2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
بی حسی و سوزش زبان نشانه چیست

بی حسی و سوزش زبان نشانه چیست

آیا بی حسی و سوزش زبان می تواند خطرناک باشد؟ این اتفاق نشاندهنده بیماری خاصی است؟ چه افرادی دچار این مشکل می شوند و چه باید کرد؟

دوات آنلاین -اگر شما هم دچار بی حسی یا سوزش زبان شده اید قبل از هر چیز باید بدانید این اتفاق دلایل گوناگونی دارد که برخی از آنها چندان جدی نیستند و بعضی دیگر نشاندهنده بیماری شما محسوب می شوند. بهترین راه همیشه مراجعه به پزشک است اما بد نیست بدانید آلرژی یکی از رایج ترین دلایل بی حسی زبان است اما دلایل دیگر آن چیست؟

 

علائم بی حسی زبان

ایسکانیوز نوشت: بی حسی و سر شدن به معنی از دست دادن حس در قسمتی از بدن است. بسیاری از افراد هنگام خوابیدن های طولانی، خم شدن بیش از حد بازو یا تایپ کردن زیاد روی کیبورد این احساس را دارند.

 

اگرچه که علائم بی حسی زبان زیاد رایج نیست اما افراد را می ترساند. علاوه بر آن بی حسی ممکن است علائمی از مشکلات ناشناخته در فرد باشد. علائم بی حسی و سر شدن زبان در افراد مختلف متفاوت است که شامل موارد زیر می باشد:

احساس سوزش یا خارش

احساس سوزن سوزن شدن

ورم

ضعف

درد صورت

 

این علائم در زبان یا نزدیک زبان و اطراف دهان اتفاق می افتند. علائم بی حسی زبان اغلب موقت است اما بر عکس مشکلات دیگر مثل بی حسی دست نمی توان به راحتی آن را بهبود بخشید. در نتیجه حتما باید به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان تخصصی و مناسب قرار بگیرید.

بی حس شدن زبان چه دلایلی دارد

حساسیت، دلیلی برای بی حسی زبان

برخورد زبان با یک غذا یا یک ماده شیمیایی که سیستم ایمنی آن را مضر تشخیص دهد، باعث ورم سوزش و بی حسی می شود.

 

بیشتر بخوانید: انواع رنگ زبان در طب سنتی نشانه چیست

 

احتمال وجود مشکل خود ایمنی

بسیاری از بیماری های التهابی یا وضعیت های خاص در بدن باعث حمله سیستم ایمنی می شوند و روی عصب و زبان تاثیر می گذارند و در نتیجه آسیب دیدگی و بی حسی را ایجاد می کنند . وضعیت هایی مثل اسکلروزیس چندگانه و لوپوس نمونه هایی از این بیماری های خود ایمنی هستند.

 

بی حسی زبان از عفونت خبر می دهد

عفونت های باکتریایی مثل بیماری لایم و عفونت های ویروسی مثل شینگل باعث التهاب و آسیب دیدگی عصب می شوند که نتیجه آن بی حسی و سر شدن و فلج صورت است. فلج صورت همچنین به زبان و نواحی دهان انتقال پیدا می کند.

 

سوزش بی حسی زبان به دلیل ناتعادلی مواد معدنی

مواد معدنی خاصی در بدن مثل کلسیم هستند که برای عملکرد طبیعی ضروری می باشند. کمبود این مواد معدنی عاملی برای سوزش اطراف دهان است که بی حسی و سر شدن زبان را ایجاد می کند.

 

بیشتر بخوانید: آیا خواب رفتن دست و پا نشانه بیماری است

 

شاید مشکل ویتامین دارید

ویتامین های خاصی هستند که برای عملکرد سالم عصب ضروری هستند، مثل ویتامین d و ویتامین ب 12. کمبود این ویتامین ها در طول زمان عاملی برای جراحت و آسیب دیدگی عصب است. قرار گرفتن در معرض بالای ویتامین b 6 ممکن است که عامل بی حسی باشد.

آیا بی حسی زبان نشانه بیماری خاصی است

دلایل دیگر بی حسی زبان

سیستم عصبی مرکزی: بی حسی زبان یا اطراف دهان اغلب می تواند نشان دهنده مشکلی در سیستم عصبی مرکزی مثل میگرن یا سکته باشد.

 

متابولیک:عملکرد نامناسب فعالیت های بدن مثلاً تنظیم گلوکز می تواند روی عصب ها تاثیر بگذارد و عاملی برای بی حسی یا سوزش زبان در دهان و دیگر بخش های بدن باشد.

 

عروقی: وضعیت هایی که به رگ های خونی در زبان فشار وارد می کنند عاملی برای بی حسی هستند زیرا زبان نمی تواند جریان خون کافی مورد نیاز را دریافت کند.

 

سوزش سرد: سوزش سرد یک وضعیت پوستی است که بر اثر عفونت هایی مثل ویروس اتفاق می افتد. سوزش سرد بسیار رایج است. در حقیقت بیشتر نوجوانان ممکن است که در دوران کودکی و یا همان نوجوانی این عفونت را تجربه کنند و آن را از خواهر برادر یا دوستان خود بگیرند.

 

فلج بل: فلج بل یک نوع فلج مزمن صورت است. این نوع فلج معمولاً ناگهانی اتفاق می افتد و بعد از 48 ساعت بدتر می شود. علائم آن معمولاً در دو هفته الی 6 ماه ظاهر می شوند اما فلج دائمی در موارد بسیار نادری رخ می دهد. علائم این وضعیت هم نتیجه فلج عضلات صورت است. این نوع فلج معمولاً در یک طرف صورت رخ می دهد.

 

علت فلج بل، التهاب یا آسیب دیدگی عصبی در صورت می باشد. این عصب عضلات صورت را کنترل می کند و هدف از درمان، کاهش التهاب و بهبود فلج صورت است.

 

معمولا این بیماری رایج نیست، علائم شدید آن ضعف بازو، بی حسی صورت، از دست دادن شنوایی، درد در یک طرف صورت و ضعف صورت است و در چنین شرایطی حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

 

در هر صورت اگر دچار این مشکل شدید بهترین کار این است که بدون نگرانی از پزشک مشورت بگیرید. گاهی راهنمایی ها تغذیه، استفاده از مکمل ها و ورزش می تواند این مشکل را برطرف کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.