2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
رزین آنیونی چیست و چه کاربردی دارد؟

رزین آنیونی چیست و چه کاربردی دارد؟

در صورتی که گروه‌های شیمیایی دارای بارهای مثبت با ساختارهای کوپلیمری متصل شوند، رزین‌های آنیونی تولید خواهند شد. به صورت عمده رزین‌های آنیونی که دارای مصارف تجاری هستند، از پلیمرهای مرتبط با گروه آمین تولید می‌شوند.

رزین آنیونی چیست؟

در صورتی که گروه‌های شیمیایی دارای بارهای مثبت با ساختارهای کوپلیمری متصل شوند، رزین‌های آنیونی تولید خواهند شد. به صورت عمده رزین‌های آنیونی که دارای مصارف تجاری هستند، از پلیمرهای مرتبط با گروه آمین تولید می‌شوند. به عنوان مثال پلیمرهایی همچون پلی استایرن و پلی آکریلیک در تولید این نوع رزین مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزین‌های آنیونی نسبت به قدرت گروه عاملی متصل به پلیمر، میزان یونیزه شدن متفاوتی دارند.

 

به همین دلیل رزین‌های آنیونی با دو قدرت متفاوت قوی و ضعیف شناخته می‌شوند. رزین آنیونی یک نوع رزین پلیمری است که دارای گروه‌های آنیونی مثل کربوکسیلات، سولفونات و فسفات است. این رزین‌ها به عنوان یک نوع رزین یونی در صنایع مختلف مانند صنایع پلیمر، پوشش‌دهی، چسب‌سازی و مصارف متعدد دیگری استفاده می‌شوند. در ادامه مواردی که لازم است در رابطه با این نوع رزین بدانید مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

کاربرد رزین آنیونی پرولایت

چنانچه به ترکیبی نیاز دارید که توانایی جداسازی آنیون های مضر در آب را داشته باشد لازم است به تهیه رزین پرولایت آنیونی فکر کنید. در نظر داشته باشید این نوع رزین نوعی از رزین آنیونی بازی قوی نوع1 با سیکل کلرید است. در واقع رزین آنیونی پرولایت توانایی بسیار زیادی در جذب و از بین بردن سیلیکا از آب دارد. به همین دلیل است که این نوع رزین آنیونی بسیار مورد توجه واقع شده است. برای اینکه بتوانید رزین آنیونی پرولایت را خریداری کنید لازم است در نظر داشته باشید این نوع رزین از لحاظ شکل ظاهری دانه‌های کروی شفاف به رنگ زرد روشن دارد.

 

رزین آنیونی پرولایت از ساختار پلی استایرن با پیوندهای دی وینیل بنزن تولید شده است. این رزین متعلق به گروه آمونیوم چهار ظرفیتی یعنی آمونیوم کوارترنر نوع یک است. علاوه بر اینکه رزین آنیونی پرولایت اقدام به حذف سیلیکا از آب می کند می تواند مواد معدنی را نیز از آب خارج کند. همچنین این نوع رزین تاثیر زیادی در دمینرالیزاسیون دارد و عاملی برای بازیابی و بازیافت بسیار عالی مواد است.رزین آنیونی پرولایت یک نوع رزین آنیونی است که به عنوان یک ماده جاذب یونی در فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب استفاده می‌شود.

 

این رزین قابلیت جذب یون‌های منفی مانند سولفات، نیترات، کلراید و ... را داراست و باعث تصفیه آب از این یون‌ها می‌شود. همچنین، این رزین در فرآیندهای صنعتی نظیر تولید الکل و شکر نیز به عنوان یک ماده جاذب استفاده می‌شود.

 

انواع رزین آنیونی

رزین‌های آنیونی به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می‌شوند. این دسته‌بندی‌ها می‌تواند از نظر قدرت رزین و یا ساختار شیمیایی آن باشد. رزین‌های آنیونی می‌توانند ضعیف و قوی محسوب شوند. این موضوع همانطور که گفته شد به ساختار شیمیایی ماده وابسته است. با این وجود در ادامه چند نمونه از انواع رزین آنیونی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

1-رزین آنیونی بازی قوی: در حالت کلی رزین‌های تبادل یونی قوی توانایی دارند که تمامی آنیون‌ها را از آب به صورت کامل حذف کنند. در رابطه با احیا کردن این رزین باید به شما بگوییم که رزین آنیونی قوی باید توسط یک باز قوی حیا شود. این نوع رزین‌ها به دو دسته نوع ۱ و نوع ۲ تقسیم می‌شوند و دارای گروه‌های عاملی متفاوت هستند.

2-رزین آنیونی بازی ضعیف: رزین آنیونی بازی ضعیف می‌تواند آنیون‌ اسیدهای قوی را مانند اسید سولفوریک، کلریدریک اسید و نیتریک اسید به صورت کامل جذب کند‌. این رزین‌ها آنیون‌هایی مرتبط با اسیدهای معدنی را می‌توانند حذف کنند؛ اما قادر به حذف آنیون‌های مرتبط با اسیدهای ضعیف مانند کربنیک اسید، سیلیسیک اسید نمی‌باشند. همچنین این مسئله را باید اضافه کنیم که رزین آنیونی قابلیت حذف کردن سیلیکا از آب را ندارد.

