2024/07/27
۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
عدم تناسب امکانات با نیازها در  سیستان‌وبلوچستان

عدم تناسب امکانات با نیازها در سیستان‌وبلوچستان

محرومیت استان سیستان‌وبلوچستان دلایل گوناگونی دارد که مهم‌ترین آن، منطقه پیرامونی، سرحدی و مرزی‌بودن استان است. همین موضوع باعث شده در حا‌کمیت‌های گذشته در این استان سرمایه‌گذاری نشود

دوات آنلاین-محرومیت استان سیستان‌وبلوچستان دلایل گوناگونی دارد که مهم‌ترین آن، منطقه پیرامونی، سرحدی و مرزی‌بودن استان است. همین موضوع باعث شده در حا‌کمیت‌های گذشته در این استان سرمایه‌گذاری نشود چون نمی‌دانستند چه مقدار می‌توانند از ساکنان این مناطق مالیات بگیرند، همچنین از لحاظ تمامیت ارضی به این مناطق اطمینان نداشتند. این موضوع ریشه در تاریخ دارد و رفتار مختص حاکمیت گذشته نیست. عامل بعدی شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی این استان است که با استعداد‌هایی که در این استان وجود دارد، مانع پیشرفت و اجرای ایده‌ها شده است. با بررسی تاریخ بشر متوجه‌ می‌شویم تمد‌ن‌های پیشین در مناطقی قرار داشته‌اند که به واسطه آب فراوان، کشاورزی رونق داشته است. استان ما کم‌آب است و درست است که باوجود کم‌آبی، کشاورزی در مرکز و جنوب استان مزیت محسوب می‌شود اما به هر حال کشاورزی در استان توسعه نیافته‌، این در حالی است که استانی با مشخصات استان ما نه‌تنها در حوزه کشاورزی استعداد دارد، بلکه در حوزه صنعت نیز مستعد است؛ اما در این حوزه نیز  توسعه‌یافته نیست. در این استان زیرساخت‌های اصلی توسعه را نداریم و شاخص‌ها پایین است و راه‌های اصلی تک‌باندی و رفت و برگشت است. در این استان پایین‌ترین میزان آزادراه وجود دارد و راه‌آهن فقط از مرکز استان، زاهدان، به پایتخت است و بقیه شهرها مانند ایرانشهر و چابهار و سراوان راه‌آهن ندارند و همین باعث شده استان خیلی صنعتی نباشد. این در حالی است که سیستان‌وبلوچستان پتانسیل خوبی دارد و بیشترین مرز خشکی و دریایی را داریم. مورد دیگر ساختار اداری است که در گذشته و حال جوابگوی نیاز‌های استان نبوده و نیست. در استانی با 1200 کیلومتر وسعت، ادارات در مرکز متمرکز است و حتی با آمایش سرزمین هماهنگ نیست. ساختار اداری اینجا مشابه یک استان کوچک است؛ درحالی‌که استان سیستان‌وبلوچستان 11 درصد مساحت کشور را در بر می‌گیرد و تهدیدات امنیتی بیشتر و تبعیض عمومی بیشتری وجود دارد و ساختار‌های استان ما برابر با استانی مانند البرز یا قم است.

 

گزارشی تصویری از کپرنشینی در استان سیستان و بلوچستان را اینجا ببینید.

12jav.net

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.