2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
تفاوت چک تضمینی با چک رمزدار بانکی

تفاوت چک تضمینی با چک رمزدار بانکی

چک تضمینی یکی از انواع چک‌هاست که بسته به شرایط خاصی ممکن است در داد و ستد و معامله برای جابجایی پول انتخاب شود. همزمان با گسترش و رشد سایر مظاهر و جنبه‌های زندگی مدرن انسان، پرداخت‌ها، داد و ستدها و انتقال پول در یک نگاه کلی با تغییرات زیادی مواجه شده است.

دوات آنلاین -چک تضمینی یکی از انواع چک‌هاست که بسته به شرایط خاصی ممکن است در داد و ستد و معامله برای جابجایی پول انتخاب شود. همزمان با گسترش و رشد سایر مظاهر و جنبه‌های زندگی مدرن انسان، پرداخت‌ها، داد و ستدها و انتقال پول در یک نگاه کلی با تغییرات زیادی مواجه شده است. بشر در دوران باستان اساساً شناختی از پول نداشت، با کالا داد و ستد می‌کرد اما الآن با نگاه مدرنیته و انقلاب در روش‌های پرداخت پدیده‌ای به اسم چک بانکی بسیار رواج یافته است.

 

افراد با یک چک بانکی می‌توانند سندی مبنی بر پرداخت میزان معینی پول از سوی بانک به شخص خاصی را ارائه کنند. اما جالب است بدانید خود چک‌ها نیز محدود به این کاربری ابتدایی نمانده و به مرور زمان با پیشرفت و انواع متفاوتی به تسهیل فرآیند داد و ستد یاری رساندند.

 

یکی از انواع چک‌ها، چک تضمینی است که نقش بسزایی در افزایش اعتماد لازم برای انجام داد و ستدهای مالی داشته است. اگر می‌خواهید یک چک تضمینی به عنوان سند به شخص خاص ارائه دهید و قصد دارید اطلاعات بیشتری در این حوزه به دست آورید می‌توانید بر روی چک تضمینی کلیک کنید.

 

«چک تضمین شده رمزدار شهری» و «چک رمزدار بین بانکی». بخاطر وجود کلمه رمزدار در هر دو عبارت گاهی شاهد این هستیم که این دو باهم اشتباه گرفته می شوند، در حالی که این دو تفاوت هایی با هم دارند.

 

چک رمزدار بانکی برای انتقال پول بین دو بانک مورد استفاده قرار می گیرد. مانند چک تضمین شده و پرداخت چک رمزدار بین بانکی نیز از سمت بانک تضمین می شود و این چک نیز حکم پول نقد را دارد. برای صدور این چک نیاز به دست چک ندارید و باید برای صدور آن از بانک خود درخواست کنید.

 

یکی از تفاوت های چک بین بانکی با چک تضمین شده این است که چک تضمین شده می تواند در وجه حامل صادر شود اما این امکان در چک بین بانکی وجود ندارد و چک بین بانکی حتما باید در وجه شخص گیرنده صادر شود.

 

بسیاری از افراد چک تضمین شده و چک رمز دار بانکی را با هم به اشتباه می‌گیرند و شما می‌توانید به چک تضمین شده مراجعه کنید تا تفاوت بین این دو چک را کاملا متوجه شوید.

 

اولین مسئله ای که باید در مورد چک ضمانت بدانید، شرط صادر کردن آن است. وقتی از مفهوم ” ضمانت ” صحبت می کنیم باید این مسئله را در نظر بگیریم که ضمانت در برابر اجرای یک سری تعهدات ایجاد می شود. در کلام ساده تر زمانی نیاز به ضمانت داریم که تعهداتی نیز مطرح شده باشد. تعهدات نیز زمانی مورد بررسی قرار می گیرد که قراردادی در بین باشد و این قرارداد بر اساس توافق طرفین تدوین و امضا شده باشد.

تفاوت چک تضمینی با چک رمزدار بانکی

اما وصول این دسته از چک ها به چه صورت است؟ همانطور که در بالاتر گفتیم به علت نوشتن عبارت”ضمانت” در این چک این است که بانک ها آن را بدون دستور مراجع قضایی وصول نمی‌کنند. بنابراین فرد دارنده چک تنها و تنها زمانی می تواند آن را وصول کند که بتواند خلف وعده یا انجام ندادن تعهدات صادر کننده چک را در دادگاه اثبات کند. در صورتی که ادله او کافی باشد و قاضی نسبت به این ادله قانع شوند، دادگاه دستور وصول چک را صادر می کند تا بدین ترتیب تمام یا بخشی از خسارات وارده به او جبران شود.

 

اگر شما به عنوان ضمانت یک چک به فرد مورد نظر خود دادید و کنجکاو هستید که بدانید آن فرد چگونه می‌تواند آن چک را وصول کند به شما پیشنهاد می‌دهیم که به آیا چک ضمانت قابل وصول است مراجعه کنید و مقاله مربوطه به آن را بخوانید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.