2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
آیا انجام آزمایش دیابت بارداری ضروری است؟

آیا انجام آزمایش دیابت بارداری ضروری است؟

چه زمانی باید تست قند خون بارداری انجام داد؟ علائم دیابت بارداری چیست؟

دوات آنلاین -دیابت بارداری دیابتی است که معمولا طی سه ماه دوم و سوم بارداری ایجاد می‌شود. دیابت نوعی بیماری شایع است که در آن گلوکز بیش از نیاز بدن در خون ذخیره می‌شود. دیابت بارداری معمولاً بعد از تولد نوزاد از بین می‌رود. برای بررسی ابتلا به این بیماری توصیه می‌شود آزمایش تحمل گلوکز را علاوه بر سه ماه سوم بارداری، ۶ تا ۱۲ ماه قبل و بعد از بارداری نیز انجام دهید. دیابت بارداری می‌تواند هم در دوران بارداری و هم پس از تولد نوزاد، مشکلات و بیماری‌هایی را برای شما و نوزادتان ایجاد کند. در این مقاله در خصوص بیماری دیابت بارداری صحبت خواهیم کرد. همراه ما باشید تا در خصوص این بیماری مهم بیشتر بدانید.

دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری به دیابتی گفته می‌شود که در آن قند خون زنان باردار بالاتر از حد طبیعی می‌شود. این نوع دیابت فقط در دوران بارداری رخ می‌دهد و معمولاً پس از زایمان از بین می‌رود. زنان مبتلا به دیابت بارداری به دلیل پدیده مقاومت بدن در برابر انسولین، غالبا قند خون‌شان بالاتر از حد طبیعی است. دیابت بارداری تقریباً  می‌تواند در هر زمانی از دوران بارداری رخ دهد؛ اما به طور معمول بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری دیده می‌شود؛ به همین دلیل آزمایش دیابت بارداری بیشتر در سه ماه سوم بارداری صورت می‌گیرد.

انجام تست قند خون در بارداری در منزل یکی از اقدامات مهم در خصوص مراقبت‌های دوران بارداری است. تقریبا تمام زنان باردار حداقل یک بار در دوران بارداری آزمایش دیابت را انجام می‌دهند. پزشک متخصص عوامل ایجاد کننده دیابت و زمان انجام این آزمایش را برای شما توضیح خواهد داد.

آزمایش دیابت بارداری چیست؟

آزمایش غربالگری گلوکز یک آزمایش معمول در دوران بارداری است که سطح گلوکز (قند) خون را در زن باردار بررسی می‌کند. این آزمایش به صورت یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای انجام می‌شود.

·تست دو مرحله‌ای

برای انجام این آزمایش نیازی به تغییر رژیم غذایی خود ندارید. قبل از انجام آزمایش از شما درخواست می‌شود که مایع حاوی گلوکز بنوشید. ۱ ساعت بعد از مصرف محلول گلوکز از شما خون گرفته می‌شود تا سطح قند خون شما بررسی شود. اگر میزان قند خون شما از مرحله اول بالاتر از حد طبیعی باشد، باید برای تست تحمل گلوکز ۳ ساعته مجددا به آزمایشگاه مراجعه کنید.

برای انجام این تست لازم است ۸ تا ۱۴ ساعت قبل از انجام آزمایش چیزی نخورید و بجز آب چیزی ننوشید. (دقت داشته باشید که در حین آزمایش نیز نمی‌توانید غذا مصرف کنید.) برای انجام این آزمایش از شما درخواست می‎شود که مایع حاوی گلوکز را بنوشید. این مایع حاوی ۱۰۰ گرم گلوکز است.

قبل از نوشیدن مایع حاوی گلوکز، مجدداً ۳ مرتبه پس از مصرف آن از شما خون گرفته می‌شود تا هر بار سطح گلوکز خون شما بررسی شود. لازم است که برای انجام این تست حداقل ۳ ساعت وقت بگذارید.

