2024/05/06
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
4  مرحله برای داشتن یک ازدواج سالم و شاد!

4 مرحله برای داشتن یک ازدواج سالم و شاد!

بسیاری از زوجین در حالی زندگی مشترک خود را آغاز می کنند و پیوند زناشویی با یکدیگر می بندند که احساس خوبی نسبت به هم داشته و به این نتیجه رسیده اند که می توانند در کنار هم زندگی فوق العاده ای را تجربه کنند.

دوات آنلاین -بسیاری از زوجین در حالی زندگی مشترک خود را آغاز می کنند و پیوند زناشویی با یکدیگر می بندند که احساس خوبی نسبت به هم داشته و به این نتیجه رسیده اند که می توانند در کنار هم زندگی فوق العاده ای را تجربه کنند.

احتمالا شما نیز در روزهای آغازین زندگی مشترک خود از عشق سرشار بوده اید، برای هم شعرهای عاشقانه پیامک می کردید، رفتار محبت آمیز نسبت به هم داشتید و با روش های مختلف سعی می کردید دوست داشتن خود را به همسرتان ابراز کنید.

اما ممکن است مدتی بعد از ازدواج احساس کرده باشید که از عشق و شور و گرمایی که آن روزها نسبت به هم داشتید خبری نیست و زندگی تان در دور تکراری بودن و عادت کردن گیر افتاده است.

شاید با وجود این حس آزار دهنده هنوز برای این باور باشید که ازدواج خوبی داشته و از انتخاب خود هرگز پشیمان نیستید اما آن چه مسلم است این است که رابطه ای عالی بین شما وجود ندارد.

به گفته خانم تری اورباچ، روانشناس و نویسنده کتاب "5 گام ساده برای این که ازدواج خود را از خوب به عالی برسانید"، برای شاد یا پایدار نگه داشتن یک رابطه نیاز به انجام کارهای سخت نیست.

طبق تحقیقات او، تغییرات مداوم، کوچک و ساده باعث شکل گیری یک ازدواج موفق می شود و ما در ادامه به 4 مرحله یک ازدواج شاد و سالم که در کتاب او ذکر شده اشاره خواهیم کرد.

این نکات برای همه افرادی که در یک رابطه زناشویی یا رابطه ای جدی هستند مفید می باشد.

 

1. انتظارات خود را کاهش داده و بیشتر ببخشید

بسیاری از مردم گمان می کنند کشمکش ها علت اصلی تیره شدن روابط هستند اما به نظر دکتر اورباچ، این نا امیدی و محرومیت است که فروپاشی روابط را به دنبال دارد.  به خصوص زمانی که انتظارات شریک زندگی برآورده نشود.

به طور کلی زوج های شاد و خوشبخت انتظارات واقع بینانه ای در مورد کل روابط و به خصوص رابطه بین خودشان دارند.

طبق یک افسانه شایع بین مردم، زوج های خوشبخت هرگز با هم اختلاف و کشمکشی پیدا نمی کنند اما این باور از اساس اشتباه است.

بروز اختلاف در زندگی زناشویی اجتناب ناپذیر است. در واقع باید گفت اگر اختلاف و کشمکش در رابطه ای وجود نداشته باشد زوجین درباره مسائل مهم رابطه خود با یکدیگر صحبت نخواهند کرد که این اصلا خوب نیست.

یکی از تمرین های کاربردی برای کاهش انتظارات این است که هر یک از زوجین دو انتظار اصلی خود از رابطه که فکر می کنند شریک زندگی آن ها باید در نظر گرفته یا رعایت کند را یادداشت کنند.

این تمرین ساده به زوجین اجازه می دهد تا متوجه شوند چه چیزی برای آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

به راستی اگر شریک زندگی شما از انتظارات شما آگاه نباشد چگونه می تواند آن ها را برآورده سازد؟

2. یکدیگر را تشویق کرده و به هم جایزه دهید

تایید عاطفی یکی از کلیدهای اصلی خوشبختی در ازدواج است. منظور از تایید عاطفی این است که با رفتار خود احساس خاص بودن، با ارزش بودن و منحصر به فرد بودن به همسرتان بدهید تا بداند برای شما تکراری نشده است.

