2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
فاصله چندمتری ریل متروی فرودگاه امام خمینی با اتوبان
نقص ایمنی و نبود واگن، بهره‌برداری از خط 8 مترو را غیرممکن کرده است

فاصله چندمتری ریل متروی فرودگاه امام خمینی با اتوبان

فاصله اتوبان تا مترو در برخی مواقع تنها چند متر است که با یک فنس جدا شده است. نباید مسائل ایمنی خطوط مترو بویژه خط 8 مترو پیش پا افتاده تصور شود و باید در کمترین زمان ممکن این نواقص حل شود.

دوات آنلاینخط هشت یا ادامه خط یک، این را شهرداری هم گویا نمی‌داند. طبق طرح جامع حمل و نقل، خط متروی فرودگاه امام خمینی(ره) ادامه خط یک متروی تهران است و خط هشت، خطی دیگر است که هنو افتتاح نشده، اما شهرداری نام ادامه خط یک را خط هشت گذاشته است. می‌گویند موارد ایمنی در این خط رعایت نشده است، واگن‌ها آماده نیست و شرایط برای مسافرگیری مهیا نشده است.

شورای عالی حمل و نقل و وزارت راه با توجه به مشکلات ایمنی این خط، با افتتاح آن مخالفت کردند و دادگستری استان تهران نیز مانع افتتاح آن شد، اما در نهایت دادگستری اعلام کرد: با اعلام اینکه تامین امنیت شهروندان به عهده مترو است و آنها در صورت اعلام نهایی نظر شورای عالی فنی حمل‌ونقل ریلی مکلف به رفع ایرادات مدنظر این شورا خواهند بود و در صورت هرگونه حادثه باید پاسخگو باشند برگزاری مراسم افتتاحیه این مجموعه بلامانع اعلام شد.

امروز نیز در جریان جلسه علنی شورای شهر تهران، موضوع خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) مطرح شد. رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه فاصله اتوبان تا مترو در برخی مواقع تنها چند متر است که با یک فنس جدا شده است، گفت: نباید مسائل ایمنی خطوط مترو بویژه خط 8 مترو پیش پا افتاده تصور شود و باید در کمترین زمان ممکن این نواقص حل شود.

این موضوع نشان می‌دهد مشکل ایمنی خط هشت یا همان ادامه خط یک، مشکی نیست که به راحتی و در کوتاه‌مدت قابل حل باشد. اما در عین حال، رییس شورای شهر تهران خط 8 مترو را اقدامی مثبت خواند و گفت: نباید تحت تاثیر جو سیاسی قرار بگیریم.

مهدی چمران گفت: این خط فرودگاه خط هشت نیست و شهرداری اسمش را به دلیل توالی در افتتاح خط 8 گذاشته چراکه براساس طرح جامع حمل و نقل، خط 8 مترو در مکان دیگری است.

او با بیان اینکه در سال 91 شهرداری 200 میلیارد تومان برای ساخت این خط مترو هزینه کرده است، گفت: قرار بود دولت هزینه‌های مالی این خط را تامین کند که نشد و مدت‌ها ساخت آن خوابیده بود و بالاخره شهرداری آن را به اتمام رساند.

رییس شورای شهر تهران افزود: امیدواریم واگن‌های این خط تامین شده و نباید اسیر جوسازی‌های سیاسی شود.

نه واگن‌ها آماده است، نه ایمنی خط تامین شده است. فاصله ریل قطار مترو اتوبان در برخی جاها به چند متر می‌رسد و تنها یک فنس بین آنهاست.

این را ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری هم قبول دارد: «قبول داریم که در برخی مواقع فاصله خطوط ریل با جاده بسیار نزدیک است، اما طرحی را به شورای ایمنی وزارت راه داده‌ایم که هنوز جلسه بررسی این طرح برگزار نشده است.»

به هر حال دیروز این خط ازطرف شهرداری تهران افتتاح شد اما بهره‌برداری آن معلوم نیست به چه زمانی موکول شود. شاید با توجه به مشکل عمده در ایمنی این خط، بهره‌برداری از آن حتی ماه‌ها طول بکشد. افتتاح آن به نام محمدباقر قالیباف ثبت شد، اما تاخیر در راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن به نام شهردار بعدی ثبت خواهد شد. 

گزارش دوات از حاشیه‌های افتتاح خط هشت مترو را اینجا بخوانید. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.