2024/05/04
۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
چگونه در فوتبال آگاهی محیطی خود را بالا ببریم:

چگونه در فوتبال آگاهی محیطی خود را بالا ببریم:

آگاهی محیطی در فوتبال بسیار مهم و پراهمیت است. یکی از دلایل محکم که باعث می شود تا بازیکنان باهم متفاوت باشند و یک بازیکن از دیگری برتر باشد، توانایی تکنیک و آگاه بودن از محیطش است. در این مطلب به بررسی تکنیک های فردی و آگاهی محیطی می پردازیم.

دوات آنلاین -آگاهی محیطی در فوتبال بسیار مهم و پراهمیت است. یکی از دلایل محکم که باعث می شود تا بازیکنان باهم متفاوت باشند و یک بازیکن از دیگری برتر باشد، توانایی تکنیک و آگاه بودن از محیطش است. در این مطلب به بررسی تکنیک های فردی و آگاهی محیطی می پردازیم. دارا بودن آگاهی محیطی در فوتبال به بازیکن کمک می کند تا بازی ها را با بهترین عملکرد انجام دهد.

بازیکنان بزرگ دنیا تکنیک ها و دریبل های بی نظیری را در بازی فوتبال انجام داده اند. بازیکنان معمولا باید از تکنیک آگاهی محیطی در ورزش فوتبال بهره مند باشند تا بتوانند موفقیت کسب کنند. هر بازیکن فوتبال باید از این تکنیک ها در تیم خود استفاده کند. بازیکنان میانی معمولا بیشترین لمس توپ را دارا هستند و وظایف انتقال توپ از دفاع به حمله را دارا هستند.

 

آگاهی محیطی در ورزش فوتبال:

منظور از آگاهی محیطی در فوتبال جایگیری در زمین و تنظیم زاویه بدن قبل از دریافت توپ در مسیر مناسب می باشد. باید برای آگاهی داشتن از محیط فوتبال باید افزایش میدان دید و درک بهتر از محیط اطراف تصمیم درستی گرفته شود. بهترین تصمیم ها معمولا در کمترین زمان انجام می گیرد و بازی کردن ساده فوتبال با امکان موفقیت کار هر شخصی نیست.

 

تکنیک آگاهی محیطی در ورزش فوتبال:

آگاهی محیطی در ورزش فوتبال یک تکنیک به حساب می آید که در فعالیت با توپ استفاده می شود. یک بازیکن و پلیر فوتبال باید بهترین مکان و موقعیت خودش را درک کند. هر بازیکن در هر نقشی که ظاهر می شود باید از تکنیک برخوردار باشد و باید تمرینات و آموزش ها و تکنیک آگاهی محیطی خودش را تقویت نماید.

فوتبال یک ورزش دسته جمعی است. اگر بازیکن تکنیک و آگاهی نداشته باشد. با ضعف عملکرد خودش در این بازی می تواند در تیم اختلال و مشکلات به وجود آورد. حتی باعث از دست رفتن فرصت حمله و لو رفتن توپ نیز شود. بیشترین تمرین های آگاهی محیطی به طور گروهی در باشگاه انجام می شود. تیم ها در بین فصل از این تمرینات استفاده زیادی می کنند. تمرینات انفرادی نیز مرتبط با این تاکتیک شامل پاس و دریافت و چرخش در جهت های مختلف است.

 

سربالا بازی کردن در فوتبال چیست؟

منظور از سربالا بازی کردن در لفظ مربیان و سرمربیان فوتبالی نیز همان آگاهی محیطی است. یعنی شخص باید دید کافی در فوتبال داشته باشد تا از محیط اطراف خودش آگاه باشد. تمام بازیکنان را ببیند و پاس دقیق بیندازد. بازیکنانی که توانایی آگاهی محیطی قوی تری دارند در پازل تیمی نیز نقش تعیین کننده تری را دارا هستند. مربی نیز بر روی آنها حساب خاصی باز می کند.

