2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
معرفی سریال پیر وفا؛ هانی بن عروه که بود

معرفی سریال پیر وفا؛ هانی بن عروه که بود

سریال پیر وفا تولید چه سالی است و در چند قسمت ساخته شده و هانی بن عروه کیست؟ این مجموعه چه ساعت هایی پخش و تکرار می شود؟

دوات آنلاین -سریال پیر وفا مجموعه ای تاریخی است که زندگی هانی بن عروه را روایت می کند. این مجموعه بعد از سال ها از شبکه 2 پخش می شود. جزییات کامل درباره این مجموعه را در ادامه بخوانید.

عکسی از سریال پیر وفا

خلاصه داستان سریال پیر وفا

سریال پیر وفا درباره زندگی و فداکاری‌های هانی بن عروه است که جانش را برای کمک به یاران حسین بن علی(ع) و مسلم بن عقیل فدا کرد.

 

هانی بن عروه از محبان علی(ع) در کوفه زندگی می‌کند. مسلم بن عقیل به عنوان نماینده امام حسین(ع) و به دلیل بیعت مردم کوفه در خانه هانی ساکن می‌شود. عبیدالله بن زیاد، جاسوسی به خانه هانی می‌فرستد تا از اوضاع باخبر شود. یاران امام حسین(ع) آماده رزم می‌شوند و از طرف عبیدالله بن زیاد، مرتب مورد تهدید قرار می‌گیرند.

 

در این میان عده‌ای از یاران دستگیر شده و سرکوب می‌شوند؛ تعدادی هم پیمان‌شکنی کرده و از هانی می‌خواهند که از حمابت امام حسین(ع) دست بردارد. جاسوسی به عنوان دوست وارد خانه هانی می‌شود و اطلاعات را به عبیدالله بن زیاد می‌رساند و با دسیسه هانی را به دیدار عبیدالله می‌فرستد و در این ملاقات به هانی تهمت می‌زنند که قصد کشتن عبیدالله را داشته و وی را به دار می‌آویزند...

 

هانی بن عروه کیست

هانی ‌بن عروه بن غران مرادی، از بزرگان کوفه و از یاران حضرت علی (ع) بود که به دلیل حمایتش از مسلم‌بن‌عقیل، مشهور شده‌ است. او از طایفه بنی‌مراد بود و در جنگ جملو صفین حضور داشت و در صفین، حضرت علی با او مشورت می‌کرد.

 

هانی یکی از ارکان قیام حجربن عدی علیه ابن ‌زیاد بود. زمانی که معاویه برای پسرش، یزید، از مردم کوفه بیعت می‌گرفت، هانی از مخالفان بود و حتی می‌گفت که از معاویه برای انجام دادن این کار تعجب می‌کند و خصوصیات زشت یزید را بر می‌شمرد.

 

هانی پس از ورود مسلم به کوفه، از او دفاع کرد. خانه هانی از این رو انتخاب شد که از نظر اجتماعی، او با نفوذتر از مختار بود. خانه هانی از زمان ورود عبیدالله ‌بن‌ زیاد به کوفه مرکز فعالیت‎‌های سیاسی و نظامی بود و شیعیان به خانه‌ او می‌آمدند.

 

در هشتم ذو الحجه سال ۶۰ و پس از شهادت مسلم‌ بن‌عقیل، هانی را دست بسته به بازار قصابان بردند و به دستور عبیدالله‌ بن ‌زیاد، غلام ترک عبیدالله، به نام رشید، سر او را از بدنش جدا کرد. هانی، هنگام مرگ، از قبیله خود یاری خواست و سپس دعا خواند. عبیدالله‌ بن‌ زیاد سر مسلم و هانی را نزد یزید فرستاد و یزید او را تشویق کرد

عکسی از سریال پیر وفا

سریال پیر وفا چند قسمت و تولید چه سالی است

سریال پیر وفا به تهیه کنندگی مسعود رسام و کارگردانی مجتبی یاسینی در سال 1364 ساخته شد. این مجموعه حدود 25  قسمت است.

 

ساعت پخش و تکرار سریال پیر وفا از شبکه 2

سریال پیر وفا شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱:۳۰ پخش می شود و تکرار آن نیز روز بعد ساعات ۱:۳۰ بامداد، ۹:۴۰ و ۱۶:۲۰ خواهد بود.

عکسی از سریال پیر وفا

بازیگران پیر وفا

جلیل فرجاد، عبدالرضا اکبری، رضا فیاضی، علی عمرانی، اسماعیل سلطانیان و کریم اکبری مبارکه بازیگران اصلی سریال پیر وفا هستند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.