2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
داروی لاغری اوزمپیک چه عوارضی دارد

داروی لاغری اوزمپیک چه عوارضی دارد

اوزمپیک، داروی لاغری رایجی است که مصرف آن می تواند عوارض و مضراتی را به دنبال داشته باشد.

دوات آنلاین -کافی است سری به شبکه اجتماعی تیک تاک بزنید تا اینفلوئنسرهایی که تصاویر حیرت‌انگیز قبل و بعد خود را پس از کاهش وزن نشان می‌دهند ،ببینید. این تیک تاکرها ادعا می‌کنند از همان روشی وزن کم کردند که ایلان ماسک بیلیونرمعروف وزن زیادی را از دست داده است.این روش جادویی که فضای مجازی را جادو کرده است مصرف دارویی به نام دارویی به نام سماگلوتید (semaglutide) است  که تحت نام برندهای مختلف از جمله اوزمپیک (Ozempic) فروخته می‌شود.

 

 سماگلوتید یا اوزمپیک چیست؟

خراسان با مقدمه بالا نوشت: «اوزمپیک » یک قلم تزریقی از پیش پر شده و یک بار مصرف برای کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع ۲ است .سماگلوتید با تقلید هورمونی که به‌طور طبیعی پس از خوردن غذا ترشح می‌شود، به کاهش قند خون کمک می‌کند.این دارو که از راه تزریق وارد بدن می‌شود، به افراد کمک می‌کند که برای مدت طولانی‌تر احساس سیری کنند، اشتها را تنظیم می‌کند و گرسنگی و هوس را کاهش می‌دهد.

 

سماگلوتید به پانکراس پیام  می‌دهد که انسولین بیشتری تولید کند و میزان گلوکاگون را  هم کاهش می‌دهد که به تنظیم میزان قند خون کمک می‌کند که این می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

مضرات مصرف داروی لاغری اوزمپیک چیست

مضرات مصرف اوزمپیک

استفاده از یک دارو به‌منظوری جز کاربرد اصلی آن و هدفی که سازمان غذا و دارو به آن تأییدیه داده است، می‌تواند ناایمن یا غیر‌مؤثر باشد. اوزمپیک تنها برای دیابت نوع ۲ تایید شده است. اما با توجه به استفاده همه گیر آن برای لاغری، ما را مجبور می‌کند درباره عوارض آن آگاه باشیم.

 

رسانه‌های اجتماعی و گزارش‌های مربوط به استفاده گسترده از این داروها در میان افراد مشهور به محبوبیت این دارو کمک کرده است. پزشکان هم اینک درباره «صورت اوزمپیک» هشدار داده‌اند. این عارضه به یکی از مشکلات متداول در بین کسانی که این دارو را مصرف کرده اند، تبدیل شده است.به این صورت که شما با تزریق این دارو دچار پیری زودرس پوست خواهید شد.

 

یکی از افرادی که این دارو را مصرف کرده به نیویورک تایمز گفت:« طی سه ماه ۲۰ پوند (۹ کیلوگرم) کم کردم اما تقریبا چهره خودم را در آینه نمی‌شناسم.هیکلم عالی به نظر می‌رسد، اما صورتم خسته و پیر شده است.»

 

بیشتر بخوانید: تجربه افراد چاقی که لاغر شدند

 

یک دکتر متخصص پوست به همین رسانه گفته است:« ما شاهد افزایش تعداد بیمارانی که این داروها را مصرف می‌کنند، هستیم. به طور کلی این افراد در سنین ۴۰ و ۵۰ سالگی‌اند و مقدار قابل‌توجهی از وزن خود را از دست می‌دهند و نگران پیری و افتادگی صورت‌اند که در نهایت رخ می‌دهد.»

 

مشکلات گوارشی

یکی دیگر از عوارض جانبی این دارو  مشکلات گوارشی است. حالت تهوع، یبوست و اسهال و به‌طور نادر، پانکراتیت، بیماری کیسه صفرا و رتینوپاتی دیابتی از مهم ترین عوارض گوارشی این دارو هستند.

 

یکی از کاربران تیک‌تاک می‌گوید که پس از مصرف  این دارو دچار حالت تهوع شده‌، در حالی که کاربر دیگری گفته که هنگام مصرف اوزمپیک دچار رفلاکس (برگشت اسید معده) شده است.

 

خطر احتمالی تومورهای سلول سی (C) تیروئید

اف‌دی‌ای همچنین درباره عوارض جدی‌تری که ممکن است با مصرف این دارو ایجاد شوند، هشدار می‌دهد؛ مانند «خطر احتمالی تومورهای سلول سی (C) تیروئید» پانکراتیت، مشکلات کیسه صفرا، آسیب حاد کلیه، تپش قلب و رفتار یا تفکر خودکشی. در این میان خطر ابتلا به تومور در تیروئید،جدی تر از بقیه به نظر می‌رسد.

 

خطر قطع دارو و بازگشت وزن

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که توقف مصرف این داروها می‌تواند باعث شود بیماران دوباره وزن اضافه کنند، مخصوصاً اگر تغییری در سبک زندگی خود ایجاد نکرده باشند. پس بهترین راه برای کاهش وزن،  تغییر سبک زندگی، مصرف غذاهای کم کالری و فعالیت بدنی است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.