2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
چگونه با تصمیم های بهتر سرنوشت خوبی برای خودمان رقم بزنیم

چگونه با تصمیم های بهتر سرنوشت خوبی برای خودمان رقم بزنیم

ما در طول زندگی خود بارها و بارها بر سر دو راهی هایی قرار می گیریم که نیاز به تصمیم گیری داشته و لازم است یکی از مسیرهای مقابل خود را انتخاب کنیم اما انتخاب مسیر درست گاه به سخت ترین کار دنیا تبدیل می شود.

دوات آنلاین -ما در طول زندگی خود بارها و بارها بر سر دو راهی هایی قرار می گیریم که نیاز به تصمیم گیری داشته و لازم است یکی از مسیرهای مقابل خود را انتخاب کنیم اما انتخاب مسیر درست گاه به سخت ترین کار دنیا تبدیل می شود.

حتی ممکن است به قدری در تردیدها فرو برویم که قدرت تشخیص درست از غلط را از دست داده و به شیوه های مختلف از جمله کمک گرفتن از یک مشاور یا روش هایی به سادگی گرفتن یک فال سرنوشت سعی کنیم تلنگری به خودمان زده و تصمیم درستی بگیریم.

اما همیشه نمی توان به سادگی و با کارهایی از این قبیل از دو راهی ها عبور کرد، بلکه به مرور زمان که تصمیمات دشوارتر می شوند باید مهارت هایی برای تصمیم گیری های بهتر بر اساس تجربیات گذشته و دانش جدید خود به دست آوریم.

تصمیم گیری درست نیز مانند بسیاری از اقدامات مهم زندگی نیاز به طی کردن مراحلی دارد و ما در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی برای تصمیم گیری های هر چه بهتر در زندگی بپردازیم.

چرا گرفتن تصمیمات بهتر بسیار مهم است؟

گرفتن تصمیمات درست و بهتر در زندگی به دلایل مختلف از جمله داشتن حس بهتر نسبت به خود، یادگیری از تجربیات، موفقیت های بیشتر، افزایش اعتماد به نفس و نشان دادن خود به عنوان یک فرد حرفه ای از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

بنابراین توصیه می شود برای تصمیمات بهتر به موارد زیر توجه داشته باشید:

سعی کنید زیاد فکر نکنید

هر تصمیمی نیاز به تفکر دارد زیرا لازم است قبل از هر گونه انتخاب همه جوانب مثبت و منفی، عواقب و گزینه های موجود را سنجید اما فکر کردن بیش از حد می تواند شما را از تصمیم گیری نهایی باز دارد.

مهم است که بتوانید بدون صرف زمان زیاد برای ارزیابی همه جوانب به نتیجه برسید زیرا فکر کردن بیش از حد ممکن است باعث شود تصمیمی بگیرید که در حالت معمول و طبیعی نمی گرفتید و استرس بی مورد به همراه داشته باشد.

هر چه بیشتر فکر کنید احتمال بیشتری دارد که در فرایند تصمیم گیری دچار شک و تردید شوید که به نوبه خود می تواند روی تصمیمات آینده شما تاثیر منفی بگذارد.

مراقب خودتان باشید

خواب کافی و نوشیدن مایعات فراوان می تواند تاثیر خوبی روی وضوح ذهنی و تمرکز بگذارد و به تصمیمات بهتر در زندگی منجر شود.

بسیاری از افراد به 7 تا 9 ساعت خواب با کیفیت شبانه نیاز دارند. برای داشتن خواب کافی لازم است به نکاتی توجه شود که از جمله آن ها می توان به اجتناب از وسایل الکترونیکی قبل از خواب و استفاده از نویز سفید برای بهبود خواب اشاره کرد.

همچنین نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز توصیه می شود. کسانی که نمی توانند آب آشامیدنی فراوان مصرف کنند بهتر است به سراغ نوشیدنی های سالم و خوشمزه بروند.

