2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
مقبوليت اجتماعي؛ مهم‌ترين نياز زنان آسيب‌ديده
ليلا ارشد، مدير خانه خورشيد در گفت‌وگو با دوات آنلاین:

مقبوليت اجتماعي؛ مهم‌ترين نياز زنان آسيب‌ديده

كمك و حمايت از زناني كه آسيب‌ديده اجتماعي هستند براي بسياري از افراد جامعه جذابيتي ندارد

دوات آنلاین-موسسه زنان سرزمين خورشيد كه به خانه خورشيد معروف است، يك نهاد مدني براي حمايت از زناني است كه از اعتياد به مواد مخدر و محرك، رهايي پيدا كرده اند.

اين موسسه پنجشنبه و جمعه، ١٩ و ٢٠ مردادماه با برگزاري بازارچه خيريه اقدام به فروش برخي اقلام تزييني و خوراكي به نفع موسسه كرده است.

ليلا ارشد مدير خانه خورشيد و فعال حوزه زنان، در گفت‌وگو با دوات آنلاین درباره چگونگي ارايه خدمات و كمك‌رساني به زنان آسيب‌ديده مي گويد: حمايت هاي حقوقي، خدمات درماني (دندان پزشكي) و حمايت هايي براي اشتغال و به ويژه تامين مسكن براي زنان و فرزندانشان  و پيگيري وضعيت آموزشي و تحصيلي آنها از جمله اقدامات موسسه است.

ليلا ارشد، با بيان اينكه بخشي از خدمات ما توان‌افزايي براي زناني است كه در خانواده هاي خود امكان مهارت آموزي و آموزش برايشان فراهم نبوده است، ميگويد: اين زنان امروز در خانه خورشيد به لحاظ شغلي حمايت مي شوند و با آموزش هاي لازم به شناختي از خودشان مي رسند كه توانايي هاي خود را بشناسند و بتوانند آن ها را پرورش دهند.

او مي افزايد: مديريت روابط بين فردي، افزايش مسووليت پذيري و ديده شدن اين زنان در اجتماع از ديگر اهداف موسسه است.

او با اشاره به برخي اقدامات موسسه مي گويد: ما ٥ نفر امدادرسان محلي داريم كه به مناطق مختلف سر مي زنند و لوازم بهداشتي شخصي و سوزن و سرنگ در اختيار زنان كارتن‌خواب قرار مي دهند.

او در ارامه مي گويد: در حال حاضر تقريبا ٨ نفر از كساني كه در خانه خورشيد فعاليت مي كنند را زنان بهبود يافته تشكيل مي دهند كه نيازمند دريافت حقوق هستند؛ علاوه بر اين حقوق مددكاراني كه با ما همكاري مي كنند، هزينه تهيه ناهار گرم براي روزهاي كاري، ارايه خدمات درماني و بسته هاي غذايي براي افراد نيازمند، به بودجه نياز دارد و چون در حال حاضر پروژه مشخصي با سازمان هاي دولتي نداريم؛ بخش كوچكي از اين هزينه ها را با برگزاري بازارچه تامين مي كنيم.

ليلا ارشد، با بيان اينكه كمك و حمايت از زناني كه آسيب‌ديده اجتماعي هستند براي بسياري از افراد جامعه جذابيتي ندارد، مي‌گويد: نگاه عموم جامعه اين است كه اين زنان درگير مصرف شده‌اند و انتخاب خودشان بوده؛ بنابراين شرايطي كه دارند نتيجه كارهاي خودشان است و به كسي ربطي ندارد؛ اما اين نگاه غلطي است زيرا امروز مي بينيم كه حمايت مادي و معنوي از اين زنان تاثير به سزايي بر روند زندگي شان داشته است.

او مي افزايد: علاوه بر مسايل مربوط به زنان آسيب ديده؛ در حال حاضر حدود ١٠٥ كودك كار را كه در خانواده هاي آن ها والدين مشكل اعتياد دارند، تحت پوشش داريم تا شرايط خانواده بهتر شود و بچه ها ساعات كمتري را مجبور به كار باشند و به ويژه اينكه از تحصيل بازنمانند.

او با اشاره به اينكه ما براي همه اين كارها نيازمند تامين مالي هستيم، اظهار مي كند: برگزاري بازارچه سهم كوچكي در تامين هزينه هاي موسسه دارد و جنبه مهمتر اين كار، يادآوري كار گروهي و فراهم شدن فرصتي براي ديده شدن زنان بهبوديافته است؛چراكه مسايل اقتصادي تنها نياز انسان نيستند و اين قشر از زنان نياز به ديده شدن و مقبوليت يافتن در جامعه دارند.

يكي از زنان بهبود يافته كه امروز مسوول كارگاه خوداشتغالي خانه خورشيد است، نیز مي گويد: من در شرايط بسيار بدي بودم؛ فرزندانم را از من گرفته بودند و اعتياد شديد داشتم؛ خانواده ام هم طردم كرد و در خيابان مي خوابيدم. بارها اقدام به خودكشي كردم؛ به داروخانه مي رفتم و با تهديد چاقو قرص مي گرفتم كه خودكشي كنم.

او ادامه مي‌دهد: با ورودم به خانه خورشيد، اوايل تحت متادون درماني قرار گرفتم اما آن زمان هم آرام نبودم، خيلي وقت ها شيشه هاي خانه خورشيد را مي شكستم و خودزني مي كردم. 

 

گزارش تصویری از بازارچه خیریه خانه خورشید را اینجا ببینید.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.