2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
آیا باید زبان خود را مسواک بزنیم

آیا باید زبان خود را مسواک بزنیم

مسواک کردن زبان چقدر ضروری است و این کار را چگونه باید انجام بدهیم؟

دوات آنلاین - به‌طور معمول بیشتر ما اهل مسواک هستیم؛ اگر کمی بیشتر روی بهداشت و دهان و دندان حساس باشیم از نخ دندان و محلول دهان شویه هم استفاده می‌کنیم. این‌روزها یک لبخند زیبا با رعایت بهداشت دهان و دندان، هم باعث اعتماد به ‌نفس ما می‌شود؛ هم سلامتی ما را تضمین می‌کند؛ هم این‌که از هزینه‌های بالای دندان‌پزشکی پیشگیری می‌کند، اما در این بحث، رعایت بهداشت زبان مورد غفلت قرار گرفته است.

 

خراسان نوشت: دهان ما محل تجمع 700 گونه باکتری است که هرچند همگی مضر نیستند اما اگر تکثیر شوند ممکن است برای لثه، دندان‌ها و کلیت بهداشت ما تبعات منفی زیادی داشته باشند. هرچند بیشتر ما دندان‌ها را مسواک می‌زنیم؛ اما این کار باعث رفع باکتری‌های روی زبان نمی‌شود؛ چون این باکتری‌ها بسیار ریز هستند و در شکاف‌های زبان به هم می‌چسبند؛ برای همین باید به‌طور مستقیم با مسواک مخصوص، یا پشت مسواک‌های دوکاره زبان‌ها را هم تمیز کرد.

 

تجمع باکتری روی زبان

زبان را مثل یک اسفنج پر از باکتری تصور کنید. لایه‌ای از باکتری، باقی‌مانده غذا و سلول‌های مرده روی جوانه‌های چشایی زبان قرار می‌گیرند که هم باعث بوی بد دهان می‌شوند، هم ناهنجاری‌هایی مثل برفک دهان، تورم و التهاب لثه و حتی مشکلاتی برای دندان‌ها ایجاد می‌کنند اما یکی از مهم‌ترین پیامدهای این انسداد جوانه‌های چشایی این است که طعم غذا را خوب حس نمی‌کنیم چون این ویژگی ما تحت‌الشعاع قرار گرفته است. به‌این دلایل مسواک زدن زبان اهمیت زیادی دارد.

زبان خود را چگونه مسواک کنیم

روش مسواک کردن زبان

در داروخانه‌ها مسواک‌های مخصوص دهان موجود است. مسواک‌های عادی هم گاهی دوطرفه هستند و در سوی دیگر با ایجاد لایه‌ای به شما کمک می‌کنند به‌صورت عمودی، از انتهای زبان شروع به مسواک زدن کنید و جلو بیایید. البته باید دقت کنید که مسواک را خیلی سمت انتهای زبان و حلق نبرید چون باعث تهوع می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: طرز استفاده و فواید و مضرات چوب مسواک

 

برای مسواک کردن زبان لازم نیست حتماً از خمیردندان استفاده کنیم اما اگر بعد از مسواک دندان، خواستیم از سمت دیگر مسواک برای تمیزکردن زبان استفاده کنیم بهتر است. توجه کنید که اگر از دهان شویه هم استفاده کنید باکتری‌ها از بین می‌روند.

 

اما هنگام استفاده از دهان شویه این نکته را مد نظر قرار دهید که چون دهان شویه باعث از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود اگر از مسواک همزمان استفاده نکنید و دهان یا دندان شما دچار مشکلی شود چون متوجه بویی نمی‌شوید ممکن است خرابی دندان یا چالش بهداشتی دهان توجه شما را جلب  نکندکه در نوع خودش مسئله ساز است  این نکته دلیلی برای استفاده نکردن از دهان‌شویه نیست و صرفاً هشداری برای استفاده بهتر از آن محسوب می‌شود. 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.