2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
ایده برای نورپردازی شیک و مدرن خانه

ایده برای نورپردازی شیک و مدرن خانه

یک طراح داخلی در این مطلب ما را برای نورپردازی درست و اصولی خانه راهنمایی کرده است.

دوات آنلاین -نورپردازی خانه یکی از موضوعات مهمی است که هم در زیبایی منزل ما نقش دارد و هم می تواند روی روحیات ما تاثیرگذار باشد.

 

نورپردازی نادرست در منزل

زهرا اردم، کارشناس طراحی داخلی در یادداشتی در همشهری نوشت: نورپردازی یکی از مهم‌ترین اصول در طراحی فضای داخلی است. یک خانه بزرگ می‌تواند با نورپردازی نادرست، کوچک به‌نظر برسد اما در مقابل، یک آپارتمان کوچک با نورپردازی درست و دقیق، بزرگ و دل‌باز خواهد شد.

 

فارغ از بزرگ یا کوچک جلوه دادن فضا، نورپردازی نادرست هم چشمان بیننده را آزارداده و هم تأثیر منفی بر آرامش روحی‌اش خواهد گذاشت. نمونه‌ای از نورپردازی‌های نادرست عبارتند از استفاده از نور شدید، نور کاملا سفید و یا نور بسیار کم و ضعیف. برای نورپردازی فضای داخلی خانه یا اغلب محیط‌های بسته، بهتر است از چراغ‌های به‌اصطلاح «نور طبیعی» استفاده کرد که نورشان ما بین نور آفتابی و مهتابی است، این ترکیب فضا را از سردی نور فقط سفید دور کرده و محیطی گرم ایجاد می‌کند که اثر بهتری بر روحیه دارد.

آشپزخانه را چگونه نورپردازی کنیم

نورپردازی در آشپزخانه

سعی کنید قسمت‌هایی از خانه را که دارای کارکردی خاص هستند، ‌به‌صورت ویژه نورپردازی کنید؛ ‌میز کار آشپزخانه یا کانتری که معمولا برای آماده‌سازی‌ مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد ازجمله این قسمت‌هاست؛ این نقاط باید از نور خوب و مناسبی برخوردار باشند تا چشمان شما در زمان انجام کار، تحت فشار قرار نگیرد. می‌توان با استفاده از چراغ‌ها یا آویزهای ساده این نور را تامین کرد.

 

همچنین اگر فضای روی کابینت‌ها هم محلی برای انجام فعالیت‌های آشپزخانه است، می‌توانید با استفاده از چراغ‌های اس‌ام‌دی زیرکابینتی، نور مناسب را تامین کنید. البته به‌کارگیری چراغ‌های زیرکابینتی یا همان نورمخفی‌ها، جلوه خاصی به فضای آشپزخانه خواهد داد.

 

بیشتر بخوانید: چه رنگ و نوری برای اتاق خواب مناسب است؟

 

استفاده از نور طبیعی

 به‌جز آشپزخانه، در دیگر قسمت‌های خانه نیز شاید نیازمند نورپردازی جداگانه‌ای باشید؛ مثلا میز کار یا مکانی در خانه که معمولا برای مطالعه انتخاب می‌کنید را بهتر است با آباژور یا نورهای اختصاصی در سقف، ‌روشن‌تر و کاربردی‌تر کنید. اما فارغ از نورپردازی مصنوعی، باید بهره‌مندی از نور طبیعی را بسیار مورد توجه قرار داد و تا جای ممکن نور خورشید را به داخل خانه راه داد.

 

برای این منظور نباید از پرده‌های ضخیم و شلوغ و دارای دکور استفاده کرد؛ پرده‌های شلوغ و کلاسیک و عجیب و غریب هم جلوی نور طبیعی را می‌گیرند و از آنجا که معمولا دارای رنگ‌های تیره‌اند، خانه را کوچک‌تر نشان می‌دهند. استفاده از یک پرده‌ای که نور را به اندازه کافی از خودش عبور دهد کافی است؛ فقط اگر با مسئله مشرف بودن مواجه‌اید از پشت پرده‌ای با رنگ روشن استفاده کنید.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.