2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
شرایط بهتر کی روش نسبت به 2 جام جهانی قبل

شرایط بهتر کی روش نسبت به 2 جام جهانی قبل

آمادگی لژیونرهای تیم ملی و رابطه خوب کی روش با مربیان داخلی اوضاع تیم ملی را برای جام جهانی قطر مساعدتر کرده است.

دوات آنلاین -بعد از بازی ایران و آرژانتین، خبرنگاران ایرانی که به سمت سالن کنفرانس می‌رفتند، صدای فریادهای کارلوس کی‌ روش را می‌شنیدند که علیه زلاتکو کرانچار حرف می‌زد؛ اما باخت به آرژانتین چه ربطی به سرمربی سپاهان داشت؟ در کنفرانس مطبوعاتی، همه چیز روشن شد. کی‌ روش ابتدا با عصبانیت درباره داور صحبت کرد که پنالتی روی دژاگه را نگرفته بود اما مهم‌تر از پنالتی سوخته، علت داد و فریاد، بد و بیراه و فریادهایی بود که مخاطبی جز سرمربی سپاهان نداشت.

 

عصبانیت کی روش

به نوشته ایران ورزشی، کی‌ روش آن زمان با عصبانیت گفت: «احسان حاج صفی-هافبک چپ ایران- از دقیقه 70 مدام تقاضای تعویض می‌کرد اما نمی‌خواستم این بازیکن را بیرون بکشم تا با همان استراتژی، بازی را جلو ببریم اما وقتی بازیکن دیگر توان ادامه بازی ندارد، مجبور شدم او را در دقیقه 87 از زمین بیرون بکشم. مقصر گل دقیقه 1+90 کرانچار بود نه بازیکنان تیمم! اگر کرانچار به‌دلیل حضور سپاهان در مرحله حذفی لیگ‌قهرمانان آسیا مانع حضور حاج‌صفی در اردوی تیم‌ملی نمی‌شد، می‌توانستیم او را در اردوی یکماهه به مرز آمادگی کامل برسانیم که از دقیقه 70 توان بدنی‌اش تحلیل نرود. اما حاج‌صفی 2 هفته دیرتر از بقیه به اردو آمد و از سایر بازیکنان عقب بود.»

 

کارلوس کی‌ روش بهانه نمی‌آورد و پر بیراه نمی‌گفت؛ جام‌جهانی 2006 آلمان به ما نشان داد که بازیکنان ایرانی از دقیقه65 به بعد مقابل مکزیک و پرتغال افت کردند و شکست ما در 20 دقیقه پایانی رقم خورد. در برزیل 2014 با اینکه سرمربی تیم‌ملی تلاش کرد تا تیمش را به مرز آمادگی بازیکنان شاغل در لیگ‌های اروپایی برساند، اما دقیقه 90 از همان سمتی که حاج‌صفی بازی می‌کرد و جای خود را به رضا حقیقی- که بعدها معلوم شد اصلاً در اندازه‌های باشگاه‌های بزرگ نبود و به‌دلیل نداشتن بازیکن بهتر در پست هافبک مسافر جام‌جهانی شد- تیم‌ملی ضربه خورد.

 

بیشتر بخوانید: صعود تیم ملی در جام‌ جهانی؛ رویا یا واقعیت ممکن

 

سال‌ها قبل برانکو می‌گفت که میانگین «بازی مفید» در لیگ ایران چیزی حدود 50 تا 55 دقیقه است؛ بازیکنان ایرانی مدام روی زمین می‌افتند یا به دلایلی نظیر اعتراض به داور، ورود برانکارد یا برای هر شیرجه دروازه‌بان‌ها دم به دقیقه دکتر برای مداوا باید به زمین بیاید، وقت بازی را می‌کشند.

کی روش برای جام جهانی قطر بازیکنان آماده تری دارد

شرایط جام جهانی روسیه

زمان «بازی مفید» در لیگ‌های اروپایی چیزی حدود 75 تا 80 دقیقه است؛ بعدها کی‌ روش همین موضوع را تأیید کرد و برای جام‌جهانی روسیه تصمیم گرفت تا مینی کمپ‌هایی برای بازیکنان شاغل در ایران در نظر بگیرد تا ملی‌پوشان فردای مسابقه به مرکز پزشکی - ورزشی بیایند و در این مجموعه زیر نظر کادر فنی ریکاوری کنند و هر هفته میزان آمادگی آنها سنجش شود. نتیجه این مدل کار که با مخالفت باشگاه‌ها از جمله پرسپولیس و برانکو همراه بود، نتایج درخشان ایران در روسیه حاصل شد. تیم‌ملی مراکش را برد و برابر اسپانیا و پرتغال نتایج خوبی کسب کرد. تیم ایران برابر پرتغال در دقایق پایانی به گل رسید و می‌توانست توسط طارمی در لحظات آخر به گل برسد و پرتغال پرستاره را ببرد.

 

تغییر اوضاع در جام جهانی قطر

در روسیه 2018، تعداد بازیکنان ملی‌پوش شاغل در لیگ ایران زیاد بود و کی‌ روش کار دشواری برای در اختیار داشتن بازیکنانش پس از بازی‌های ملی داشت اما این‌ فصل شاکله اصلی تیم‌ ملی از اروپا می‌آید و اغلب بازیکنان تحت نظر مربیان خارجی از سطح آمادگی خوبی برخوردارند. بازیکنان داخلی هم عمدتاً از سه باشگاه پرسپولیس، استقلال، سپاهان هستند و رابطه ساپینتو و مورایس با کی‌ روش خوب به‌نظر می‌رسد و بعید است که این مربیان پرتغالی در 4 هفته باقی‌مانده تا قطر 2022 برای در اختیار گذاشتن بازیکنان خود با کی‌ روش دچار مشکل شوند.

 

کی‌ روش اگر بتواند در این مدت کوتاه گسل عمیقی که میان بازیکنان ایرانی و لژیونرها وجود دارد را پر کند، می‌توانیم به صعود از مرحله گروهی هم امیدوار باشیم.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
م.ح 1401/07/23
تحلیل درست و منطقی.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.