2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
زیباترین جای جهان کجاست، معرفی پلی ‌نزی فرانسه

زیباترین جای جهان کجاست، معرفی پلی ‌نزی فرانسه

پلی ‌نزی مجمع الجزایری متعلق به فرانسه است که به عنوان زیباترین مکان دنیا شناخته می شود اما دلیل چنین لقبی چیست؟

دوات آنلاین - درباره جزایر شگفت‌انگیز پیرامون اقیانوس آرام مطالب و تصاویر بسیاری منتشر شده اما زیبایی این نواحی به حدی است که به‌نظر می‌رسد تاکنون حق مطلب در مورد آنها ادا نشده است. بخش جنوبی اقیانوس آرام یکی از همین مکان‌هایی است که کمتر در مورد آن صحبت شده و به همین‌خاطر از پلی‌ نزی فرانسه به‌رغم زیبایی مسحور‌کننده‌اش به‌عنوان یکی از مجمع‌الجزایر ناشناخته دنیا نام می‌برند. پلی‌ نزی از ابتدای قرن نوزدهم به‌صورت مستعمره فرانسه درآمد و فرانسوی‌ها بسیاری از آزمایش‌های هسته‌ای مهم را در این نقطه از دنیا انجام دادند اما از سال 1996و به‌خاطر اعتراض مردمی که در این جزایر زندگی می‌کنند، ماجرای تست سلاح‌های هسته‌ای در یکی از خوش‌آب‌و‌هواترین نقاط اقیانوس آرام به پایان رسید. پلی‌ نزی یا به‌عبارت صحیح‌تر پلی‌ نزی فرانسه اکنون به‌عنوان یکی از زیباترین و خوش‌آب‌و‌هواترین نقاط جهان شناخته می‌شود و هر سال میلیون‌ها گردشگر خارجی به این نقطه از دنیا سفر می‌کنند.

دلیل انتخاب پلی نزی به عنوان زیباترین منطقه جهان چیست

تاریخچه پلی‌ نزی

همشهری نوشت: پژوهشگران بر این باورند که پلی‌ نزی فرانسه یکی از واپسین نواحی کره‌زمین بوده که انسان‌ها برای سکونت برگزیدند. نخستین مهاجرت انسان‌ها به پلی‌ نزی حدود 1500سال قبل از میلاد مسیح رخ داده؛ یعنی زمانی که نخستین ساکنان جزیره تایوان با استفاده از قایق‌های دست‌ساز و با روش «ناوبری با ستارگان» به آب‌های اقیانوس آرام رسیدند و جزیره‌های زیادی را کشف کردند. روش ناوبری با ستارگان هم برای خودش داستان جالبی دارد. در آن روزگار که هنوز وسایل جهت‌یابی در سفر توسط بشر ساخته نشده بود، قایقران‌ها با کمک ستاره‌ها مسیر رسیدن به مقصد را جست‌وجو می‌کردند.

 

مجمع‌الجزایر پلی‌ نزی از سال 1889به اشغال فرانسه درآمد و فرانسوی‌ها نام پلی‌ نزی فرانسوی را برای آن انتخاب کردند. پلی‌ نزی از 118جزیره تشکیل شده که فقط 67جزیره آن قابل‌سکونت است. این جزایر روی هم رفته حدود 276هزار نفر جمعیت دارد اما چرا این جزایر کوچک با جمعیت محدودی که دارد تا این حد برای فرانسه مهم است؟ برای اینکه پلی‌ نزی از همان ابتدا به حیاط‌خلوت فرانسوی‌ها برای انجام آزمایش‌های هسته‌ای بدل شد. بعد از ماجرای پیوستن فرانسه به پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای، پلی‌ نزی هم آرام آرام از زیر سایه این کشور خارج شد. در چند سال اخیر، جنبش‌های استقلال‌طلبانه‌ای در پلی‌ نزی فرانسه شکل گرفته و فرانسوی‌ها از سال 2004وضعیت پلی‌ نزی فرانسه را از «سرزمین فرادریایی فرانسه» به کشور فرادریایی تغییر داده‌‌اند. تا سال 2005پلی‌ نزی از سوی مأمور عالی‌رتبه دولت فرانسه اداره می‌شد و در سال 2007انتخابات ریاست‌جمهوری را برای نخستین بار در این کشور برگزار کردند اما هنوز پسوند «فرانسه» از نام پلی‌ نزی جدا نشده است.

