2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
مرگ‌های آسان در زندان‌های ویتنام

مرگ‌های آسان در زندان‌های ویتنام

به روز شدن سیستم قضایی و نظام عدالت در ویتنام به کندی در حال انجام است. عمده تغییرات صورت گرفته در این کشور نیز با فشار از سوی دولت‌های غربی انجام شده است.

دوات آنلایندو‌دانگ‌دو، 17 ساله، به خاطر 90 دلار دزدی از سوی پلیس دستگیر شد و به زندان افتاد. یک هفته بعد پلیس به خانواده دودانگ خبر داد که پسرشان به کما رفته‌است و کمی بعد خبر مرگ او از بیمارستان به مادرش رسید. بنا بر ادعای پلیس، دودانگ در حمام زندان به دلیل لیز خوردن پاها دچار جراحاتی در ناحیه سر شده و پس از آن به بیمارستان منتقل شد. وکیل خانواده دودانگ در این‌باره گفت:« او در تمام مدت ناهوشیار بود پس نمی‌توانستیم تایید صحت گفته‌های پلیس را از او بگیریم.» 

خانواده این جوان 17 ساله معتقدند پسرشان در زندان شکنجه شده‌است. یک ماه پس از این حادثه دو تن از وکلای این خانواده که مسئول رسیدگی به پرونده مرگ پسر بودند از سوی هشت مرد نقاب‌پوش مورد حمله قرار گرفتند.

 با وجود گذشت دو سال از این حادثه خانم مای مادر دودانگ به دنبال یافتن دلیل اصلی مرگ پسرش است. او در یک مصاحبه گفته بود که پسرش یک ماه قبل از این حادثه در سلامت کامل بود «چطور ممکن است به یک باره به خاطر یک سرگیجه از دنیا برود؟»

به گزارش نیویورک‌تایمز، به روز شدن سیستم قضایی و نظام عدالت در ویتنام به کندی در حال انجام شدن است. عمده تغییرات صورت گرفته در این کشور نیز  با فشار از سوی دولت‌های غربی انجام شده است. بر همین اساس مجلس شورای ملی در ماه ژوئن گذشته قوانینی را در این مورد تصویب کرده‌اند که قرار است از ژانویه آینده اعمال شود. با این حال دیپلمات‌ها و فعالان حقوق‌بشر به این تغییرات قانونی به دیده تردید نگاه می‌کنند. چرا که مصاحبه با محکومین زندان‌ها نشان می‌دهد که سیستم زندان های این کشور سابقه طولانی در اعدام‌های ثبت نشده، بیگاری کشیدن از محکومان و مرگ‌های حین بازداشت دارد که به راحتی قابل تغییر نیستند.

به تازگی گزارشی درباره سیستم‌ زندان‌ها-به صورت تصادفی- در سایت رسمی دولت در چند ماه گذشته منتشر شد که نشان می‌دهد شک این افراد بی‌مورد نیست و ترس درباره وضعیت زندان‌ها به مراتب بسیار بیشتر از این حرف‌ها است.

در یک مورد در این گزارش عنوان شده که از آگوست 2013 تا ژوئن 2016 نزدیک به 429 زندانی اعدام شده‌اند. پس از مدت زمانی طولانی که دولت وجود هرگونه اعدام در زندان‌ها را تکذیب می‌کرد آمارهای رسمی بیانگر گستردگی فاجعه در سیستمی است که نظارت چندانی بر آن وجود ندارد.

 بخش دیگری از این گزارش به بازه زمانی 2011 تا 2016 مربوط می‌شود. گفته شده در این دوران 216 هزار و 840 زندانی «آموزش‌های حرفه‌ای شغلی» دریافت کرده‌اند که از نظر فعالان حقوق بشر این اصطلاح به معنای اجبار زندانی‌ها به انجام کار شاق برای ساعات طولانی در محیط زندان است.

 علاوه بر این این گزارش تایید می‌کند که خاکستر 2812 زندانی در شش ماه نخست سال جاری  به خانواده‌های آنها تحویل داده‌شد. این آمار بالا بودن میزان مرگ در زندان‌های ویتنام را تایید می‌کند. آماری که دولت معتقد است میزان آن به کمتر از 150 هزار نفر در سال می‌رسد. بنجامین سوان‌تون، یکی از مدافعان عدالت اجتماعی و مشاور توسعه در ویتنام گفت:« این آمار موجب می‌شود تا نسبت به این موضوع که حکومت با حل شدن در روند اقتصاد جهانی از میزان خشونت و استبدادش کم شود شک کنیم.»

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.