2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
در نیجریه بچه‌ها به مدرسه نمی‌روند

در نیجریه بچه‌ها به مدرسه نمی‌روند

60 درصد از 10.5 میلیون کودک بی‌سواد و مدرسه نرفته نیجریه عموما از شمال این کشور و ناحیه‌ای هستند که آموزش و امنیت در تمامی جنبه‌های آن از سوی گروه تروریستی بوکوحرام تهدید می‌شود.

دوات آنلاینتحصیلات و آموزش دختران و زنان یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه کشورها و فرار از فقر فراگیر است و می‌تواند پدیدآورنده توسعه پایدار باشد. اما در یکی از کشورهای آفریقایی میلیون‌ها نفر از بچه مدرسه‌ای‌ها روزگارشان را خارج از مدرسه می‌گذرانند که می‌تواند دورنمای آینده این کشور را بیش از پیش تهدید کند.

در نیجریه نزدیک به 10.5 میلیون کودک به مدرسه نمی‌روند. بر اساس آمار اعلام شده از سوی دولت، در این زمینه نیجریه نخستین کشور در جهان محسوب می‌شود.

ادما حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه با بی‌بی‌سی اعلام کرد که دختران، بچه‌های خیابانی و گرو‌ه‌های عشایر و کوچنده آسیب‌پذیر ترین گروه‌ها در این زمینه هستند. این نخستین بار در تاریخ نیجریه بود که یک مقام مسئول به وجود چنین مشکلی اعتراف می کرد.

مشکل نیجریه در زمینه تحصیلات کودکان خروج آنها از مدرسه نیست بلکه بخش بزرگی از آنها هرگز فرصت رفتن به مدرسه را پیدا نمی‌کنند. 75 درصد از بچه هایی که مدرسه نمی‌روند تاکنون حتی به کلاس درس هم پا نگذاشته‌اند. دولت نیجریه معیارهای فرهنگی را برای بازداشتن کودکان از تحصیل سرزنش می‌کند. اما برخی منتقدان از جمله جیمه صالح، دبیر اخبار بخش آفریقای سایت بی بی‌سی معتقد است که مشکل این کودکان عدم سرمایه‌گذاری مناسب دولت در بخش تحصیلات و آموزش کودکان است.

دولت نیجریه سال گذشته تنها 8 درصد از کل بودجه یعنی 12.2 میلیارد دلار را به بودجه آموزش و پرورش اختصاص داد. این در حالی است که سازمان ملل به کشورهای در حال توسعه توصیه کرده‌است که حداقل 26 درصد از بودجه خود را باید برای آموزش کودکان و بالا بردن کیفیت سطح تحصیلات آنها اختصاص دهند.

کارشناسان می‌گویند  تامین مالی نامناسب سیستم آموزشی نیجریه در آینده می‌تواند منجر به افزایش بی‌سوادی در افراد بالغ، کاهش تولید ناخالص داخلی، افزایش فقر و ایجاد مانع بر سر راه رسیدن به اهداف توسعه پایدار در آینده شود.

60 درصد از 10.5 میلیون کودک بی‌سواد و مدرسه نرفته نیجریه عموما از شمال این کشور و ناحیه‌ای هستند که آموزش و امنیت در تمامی جنبه‌های آن از سوی گروه تروریستی بوکوحرام تهدید می‌شود.

 بوکوحرام از زمان شورش در سال 2009 این گروه جان 2295 معلم را گرفته، 19000 محصل را آواره کرده و 1400 مدرسه را نیز از بین برده است. نزدیک به 3 میلیون کودک در شمال شرق این کشور جایی که بوکوحرام در آن حضور فعال دارد هرگز رنگ مدرسه را ندیده اند.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.