2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
آدرس و جاهای دیدنی روستای فهرج یزد

آدرس و جاهای دیدنی روستای فهرج یزد

چگونه به روستای فهرج برویم و در آنجه چه دیدنی ها و جاذبه های گردشگری وجود دارد؟

دوات آنلاین -یکی از روستاهای تاریخی ایران که بسیار دیدنی است روستای فهرج یزد است که حتما از سفر به آنجا لذت خواهید برد و با خاطراتی خوش این منطقه را ترک می کنید.

 

قدمت روستای فهرج

قدمت روستای فهرج به پیش از اسلام می‌رسد و برخی بر این باورند که قدمت روستا به ۵ هزار سال قبل می‌رسد. این روستا در ابتدا به نام فرافر شناخته می‌شد و با گذشت زمان در قرن ۴ – ۵ هجری به پهره، پهرشت و سپس فهرج تغییر نام پیدا کرد.

 

فهرج در قدیم دروازه ایساتیس و یکی از چهار بخش مهم شهر تاریخی یزد قدیم بوده است و تا قرن هشتم هجری به عنوان یکی از شهرهای مهم یزد شناخته می شده و ابن بلخی در کتاب خود از این شهر به عنوان جایگاهی مهم برای کشاورزی صحبت کرده است.

چگونه به روستای فهرج یزد برویم

فاصله فهرج تا یزد چقدر است

روستای فهرج یزد در جنوب شرقی یزد و در مسیر بزرگراه بافق – یزد قرار دارد. این روستا با ارتفاع ۱۲۷۰ متر از سطح دریا ، از شمال شرقی به کوه چلته می رسد.

 

فاصله روستا فهرج تا شهر یزد ۳۳ کیلومتر و فاصله‌اش با فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد و پایانه مسافربری یزد ۴۰ کیلومتر و فاصله‌اش تا ایستگاه راه آهن یزد، ۳۴ کیلومتر است. فاصله روستای فهرج تا شهر بافق حدود ۸۸ کیلومتر است.

 

بیشتر بخوانید: مکان‌های دیدنی و تاریخی اردکان

 

مسیر دسترسی به روستای فهرج بسیار سر راست است، کافیست خودتان را به شهر یزد برسانید و وارد جاده یزد – بافق شوید و با راهنمایی تابلوهای جاده به سمت روستای فهرج بروید. این روستا در سمت چپ جاده یزد – بافق قرار گرفته است.

روستای فهرج چه جاهای دیدنی دارد

دیدنی های روستای فهرج

خانه‌های فهرج بسیار جالب توجه و دیدنی است و مانند دیگر سکونتگاه‌های استان کویری  یزد با معماری سنتی مخصوص مناطق بیایانی ایران  ساخته شده است. خانه‌های از خشت، گل، آجر و آهن ساخته شده‌اند. بافت قدیمی روستا در اطراف مسجد جامع به حالت نیمه متمرکز و خطی قرار گرفته‌اند. بافت امروزی روستا، دور تا دور بافت تاریخی کشیده شده است.

 

خانه‌های سنتی این روستا بادگیرهایی برای خنک کردن خانه در روزهای گرم سال دارند. کوچه پس کوچه های روستا و گذرگاه های نیمه پوشیده‌ای به نام سابات جذابیت معماری شهر را دو چندان کرده‌اند. کوچه‌های مسقف با ایجاد سایه، گرمای هوا را کم می‌کنند و فرصت استراحت و رفع خستگی به عابران می‌دهند.

 

آب انبار حسینیه؛ از دیدنی های فهرج

قدمت آب انبار حسینیه به دوره های قبل از اسلام تعلق دارد در حاشیه این آب انبار مراسمی به نام مراسم تقدیس آب برگزار می شده است این آب انبار قبل از اسلام نیز به کار گرفته می شد کتیبه سنگی به خط نسخ در مدخل ورودی آن با این جمله مشاهده می شود:

 

بسم الله الرحمن الرحیم وقف نمود توفیق آثار آقا محمد جواد ولد مرحوم آقا ابوتراب بافقی تمامی بیست و پنج اصله درخت توت ماکوبی واقعه در قریه فهرج به مقام باغ عمارت که مومنین و مسلمین از آن خورده ثواب آن را به روح کثیرالفتوح شاه نجف و شاه شهید و امام غریب و حضرت عباس قربت نمایند.

 

به کمپ کویری فهرج بروید

به واسطه احداث این کمپ کویری برای علاقه مندان به این روستا و کویر نوردی در آنجا فرصت کویرنوردی برای این افراد به وجود آمده است این کمپ کویری دارای امکاناتی همچون و ناهار و شام ، بوفه ، سرویس بهداشتی ، چای ذغالی و امکانات تفریحی مثل موتور چهار چرخ ، شتر سواری و سافاری می باشد که لحظات بسیار مهیجی برای هر گردشگر رقم می زند.

 

مجموعه تاریخی شهدای فهرج

این مجموعه تاریخی آثار و ابنیه تاریخی متعددی در پیرامون خود جا داده است، در این مجموعه تعدادی از صحابه صدر اسلام دفن شده اند این افراد در وقایع اواخر حکومت یزدگرد سوم ساسانی و حمله مسلمانان توسط مردم چند روستای دیگر و همچنین روستای فهرج کشته می شوند. موقعیت این مکان در 2 کیلومتری روستای فهرج میباشد و تعدادی بنای تاریخی در ایران جا گرفته است. از جمله آثار این مجموعه می توان به قبوری اشاره کرد که قدمتشان به دوران قبل از اسلام بر می گردد اشاره کرد. سه حیاط در ساختمان این مجموعه وجود دارد.

 

حتما بخوانید: راهنمای سفر به کویر کاراکال بافق

 

تنه خشکیده سروی کهنسال در یکی از حیاط های این ساختمان وجود دارد که به علت خشکیدن قنات مریم آباد به این حال و روز در آمده است. در یکی از اتاق های ساختمان قبرهای چند تن از کشته شدگان قرار دارد. جالب است بدانید این عمارت گلی و خشتی در زمان های گذشته به عنوان یک مدرسه مجلل و گسترده کاربرد داشت که به احتمال زیاد در سده های نهم و دهم هجری تبدیل به خانقاه شده است. کشف کاشی های معرق با لعاب فیروزه ای و سبز در این مکان حاکی از آن است که یک زمانی فضای داخلی و خارجی این بنا با کاشیکاری های دیدنی و کتیبه های قرآنی مزین شده بود.

روستای فهرج دارای تاریخچه طولانی است

جاهای دیدنی دیگر فهرج

از جمله جاهای تاریخی و دیدنی دیگر فهرج می توان به مکان های زیر اشاره کرد:

  • مسجد علاقبندی
  • مسجد جامع فهرج
  • تکیه علاقمندی
  • قلعه فهرج

 

آب و هوای روستای فهرج

آب و هوای روستا نیمه بیابانی است و تابستان‌هایی به شدت گرم و آب و هوایی مطبوع در فصول سرد دارد. اختلاف دمای شب و روز در فهرج زیاد است و حتی در روزهای داغ تابستان شب هایی خنک دارد.

 

بهترین زمان سفر به فهرج اوایل بهار ، فصل پاییز و اواخر زمستان است. اواخر زمستان و اوایل بهار یعنی ماه‌های اسفند و فروردین پرمسافرترین ماه‌های فهرج محسوب می‌شود که بیشترین میزان گردشگر را دارد.

 

منابع: بیتوته - نمناک

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.