اهالی پلی نزی فرانسه چگونه زندگی خود را می گذرانند

مردمان پلی‌ نزی فرانسه

پلی‌ نزیایی‌ها در روزگار قدیم دریانوردان بزرگی بودند و تخصص‌شان استفاده از ستارگان برای حرکت در شب بوده است. بومیان پلی‌ نزی دستی هم در هنر داشته‌اند و پیشه‌وران چیره‌دستی بوده‌اند. آنها هنوز در ساخت اشیای مختلف مثل قلاب‌های ماهیگیری تبحر خاصی دارند و با اینکه تزئین قلاب‌ها تأثیری در کارکرد آنها ندارد، این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. باور آنها این است که سلاح‌های سنگی و چوبی هرچه خوش‌ساخت‌تر و تزئینی‌تر باشند از قدرت بیشتری برخوردار خواهند بود. برخی دیگر از بومیان پلی‌ نزی تخصص عجیبی در بافندگی دارند و این هنر جایگاه خاصی در سنت و فرهنگ مردم دارد. این دسته از پلی‌ نزیایی‌ها حتی در ساخت خانه‌هایشان به جنبه‌های تزئینی این کار اهمیت زیادی می‌دهند و به همین دلیل خانه‌های جزایر پلی‌ نزی به هیچ خانه دیگری شبیه نیستند. انگار هنر در بین اقوام پلی‌ نزی ریشه ژنتیک دارد و نسل جدید پلی‌ نزیایی‌ها دنبال ساخت جواهر قیمتی رفته‌اند که در دنیا مشتریان زیادی دارد.

زیبایی های پلی نزی خیره کننده است

زیبایی های جزیره پلی‌ نزی

پلی‌ نزی فرانسه مجموعه‌ای از جزایر بکر و زیبا در دل اقیانوس آرام‌جنوبی است و خیلی‌ها برای دوری از شلوغی زندگی به این منطقه سفر می‌کنند. بورا بورا، یکی از جزایر مرجانی و محبوب پلی‌ نزی فرانسه است که تالابی 83کیلومترمربعی دارد و از آن به‌عنوان زیباترین جای دنیا یاد می‌شود.

 

بلندترین نقطه این جزیره، کوه مونت اوتمانو است که بقایای آتشفشانی خاموش به‌حساب می‌آید و به 4میلیون سال قبل تعلق دارد. بسیاری از هتل‌های لوکس گران‌قیمت سواحل اقیانوس آرام در این جزیره ساخته شده. جزیره هوآهینه در شرقی‌ترین نقطه پلی‌ نزی هم یکی از عجیب‌ترین نقاط دنیا به شمار می‌آید. این جزیره برای علاقه‌مندان تاریخ و معماری جاذبه فراوانی دارد. جزیره هوآهینه، بزرگ‌ترین مرکز باستان‌شناسی است که شواهدی از فرهنگ و سنت بومیان پلی‌ نزی را حفظ کرده. البته این جزیره شهرتش را مدیون پدیده‌ای به نام «اشعه سبز» است.

 

در این منطقه نور خورشید قبل از غروب در حالتی خاص در جو شکسته می‌شود و برقی سبز رنگ تولید می‌کند. این پدیده فقط در چند نقطه دنیا ازجمله جزیره هوآهینه قابل‌مشاهده است. جزیره مرجانی «تتیاروا» که خیلی‌ها آن را به نام جزیره مارلون براندو می‌شناسند یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی پلی‌ نزی است. ماجرا از این قرار است که مارلون براندو، بازیگر مشهور فرانسوی وقتی مشغول بازی در فیلم «شورش در کشتی بونتی» بود از بالای کوه این جزیره را کشف کرد و با کمک یکی از ماهیگیرهای محلی خودش را به آن رساند. این جزیره مرجانی در آب محصور شده و دهانه طبیعی ندارد. بنابراین فقط با کمک امواج می‌توان به ساحل رسید و این کار باید با ریتم مناسب انجام شود. مارلون براندو در سال 1970دهکده‌ای کوچک در دل این جزیره ساخت و همان‌جا زندگی کرد.

 

سوغات سیاه

ویژگی پلی‌ نزی این است که برخلاف بسیاری از کشورهایی که در خشکی محصور شده‌اند در محاصره آب است و جایی که آب زیاد داشته باشد، قاعدتا سرسبز می‌شود. حالا تصور کنید در چنین فضایی، تعدادی جزیره در پی فوران‌های آتشفشانی به‌وجود آمده‌اند و هر سال میلیون‌ها نفر گردشگر برای دیدن جزایر هاوایی و ساموآ که چنین ویژگی منحصر‌به‌فردی دارند به پلی‌ نزی می‌روند.

 

مروارید سیاه، مهم‌ترین محصولی است که از پلی‌ نزی به سایر کشورهای دنیا صادر می‌شود. مردم این کشور با پرورش صدف لبه سیاه که به‌طور طبیعی مروارید سیاه تولید می‌کند، روزگارشان را سپری می‌کنند اما مهم‌ترین منبع درآمد آنها صنعت توریسم است. به لطف درآمد زیادی که از گردشگری و صادرات مروارید سیاه و محصولات کشاورزی و شیلات حاصل می‌شود، پلی‌ نزی کشوری مترقی به‌حساب می‌آید اما صنعتی نیست.

 

کف آب‌های کم‌عمق پلی‌ نزی سرشار از عناصر معدنی است اما مردم این کشور هرگز برای استخراج آن تلاش نمی‌کنند و معتقدند این کار به قیمت آلودگی محیط‌زیست، افت کیفیت زندگی و گریز گردشگران خارجی از این منطقه تمام می‌شود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.