3-رزین بستر مختلط: حتما تا به حال نام رزین بستر مختلط را شنیده و ابن سوال برایتان ایجاد شده که این نوع رزین چه کاربردی دارد؟ جالب است بدانید در مواقعی که کیفیت بسیار بالای آب خروجی مورد نظر ما می‌باشد، از این رزین استفاده می‌شود. به طور معمول خروجی رزین آنیونی قوی از رزین بستر مختلط عبور داده می‌شود تا کیفیت آب بهبود یابد.

 

رزین‌های آنیونی بازی ضعیف

همانطور که گفته شد رزین های آنیونی می‌توانند شامل رزین های آنیونی بازی ضعیف و رزین های آنیونی بازی قوی باشند. رزین های آنیونی بازی ضعیف دارای بخش های یونی هستند که این بخش‌ها قابلیت تعویض ندارد و به عنوان مهمترین ماده در جذب اسید به شمار می روند. در واقع از رزین های آنیونی بازی ضعیف برای جذب اسید های قوی استفاده می‌شود. این نوع رزین به آسانی توسط کاستیک احیا خواهد شد. در صورتی که رزین های آنیونی بازی ضعیف با یک آنیون بازی قوی استفاده شود، می‌تواند ظرفیت عملکرد و بازدهی احیا را تا حد قابل توجهی بالا برد.

 

رزین‌های آنیونی بازی قوی نوع 1

 علاوه بر این رزین های آنیونی بازی قوی به دو نوع یک و دو تقسیم می شوند. رزین آنیونی بازی قوی نوع1 محصول ناشی از آمینی می‌باشد که از واکنش تری متیل آمین با کوپلیمر پس از کلرو متیلاسیون تولید می‌گردد. این نوع رزین واکنش پذیری قابل توجهی نسبت به اسیدهای ضعیف از خود نشان می‌دهد. با تمامی مزایایی که این نوع رزین دارد، بازده‌ی احیای آن نسبت به رزین بازی قوی نوع2 کمتر است.

 

رزین‌های آنیونی بازی قوی نوع 2

رزین بازی قوی نوع ۲ از واکنش کوپلیمر استایرن با دی متیل اتانول آمین تولید می شود. در نظر بگیرید که پایداری رزین‌های نوع ۲ مانند رزین‌های نوع ۱ نیست.  علیرغم اینکه این ماده قدرت بازی کمتری نسبت به نوع یک دارد اما همین قدرت برای حذف آنیون های ضعیف اسیدی مورد قبول است. صورت عمده برای استفاده در دماهای بالا رزین‌های نوع یک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

قیمت رزین آنیونی

افرادی که قصد خرید رزین آنیونی پرولایت را دارند ممکن است این سوال برایشان ایجاد شود که قیمت رزین آنیونی به چه عواملی وابسته است؟ در نظر داشته باشید رزین آنیونی نسبت به ساختاری که دارد می‌تواند قیمت های متفاوتی داشته باشد. علاوه بر این در صورتی که اقدام به خرید رزین آنیونی بازی ضعیف و یا بازی قوی کنید طبیعتا ملزم به پرداخت هزینه های متفاوت خواهید بود.

 

 به همین دلیل لازم است دقت داشته باشید که برای خرید رزین آنیونی از مجموعه‌هایی خریدتان را انجام دهید که از تجربه و سابقه‌ی درخشان آن‌ها اطمینان کافی داشته باشید. بدین طریق می‌توانید بهترین رزین آنیونی موجود در بازار را با بهترین قیمت ممکن و بالاترین کیفیت خریداری کنید.

 

رزین آنیونی a400 یکی از پرطرفدارترین رزین‌ها می‌باشد.

 

شکل ظاهری رزین سختی گیر آنیونی

برای اینکه بتوانید دقیق‌تر رزین‌های آنیونی را بشناسید، لازم است خصوصیات ظاهری آنها را بدانید. در نظر بگیرید که رزین های آنیونی در دو نوع ماکرو متخلخل و ژلی تولید شده و در دسترس افراد قرار گرفته است. این رزین‌ها می‌توانند در رنگ های زرد، قهوه‌ای، مشکی، خاکستری و سفید ساخته و تولید شود. این رنگ‌ها به ساختار یونی فرآیند و گروه عاملی مورد استفاده در رزین بستگی دارد و نسبت به هر رنگ کاربرد های آن متفاوت خواهد بود. در نظر داشته باشید رنگ رزین آنیونی نسبت به زمانی که مورد استفاده قرار می‌گیرد و مستهلک می‌شود می‌تواند تغییر کند. میزان این تغییر رنگ به میزان استفاده از آن وابسته است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.