2024/07/27
۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
پاکستان در سوگ مادر جذامیان

پاکستان در سوگ مادر جذامیان

روت فاو که اصالتا از کشور آلمان بود روز پنجشنبه در بخش جنوبی کراچی در یک بیمارستان در سن 87 سالگی در گذشت.

دوات آنلاینروت فاو قرار نبود به پاکستان برود. او در جایگاه یک راهبه کاتولیک که پزشک هم بود ماموریت داشت به هند سفر کند اما در مسیر و در سال 1960 محدودیت های کنترل ویزا و روادید او را مجبور کرد تا در کراچی پاکستان بماند و در همین شهر بود که او فاجعه بیماران جذامی را دید و تصمیم گرفت تا در همین کشور به وظایفش عمل کند.

به گزارش رسانه های پاکستان، روت فاو که اصالتا از کشور آلمان بود روز پنجشنبه در بخش جنوبی کراچی در یک بیمارستان در سن 87 سالگی در گذشت. بسیاری او را با عنوان مادر ترزای پاکستان می شناختند. او که تمامی عمرش را صرف کاهش دامنه ابتلا به جذام در پاکستان کرده بود از سوی نخست وزیر و رئیس ستاد کل ارتش کشور مورد ستایش قرار گرفت.  

شهید خاقان عباسی، نخست وزیر تازه وارد پاکستان در بیانیه ای به مناسبت به مرگ او گفت:« فاو شاید زاده آلمان بود اما قلبش همیشه و همه جا با پاکستان بوده است.» مراسم یادبود روت فاو در روز 19 اوت (آگوست) از سوی دفتر نخست وزیری برگزار خواهدشد.

دکتر روت کاترینا مارتا فاو، سال 1929 در آلمان به دنیا آمد و از سال 1960 پاکستان را به عنوان یک کشور برای زندگی و خدمت انتخاب کرد. او مرکز جذامیان «ماری ادل» در کراچی را به عنوان نخستین بیمارستان کشور برای درمان جذامی ها در این کشورپایه گذاری کرد. به مرور 157 شعبه دیگری از این بیمارستان در سراسر پاکستان افتتاح شد که مسئولیت تمامی آنها را خود دکتر فاو بر عهده داشت.

حساب رسمی کنسولگری آلمان در کراچی نیز به مناسبت مرگ او در پیامی اعلام کرد «به خاطر تلاش های خسته ناپذیر او بود که جذام در پاکستان ریشه‌کن شد.»

سازمان بهداشت جهانی در سال 1996 اعلام کرد که جذام در پاکستان از وضعیت بغرنج خارج شده و حال تحت کنترل است. این نتیجه فعالیت های شبانه‌روزی دکتر فاو در این کشور بود.

سال گذشته نیز وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که تعداد ابتلا به این بیماری در پاکستان از  19 هزار و 398 نفر در سال 1980 به 531 نفر در سال 2014 رسیده است. 

12jav.net

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.