2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
راهنمای جامع ثبت برند بین المللی

راهنمای جامع ثبت برند بین المللی

برای ثبت بین المللی برند با توجه به اینکه این کار مستلزم آگاهی از قوانین خارجی و بین المللی می باشد حتما از مشاوران و متخخصان این حوزه کمک بگیرید.

دوات آنلاین -در اینجا هدف از ثبت بین المللی برند به ثبت رساندن آن در کشورهایی است که در کمیسیون مادرید عضویت دارند. برای اقدام به این کار صاحب برند بدون آنکه نیاز باشد به صورت جداگانه تقاضای ثبت برند خود را در کشورهای عضو پروتکل مادرید مطرح کند، می تواند صرفا با ارائه یک اظهارنامه بین المللی از طریق سیستم مادرید، برند خود را یکجا در همه یا تعدادی از کشورهای عضو مادرید به ثبت برساند. پیش نیاز این ثبت بین المللی، ثبت کردن برند در کشور مبدا می باشد.

 

برای ثبت بین المللی برند با توجه به این کار مستلزم آگاهی از قوانین خارجی و بین المللی می باشد حتما از مشاوران و متخخصان این حوزه کمک بگیرید. توجه داشته باشید که تنها تخصص در حوزه های ثبت علامت و برند در داخل ایران برای این کار کافی نیست. وکیل مدنظر شما باید در زمینه ثبت علامت در خارج کشور تجربه و تخصص داشته باشد. شما می توانید از خدمات ثبت برند بین المللی موسسه حقوقی عرفان، متشکل از وکلای دادگستری و مشاوران ثبتی دریافت کنید.

 

 ثبت برند در خارج از کشور

ثبت جهانی برند به دو طریق ذیل قابل انجام است:

 

توافق نامه trips

این توافق نامه بر پایهWTO سازمان بین المللی بوده و قانون های جهانی مربوط به تجارت را تنظیم می کند. در حال حاضر 150 کشور، مفاد موافقت نامه را امضا و عضو آن هستند. ملحق شدن به توافق نامه تریپس این امتیاز را برای کشورهای عضو به وجود می آورد که بتوانند علامت تجاری خود را بدون نیاز به ثبت اولیه در کشور مبدا به صورت جهانی ثبت کنند. از آنجایی که کشور ایران عضو به این موافقت نامه بین المللی نیست، متقاضی تنها از طریق توافق نامه مادرید می تواند برند خود را به صوت بین المللی ثبت کند.

 

پروتکل مادرید

کشورهای عضو پروتکل مادرید می توانند مطابق قانون های وضع شده در استانداردهای جهانی، اقدام به ثبت بین المللی برند خود در تمامی یا تعدادی از کشورهای عضو این پروتکل نمایند. سیستم مادرید در حال حاضر 85 کشور عضو دارد. پیش نیاز ثبت برند مادرید به ثبت رسانیدن برند در کشور مبدا می باشد.

 

کشور ایران در سال 1382 در راستای حمایت از حقوق معنوی تجار و بازرگانان به موافقتنامه مادرید پیوست.

 

ملحق شدن به پروتکل مادرید این امتیاز را برای صاحبان برند به وجود می آورد که بتوانند حق انحصاری استفاده از برند تجاری خود را در سطح جهانی داشته باشند.

راهنمای جامع ثبت برند بین المللی

مدارک مورد نیاز جهت ثبت بین المللی برند

1.ارائه درخواست ثبت بین المللی علامت، خطاب به اداره ثبت علائم تجاری، با درج اسامی کشورهای موردنظر. برای این کار شخص حقیقی یا حقوقی می بایست به سامانه اینترنتی مالکیت معنوی وایپو، که تنها مرجع سازمان جهانی ثبت برند بین المللی است، مراجعه نمایند.

 

2.معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت، همراه با امضای مدیران و دارندگان حق امضا همراه با مهر شرکت. در رابطه با اشخاص حقوقی، در صورت مراجعه وکیل ارائه وکالت نامه الزامی است.

