراردادهای دقیقه 90 را قبول ندارد و می‌گوید تنها قراردادهایی بسته می‌شود که مربوط به مسائل جاری است؛ از سوی دیگر، خبر می‌دهد که مجتمع شهر آفتاب واگذار شده است...

 درباره شهر آفتاب و شهروند، این موضوع در شورا سابقه داشته و سال گذشته در صحن شورا مطرح شد. اعضا روی درصد آن بحث داشتند که در نهایت با 60 درصد آن موافقت کردند و کمیته‌ای تعریف کردند که به روند واگذاری و ارزیابی نظارت کند؛ بنابراین موضوع  کاملا شفاف و روشن است.

‌یعنی شما در جریان بودید؟

بله؛ اصلا مصوبه داریم. فقط برای اینکه قیمت‌ها مشخص نبود، قرار شد کمیته‌ای شکل بگیرد و جزئیات را مشخص کند. قرار بود قیمت‌ها از طریق کارشناسان رسمی احصا شود؛ اما واگذاری 60 درصد از مجموعه شهر آفتاب را به شهرداری تهران داده بودیم.

‌با بارگذاری‌های آینده، این واگذاری انجام شده است؟

بله؛ حتما؛ اما قیمت‌گذاری از طریق کارشناسان دادگستری روندی طولانی دارد که در حال انجام است و این‌طور نیست که بدون نظارت و قانون این واگذاری‌ها انجام شده باشد.

 ‌شهرداری رقم درخور توجهی بدهی دارد و هر روز شاهد تحصن پیمانکاران مقابل شهرداری تهران هستیم. چه اصراری بود با این شتاب، بدهی‌های بانک شهرپرداخت شود؟

این موضوع مربوط به حالا نیست. اگر به مذاکرات شورا در گذشته رجوع کنید، می‌بینید ما موضوع پرداخت دیون را در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی کرده‌ایم. این بحث‌هایی هم که الان مطرح می‌شود، بحث‌های دامنه‌دار است که از قبل هم بوده است. این واگذاری‌ها چندان هم حساسیت‌برانگیز نیستند.

‌اما حساسیت‌برانگیز شده است.

نمی‌شود شهر را تعطیل کرد. شهردار تهران در نخستین دیدار مشترک میان شورای چهارم و منتخبان پنجم، اعلام کرد قراردادهای بزرگ در این مدت نخواهند بست و اگر ضرورت پیدا کرد، حتما در موضوع قراردادهای کلان، منتخبان را در جریان می‌گذارد؛ اما یک‌سری کارها پروژه بزرگ نیست، کارهای جاری و نگهداشت شهر است.

 

12jav.net

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.