آیا انجام آزمایش دیابت بارداری ضروری است؟

تست یک مرحله‌ای

شما باید برای انجام تست تحمل گلوکز ۲ ساعته یک بار به آزمایشگاه بروید. برای انجام این تست نباید ۸ تا ۱۴ ساعت چیزی بخورید یا مایعات شیرین بنوشید. (در طول انجام آزمایش نباید غذا مصرف کنید.). برای انجام این آزمایش از شما خواسته می‌شود که مایع حاوی گلوکز (۷۵ گرم) را مصرف کنید. قبل از نوشیدن مایع گلوکز و بعد از نوشیدن آن ۲ مرتبه از شما خون گرفته می‌شود تا هر بار سطح گلوکز خون شما بررسی شود. برای انجام این آزمایش نیز باید حداقل ۲ ساعت وقت بگذارید.

تفسیر آزمایش دیابت بارداری

سطح قند خون زیر ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر طبیعی در نظر گرفته می‌شود (البته برخی از پزشکان آستانه ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر را طبیعی قلمداد می‌کنند). میزان قند خون بین ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر تا ۱۹۰ میلی گرم در دسی لیتر طبیعی نیست و برای تأیید دیابت بارداری نیاز است که بار دیگر آزمایش تحمل گلوکز سه ساعته انجام شود.

آیا دیابت بارداری برای جنین خطرآفرین است؟

کنترل دیابت بارداری بسیار اهمیت دارد. زیرا اگر به موقع درمان نشود، عوارض احتمالی زیادی به دنبال دارد که عبارتند از:

فشار خون بالا که به عنوان پره اکلامپسی نیز شناخته می‌شود

زایمان زودرس

دیستوشی شانه: زمانی رخ می‌دهد که شانه‌های جنین در حین زایمان در کانال زایمان گیر می‌کند.

احتمال بالای مرگ جنین

دیابت بارداری درمان نشده همچنین می‌تواند سبب بالا رفتن غیر طبیعی وزن نوزاد هنگام تولد شود. به این پدیده ماکروزومی می‌گویند. ماکروزومی ممکن است منجر به آسیب شانه در هنگام تولد شود. بنابراین برای جلوگیری از آسیب، لازم است زایمان سزارین انجام شود. نوزادان مبتلا به ماکروزومی با احتمال بیشتری به چاقی دوران کودکی و دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند.

آیا انجام آزمایش دیابت بارداری ضروری است؟

علائم دیابت بارداری

بسیاری از زنانی که دچار دیابت بارداری هستند، متاسفانه هیچگونه علائم واضحی ندارند یا اینکه علائم ظاهر شده به دلیل شباهت با سایر علائم بارداری ممکن است نادیده گرفته شود. از این رو انجام آزمایش قند بارداری حائز اهمیت است. علائم معمول ابتلا به دیابت باردای در اغلب موارد شامل موارد زیر باشد:

تکرر ادرار

تشنگی زیاد

خستگی

خرناسه کشیدن

اگر در دوران بارداری این علائم را زیاد و به صورت غیر طبیعی تجربه کردید؛ لازم است با پزشک خود صحبت کنید.

عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری حدود ۲ تا ۱۰ درصد از بارداری‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عوامل خطر ابتلا به دیابت شامل موارد زیر است:

چاقی

داشتن سن بیش از ۲۵ سال

داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت

داشتن سابقه دیابت بارداری در بارداری قبلی

افزایش وزن قابل توجه جنین

افزایش بیش از حد وزن مادر در دوران بارداری

بارداری چند قلو

در زایمان قبلی نوزاد دارای وزن زیاد

فشار خون بالا

ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

مصرف گلوکوکورتیکوئیدها

آیا انجام آزمایش دیابت بارداری ضروری است؟

انجام آزمایش دیابت بارداری در منزل با هومکا!

دیابت بارداری یکی از انواع بیماری‌های خطرناکی در حین بارداری است که در صورت عدم درمان سبب بروز عوارض خطرناک و بلند مدت در مادر و نوزاد می‌شود. برای اطلاع از ابتلا به این بیماری خطرناک لازم است در طی سه ماه سوم بارداری آزمایش دیابت بارداری دهید.

پیشنهاد ما این است که از خدمات سامانه هومکا استفاده کنید. هومکا با ارتباط بین بهترین آزمایشگاه‌ها و متقاضیان انجام آزمایش در منزل تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی، خدمات آزمایش شبانه روزی در منزل را  از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب به همه ساکنین استان تهران و شهرهای کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، قزوین، اهواز، قم و رشت ارائه می‌دهد. برای رزرو خدمات آزمایش و نمونه گیری در منزل می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.