 

3.ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضا شرکت، روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (شخص حقوقی)

 

4. ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی (اشخاص حقیقی) و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالت نامه دادگستری الزامی بوده است.

 

5.اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت علامت تجاری در ایران جهت رویت و کپی آن جهت ثبت، در پرونده یا ارائه کپی مصدق گواهی ثبت علامت تجاری.

 

6.تکمیل فرم لاتین مخصوص پس از مشخص شدن کشورهای مورد نظر متقاضی.

 

7.برگه محاسبه هزینه ها با مهر و امضا متقاضی.

 

8.رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی.

 

هزینه ثبت بین المللی برند

شخصی که متقاضی ثبت بین المللی برند خود در تمام یا تعدادی از کشورهای عضو پروتکل مادرید است می بایست هزینه های مربوطه را پرداخت کند. به ثبت رساندن برند به صورت یکجا این مزیت را برای صاحب علامت تجاری دارد که بتواند با یک پرداخت به حساب وایپو، برند خود را در خارج از کشور به ثبت برساند.

 

هزینه های پرداخت به شرح ذیل می باشد:

  • هزینه طبقات برند
  • هزینه استعلام برند
  • هزینه اصلاح اظهارنامه (در صورت نیاز)
  • هزینه ثبت اظهارنامه برند در سامانه
  • هزینه روزنامه رسمی
  • هزینه روزنامه کثیر الانتشار
  • هزینه حق ثبت علامت
  • هزینه حق ثبت تغییرات
  • هزینه جریمه تاخیر در تمدید ثبت هزینه تمدید هر 10 سال یکبار

 

نحوه پرداخت هزینه ثبت برند

هزینه ثبت برند به صورت بین المللی به فرانک سوئیس محاسبه می شود. این هزینه با توجه به اینکه صاحب برند می خواهد در چه کشورهایی برند خود را به ثبت برساند و متقاضی ثبت چه تعداد کالا می باشد، بستگی دارد. که برای پرداخت می تواند به یکی از روش های ذیل اقدام کند.

 

1.پرداخت به صورت مستقیم به حساب WIPO

 

2.پرداخت از طریق کارت های اعتباری بین المللی

 

3.پرداخت از طریق انتقال حساب بانکی

 

4.پرداخت از طریق پرداخت پستی

 

استعلام برند بین المللی

برای استعلام برند بین المللی، صاحب برند می تواند به دو روش زیر عمل کند:

 

مراجعه به سامانه مالکیت صنعتی و جستجوی نام برند تجاری.

 

مراجعه بهWipo  و ثبت تقاضای خود جهت استعلام به همراه مدارک مورد نیاز در سایت و پرداخت هزینه های لازمه.

 

مدت اعتبار برند بین المللی

ثبت جهانی یک برند برای یک دوره 10 ساله می باشد. چنانچه صاحب برند تمایل به تمدید برند خود داشته باشد، می تواند در سال نهم برای یک دوره دیگر آن را تمدید کند.

 

مزیت ثبت بین المللی برند

ثبت برند به صورت جهانی این امتیاز را برای صاحب آن به وجود می آورد که:

 

  1. بتواند صرفا با ارسال یک تقاضانامه بین المللی به Wipo که به زبان فرانسه، انگلیسی و اسپانیایی تنظیم شده است، اقدام به ثبت برند خود در تمامی یا تعدادی از کشورهای عضو پروتکل مادرید با پرداخت تعرفه ثبت برند که به فرانک سوئیس تعیین شده بکند.
  2. چنانچه صاحب برند تمایل به ایجاد تغییراتی در ثبت برند خود (از جمله تغییرنام، آدرس، مالکیت، تمدید) داشته باشد می تواند با پرداخت هزینه اندک در کشور مبدا ثبت برند، اقدام به اعمال این تغییرات در سطح بین المللی نماید.

منبع: https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/27-trips_04_e.htm

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.