زن و شوهر از طریق کلام و رفتار خود تایید عاطفی خود را نشان می دهند. تایید کلامی می تواند به سادگی گفتن "دوستت دارم" یا "تو بهترین دوست من هستی" باشد و رفتارهای مثبت نیز می تواند شامل هر چیزی از روشن کردن قهوه جوش هنگام صبح برای همسر تا ارسال یک پیام عاشقانه و غیره باشد.

جالب است بدانید بر خلاف تصور عموم مردم، مردان بیشتر از زنان به تایید عاطفی نیاز دارند. یک نظریه این است که زنان می توانند این حس را از افراد دیگر غیر از همسر نیز دریافت کنند اما در مورد مردان معمولا این طور نیست.

در ضمن توصیه شده به جای انبوهی از تاییدیه های عاطفی مثبت سعی کنید یک تاییدیه مثبت در روز به همسرتان بدهید. مثلا روزی یک جمله عاشقانه مثبت به او بگویید یا یک رفتار عاشقانه و زیبا برایش انجام دهید.

3. برای بهبود رابطه جلسه توجیهی روزانه داشته باشید

بسیاری از زن و شوهرها معتقد هستند با هم در ارتباط کامل می باشند اما زمانی که با دقت به صحبت های آن ها گوش دهید متوجه می شوید این ارتباط حول امور نگهداری از منزل، مثلا پرداخت صورت حساب ها، خرید مواد غذایی، کمک به فرزندان در امور تحصیل و موارد مشابه می گردد.

در حالی که منظور ما از ارتباط، یک نوع رابطه معنا دار به معنای شناخت دنیای درونی شریک زندگی است.

به عنوان مثال زمانی که در کنار یکدیگر خوشبخت هستید خوب می دانید که چگونه همسرتان را به صحبت زدن تشویق کنید و با تمام وجود حرف هایش را درک می کنید.

یک تمرین کاربردی برای این منظور تمرین قانون 10 دقیقه است. به این صورت که لازم است هر روز حداقل 10 دقیقه با همسر خود درباره موضوعی غیر از 4 زمینه کار، خانواده و این که چه کسی قرار است چه کاری برای امور منزل و رابطه تان انجام دهد صحبت کنید.

نکته اصلی این تمرین این است شریک زندگی تان را بیشتر بشناسید و تفاوتی ندارد آن را به صورت تلفنی یا حضوری انجام دهید.

برای انتخاب سوالات می توانید از سوالات مشابه موارد زیر استفاده کنید:

•             به نظرت در سالی که گذشت افتخارآمیزترین اتفاق زندگی ما چه اتفاقی بود؟

•             اگر در قرعه کشی پول زیادی برنده شویم دوست داری به کجا سفر کنیم؟

•             به نظرت 5 فیلم برتر تاریخ کدام فیلم ها هستند؟

4. ایجاد تغییر

طبیعی است هر رابطه ای بعد از مدتی ممکن است به مرز عادت و تکراری شدن برسد. برای رفع یا جلوگیری از این مشکل، ایجاد تغییراتی در رابطه می تواند کمک کننده باشد که راه های زیادی برای انجام آن وجود دارد.

یکی از روش های اعمال تغییر، افزودن چیز جدیدی به زندگی است و ایده اصلی این است که رابطه فعلی خود را شبیه زمانی کنید که اولین بار یکدیگر را ملاقات کردید.

یک تمرین کاربردی برای کاهش خستگی و طراوت بخشیدن به زندگی زناشویی تغییر روال های جزئی است.

به عنوان مثال به جای رفتن به رستوران همیشگی، یک رستوران عجیب وغریب در شهرتان پیدا کرده و غذای آن جا را امتحان کنید، تعطیلات خود را به شیوه متفاوتی بگذرانید، با هم در یک کلاس آموزشی ثبت نام کنید، با هم ورزش کرده یا تفریحات هیجان انگیز مشترک را امتحان کنید.

برگرفته از : psychcentral

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.