چگونه در فوتبال آگاهی محیطی خود را بالا ببریم:

آگاهی محیطی در فوتبال و مسابقه:

منظور از آگاهی محیطی در فوتبال همان سر بالا بازی کردن است. شما اگر یک بازیکن فوتبال هستید که در یک پست دفاعی یا حمله بازی می کنید شما همیشه باید از خودتان این سوالات را مطرح نمایید که الان چه موقعیتی دارم؟ رو به جلو باید حرکت کنم یا رو به عقب؟ بازیکنان هم تیمی من در کجا قرار دارند؟ توپ کجا قرار دارد؟ موقعیت من نسبت به فضاهای خالی چطور است؟ موقعیتم نسبت به حریف مقابل چگونه است؟ سرعت و ریتم حرکت حریف چگونه است؟ و.... که همه این موارد شامل آگاهی محیطی در فوتبال و مسابقه است.

 

آگاهی محیطی در پست های مختلف و چگونه در فوتبال آگاهی محیطی خود را بالا ببریم:

هر بازیکن فوتبال نیاز به تکنیک آگاهی محیطی دارد. یک دروازه بان حتی برای رویارویی با مهاجم حریف باید موقعیت و محل قرار گرفتن خود را نسبت به شرایط و بازیکنان حریف تغییر دهد. او باید بهترین عملکرد را از خودش نشان دهد و در شروع مجددها نیز موقعیت بازیکنان هم تیمی خود را بررسی و آنالیز کند تا بهترین ارسال ها را انجام دهد.

مدافعان نیز باید همیشه نسبت به حملات و حرکات سرعتی مهاجمان تیم حریف آگاه باشند. با تغییر حرکت و سرعت مهاجم باید او را کنترل نمایند. باید تسلط خوبی در مقابل بازیکنان مقابل داشته باشند.

بازیکنان هافبک وسط نیز باید از آگاهی محیطی مناسبی برخوردار باشند. آنها از هر دو سمت تحت فشار حریف قرار دارند و بیشتر توپ دریافتی در بازی را دارند. این بازیکنان باید از موقعیت های لحظه ای خود و حریف و بازیکنان هم تیمی آگاه باشند. معمولا اگر کوچکترین اشتباهی داشته باشند به ضرر تیم تمام می شود. باید در بهترین زمان خوب پاس دهند و دریبل کنند و شوت محکمی نیز به ثمر برسانند. حتی از پشت سر خودشان نیز باید آگاه باشند

 

مهاجمین نیز از آگاهی محیطی لازم باید برخوردار باشند. مهاجم ها معمولا باید از تکنیک سریعتری نسبت به بقیه بازیکنان برخوردار باشند و قدرت تصمیم گیری مناسبی داشته باشند. اگر در پست مهاجم فوتبال بازی می کنید باید تلاش کنید تا در جلسات تمرینی عکس العمل تان را زیاد کنید و موقعیت تهاجمی تیم خود را بالا ببرید.

چگونه در فوتبال آگاهی محیطی خود را بالا ببریم:

قوانین آگاهی محیطی و بازی ساده:

نخستین قانون بازیکن قبل از دریافت توپ این است که باید درک مناسبی از اطراف و پشت سرش داشته باشد و بعد از دریافت زمانی که دریبل یا ارسال پاس انجام می دهد نیز باید درک خوبی از محیط اطرافش داشته باشد.

قانون دوم نیز این است که باید فاصله های کوتاه محیط اطراف تان را درک کنید و زمان تصمیم گیری توانایی بررسی فضاهای دور را داشته باشید و موقعیت خوبی برای تیم تان کسب کنید.