خود را از موقعیت دور کنید

اگر می خواهید تصمیمات بهتری در زندگی خود بگیرید بهتر است به خودتان اجازه دهید گاهی به عنوان یک ناظر یا سوم شخص به مسئله و موقعیت نگاه کنید. با این کار به احتمال زیاد سایر گزینه های ممکن را که ممکن است از قلم افتاده باشد در نظر خواهید گرفت.

به علاوه گاهی احساسات بیش از حد در فرایند تصمیم گیری دخیل هستند و خارج شدن از موقعیت برای یک مدت زمان کوتاه به شما کمک خواهد کرد تا دوباره تمرکز کرده و از دیدگاه جدیدی به حقایقی که مقابل چشمان شما است نگاه کنید.

از اشتباه کردن نترسید

یکی از بهترین روش ها برای تصمیم گیری های بهتر این است که با اشتباهات روبرو شده و از آن ها درس بگیرید.

اشتباه کردن لزوما چیز بدی نیست زیرا می تواند به شما اعتماد بیشتری نسبت به توانایی های خود برای تصمیم گیری در آینده بر اساس تجربیات تان دهد.

نقطه مقابل تصمیم خود را بررسی کنید

قبل از هر گونه اقدام طبق تصمیمی که گرفته اید بهتر است حتما خلاف آن را نیز از نظر بگذرانید.

مهم است که از تصمیم خود مطمئن باشید و بررسی سایر گزینه ها حتی موارد مخالف به شما این اطمینان را می دهد که انتخاب درستی داشته اید و باعث می شود به گزینه هایی که قبلا شاید هرگز به آن ها توجه نمی کردید توجه بیشتری نشان دهید.

به طور کلی بررسی همه گزینه های موجود به شما کمک می کند تا تصمیم همه جانبه ای گرفته و به عنوان یک تصمیم گیرنده رشد کنید.

به بازخورد تصمیم تان توجه کنید

از دیگران بخواهید نظرشان را درباره تصمیم تان با شما در میان بگذارند. توجه داشته باشید برخی بازخوردها بسیار ارزشمند هستند به خصوص اگر از سوی افرادی باشند که در موقعیت شما بوده و می توانند تجارب خود را به شما منتقل کنند.

به علاوه دریافت بازخورد از سوی کسانی که مستقیما تحت تاثیر نتیجه تصمیم شما قرار می گیرند مهم است زیرا این افراد بهتر می توانند دیدگاهی که ممکن است هنوز نداشته باشید را به شما ارائه دهند.

با این حال دقت کنید که توجه بیش از حد به بازخوردها و نظرات متفاوت دیگران ممکن است تصمیم گیری را برای شما دشوارتر کند.

خودتان را نصیحت کنید

برای تصمیم گیری بهتر وانمود کنید که به یک دوست در مورد نحوه انتخاب کردن و ادامه دادن مشاوره می دهید. با انجام این کار به اندازه کافی خود را از موقعیت دور کرده و وضوح بیشتری از شرایط موجود به دست می آورید.

طبیعی است که مشاوره دادن به یک دوست بسیار ساده تراز تصمیم گیری است، به علاوه در این حالت متوجه می شوید که با خودتان مهربان تر بوده و نسبت به نقش خود در انتخاب های مهم اندیشه مثبت تری دارید.

احساسات خود را مدیریت کنید

احساسات باید در تصمیم گیری های شما نقش داشته باشند اما اگر می خواهید تصمیمات بهتری بگیرید باید مطمئن شوید که بر اساس هوش هیجانی رفتار می کنید.

احساسات بیش از حد می تواند قضاوت را دشوارتر کرده و باعث شود تصمیماتی بگیرید که اگر منطقی بودید هرگز به آن ها فکر نمی کردید.

این مسئله هم در مورد احساسات مثبت و هم احساسات منفی صدق می کند. به عنوان مثال اگر بیش از حد درباره چیزی هیجان زده هستید نباید بر اساس این احساس تصمیمات عجولانه ای بگیرید.

برگرفته از: indeed

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.