2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
آموزش و پرورش؛ وزارتخانه‌ای نیازمند تحول
گفت‌وگو با دو فعال صنفی معلمان درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش؛ وزارتخانه‌ای نیازمند تحول

پیش از این معاون پشتیبانی این وزارتخانه بود. او پس از استعفای فانی (وزیر سابق آموزش و پرورش) برای دوره‌ای کوتاه سرپرست وزارت آموزش و پرورش شد.

دوات آنلاین-حسن روحانی صبح امروز وزرای کابینه دوازدهم را برای گرفتن رای اعتماد مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. در بین وزرا پیشنهادی سید محمد بطحائی، به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شد که با واکنش‌های متفاوتی رو به رو شد.

در هفته‌های اخیر حدس‌های مختلفی برای وزیر آموزش و پرورش زده و گزینه‌های مختلی مطرح می‌شد اما سرانجام سید محمد بطحائی فرد برگزیده دکتر روحانی معرفی شد. بطحائی پیش از این معاون پشتیبانی این وزارتخانه بود. او پس از استعفای فانی (وزیر سابق آموزش و پرورش) برای دوره‌ای کوتاه سرپرست وزارت آموزش و پرورش شد.

بی‌توجهی به آموزش و پرورش

محمدرضا نیک‌نژاد، کنشگر صنفی و رسانه‌ای معلمان، با تاکید بر اینکه باید بر جنبه مدیریت افراد نه شخصیت آنها تکیه کرد، گفت: ما با مدیریت آقای بطحائی آشنا هستیم ولی چنین گزینه‌هایی نمی‌توانند امید و هیجانی در وزارتخانه و بین معلمان ایجاد کنند و درواقع رویه قبلی دکتر فانی را ادامه خواهند داد و در بهترین حالت چهار سال گذشته تکرار خواهد شد.

او با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش با مشکلات عمده و ریشه‌ای درگیر است افزود: برای حل مشکلات به وزیری با مدیریت قوی نیاز است تا نه‌تنها در هیات دولت بلکه در حاکمیت نیز فردی بانفوذ و شناخته‌شده باشد تا وزارتخانه توسعه‌گرا شود و مشکلات همیشگی بودجه در این وزارتخانه کاهش یابد.

نیک‌نژاد اضافه کرد: با وجود شعارهای مختلف که آموزش و پرورش را اولویت جامعه معرفی می‌کنند متاسفانه در عمل هیچ‌ توجه ویژه‌ای به این وزارتخانه ندارند در صورتی که باید از افراد خلاق و جوان در این وزارتخانه استفاده کنند.

‌نیک‌نژاد در ادامه با اشاره به واکنش‌های معلمان در فضای حقیقی و مجازی به معرفی سید محمد بطحائی، اظهار کرد: ما از نمایندگان مجلس که بیشتر با بدنه مردمی جامعه در ارتباط هستند انتظار داریم برخورد سیاسی را کنار بگذارند و برخوردی آموزشی در انتخاب وزیر آموزش و پرورش داشته باشند تا افراد متوسط در جایگاه وزیر قرار نگیرند.

نیاز به وزیری قدرتمند

مهدی بهلولی، فعال صنفی معلمان، نیز با بیان اینکه معلمان امید بیشتری به دولت دوازدهم داشتند، گفت: این وزارتخانه نیازمند وزیری قدرتمند است که در سطح ملی بانفوذ و مطرح باشد.

او با اشاره به خاطره خوب معلمان از وزارت محمدعلی نجفی و شرایط بهتر  این وزارتخانه در آن دوران، افزود: آقای نجفی گزینه بهتری بود  اما شنیده‌ها حاکی از آن بود خود ایشان تمایلی ندارند به این وزارتخانه برگردند.

بهلولی در ادامه با بیان اینکه بیش از 60 درصد اعضای وزارت آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: ما امید داشتیم آقای روحانی خانم مولاوردی را که شخصیتی شناخته‌شده ،برجسته و بانفوذ است، به عنوان وزیر معرفی کند. چنین انتخابی  نه تنها برای وضعیت وزارتخانه بهتر بود بلکه در بین معلمان استقبال بهتری می‌شد و تحول‌ساز بود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.