 

چرا مربیان فوتبال باید به آگاهی محیطی فکر کنند؟

آگاهی محیطی یک تکنیک مهم در فوتبال به حساب می آید. در فعالیت های فوتبالی و پا به توپ بیشترین کاربرد را دارد. همیشه بازیکن فوتبال به دنبال درک موقعیت فعلی خود است. باید حرکات را به بهترین نحو انجام دهد. همیشه بازیکنان در هر پست با این مورد سروکار دارند. فوتبال یک ورزش کاملا گروهی است و اگر یک بازیکن در این تکنیک دچار مشکل شود. او نتواند در حمله، انتقال و دفاع عملکرد خوبی داشته باشد باعث از بین رفتن فرصت های بی نظیر تیم شده و حتی باعث شکست تیم خودش نیز می شود.

تکنیک آگاهی محیطی حتی برای یک بازیکن از بین بقیه بازیکنان نیز اهمیت زیادی دارد. حتی یک پلیر فوتبال بتواند از این تکنیک بهره مند شوید می تواند به بازی سرعت و موقعیت مناسبی دهد. مثلا لیونل مسی یکی از مطرح ترین بازیکنان دنیا همیشه سربالا بازی می کند و از محیط اطراف خودش آگاه است. او به همین خاطر جزو خطرناک ترین مهاجم های دنیا به شمار می رود. همچنین مسی موفق ترین بازیکن فوتبال دنیا نیز می باشد.

 

کاربرد و تاثیر آگاهی محیطی در فوتبال

منظور مربیان از آگاهی محیطی همان سربالا بازی کردن است که در تکنیک های فوتبالی زیاد به کار می رود. آگاهی محیطی یعنی درک لحظه ای محیط پیرامون بازیکنان و اجرای تکنیک ها و تاکتیک های تیمی است. بازیکنان باید از توانایی و آگاهی محیطی قدرتمندی برخوردار باشند. معمولا آگاه بودن از محیط یک پازل مهم و تعیین کننده در بازی است.

چگونه در فوتبال آگاهی محیطی خود را بالا ببریم:

چگونه آگاهی محیطی را به بازیکنان منتقل کنیم؟

آگاهی محیطی تنها مختص به دیدن اشخاص نیست. درک محیط نسبت به وضعیت بازیکنان را نیز شامل می شود. در زمان تمرینات یک تیم باید بازیکن در معرض پاسخگویی به سئوالات قرار گیرد. مثلا اگر یک بازیکن مشغول گرم کردن است، سئوالاتی را همیشه باید از خودش بپرسد که آیا کسی پشت سرم است؟ حرکت به سمت فضاهای خالی انجام دهم؟ و ...

 

تاثیر آگاهی محیطی در کار دروازه بانان

اکثرا مهاجمین دنیا به فکر گلزنی هستند. برای اینکه توپی را به درون دروازه بفرستند باید از موقعیت استقرار دروازه بان آگاه باشند. یک دروازه بان نیز باید همیشه در موقعیت مناسبی قرار بگیرد. فرصت شوت زنی و گل زدن حریف را تحلیل و آنالیز کند. شروع مجدد ها یکی از مهم ترین اقدامات آگاهی محیطی دروازه بان می باشد. همچنین باید یار هم تیمی و سرعت حرکات آنها را نیز برای شروع مجدد بررسی کند. مثلا علیرضا بیرانوند در پرسپولیس شروع مجدد خوبی دارد و به خوبی از این موضوع آگاه است.

 

تاثیر آگاهی محیطی در کار مدافعان

مدافعین نقش پررنگی در آگاه شدن از محیط دارند. آنها همیشه باید حرکت مهاجم حریف را پیگیری کنند. مدافع باید توانایی مناسبی از موقعیت حریف داشته باشند. با اجرای تکنیک های مناسب می توانند جلوی حملات بازیکنان حریف را بگیرند. دید مناسب این بازیکنان در دفاع باید همیشه چندین برابر باشد.

 

 

تاثیر آگاهی محیطی در کار هافبکها و مهاجمین

بازیکنان مهاجم و هافبک باید همیشه خود را برای حملات و ضد حملات آماده کنند. از بازیکنان حریف و دریبل ها، شوت زنی و ارسال پاس ها نیز آگاه باشند و درک درستی از این لحظات داشته باشند.

سایت  رسمی ورزشی | varzeshi.org

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.