2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
معرفی سریال خداداد؛ تعداد قسمت ها، خلاصه داستان و بازیگران

معرفی سریال خداداد؛ تعداد قسمت ها، خلاصه داستان و بازیگران

داستان سریال نوروزی خداداد چیست؟ این سریال در چند قسمت ساخته شده است و بازیگران درباره این مجموعه چه گفته اند؟

دوات آنلاین -سریال خداداد مجموعه ای است که در نوروز سال 1401 از شبکه دو پخش می شد. علی غفاری که پیش از این فصل های اول تا سوم سریال محبوب بچه مهندس را کارگردانی کرده است این مجموع را ساخته است.

عکسی از سریال خداداد

خلاصه داستان سریال خداداد

جام جم نوشت: گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما هم از چندی پیش دست‌به‌کار شده و امسال قصه زندگی فردی به‌نام خداداد را برای مردم تعریف می‌کند که درگیر مشکلات زیادی می‌شود. خداداد هم یکی از میان ماست که او هم گرفتاری‌های زیادی دارد. ازجمله این‌که باید جهیزیه برای دختر کوچکش فراهم کند تا او را به خانه بخت بفرستد. البته ماجراهای خداداد هم در نوروز ۱۴۰۱ رخ می‌دهد و قصه کاملا با جامعه امروز همخوانی دارد.

عکسی از سریال خداداد

بازیگران سریال خداداد

این قصه شیرین به تهیه‌کنندگی سعید سعدی و کارگردانی علی غفاری روایت می‌شود. نقش خداداد قصه را رضا ناجی با همان لهجه شیرین آذری بازی می‌کند. در کنار او پیام دهکردی، سوسن پرور، علی صبوری، زهره حمیدی، آرش نوذری، شیرین بینا، سارا باقری، مهرزاد جعفری، مهرناز بیات، افشین نخعی، آرش تاج، جواد زیتونی، سیامک اشعریون و سیاوش طهمورث بازی می‌کنند. امیرحسین غفاری و کوثر حیدری بازیگران کودک این سریال هستند. به همین دلیل سر صحنه حاضر شدیم و با کارگردان و بازیگران این سریال به گفت‌وگو نشستیم.

عکسی از سریال خداداد

سریال خداداد چند قسمت است

علی غفاری که ساخت سریال‌های مناسبتی «بچه‌مهندس۱، ۲ و۳» را در ماه‌رمضان دارد، برای نوروز ۱۴۰۱ مشغول کارگردانی سریال تلویزیونی خداداد است. او درباره ساخت این مجموعه و ویژگی‌های قصه صحبت کرده است.

 

*یکی از ویژگی‌هایی که کارهای شما دارد، این است که قصه‌ها را شیرین روایت می‌کنید. آیا سریال خداداد هم در راستای کارهای قبلی‌تان است و قرار است مخاطبان بیننده یک قصه شیرین باشند؟

فکر می‌کنم روایت قصه مهم‌ترین بخش کار است. به همین دلیل سعی می‌کنم قصه را درست روایت کنم. قصه‌ هم شنیدنی باشد و هم دیدنی. قصه‌ای که مخاطب پای کار بنشیند و پیگیر کار باشد. این اتفاق هم در سریال خداداد رخ می‌دهد. البته برخلاف آن‌که در خبرها منتشر شد، خداداد یک سریال طنز نیست، بلکه یک کار شیرین و مفرح برای مخاطبان است تا ایام نوروز سرگرم شوند. نگاه ما در سریال واقع‌بینانه است و ایام نوروز ۱۴۰۱ را در قصه خواهید دید و این‌که چه اتفاقاتی برای خداداد پیش می‌آید. من سعی کرده‌ام برای خانواده‌ها یک قصه نجیب و شریف در ایام نوروز تعریف کنم. در واقع نجابت و شرافت جزو شاخصه‌های اصلی سریال خداداد است و در این سریال به مباحثی همچون امانتداری هم می‌پردازیم. درواقع پرداختن به خانواده و سنت‌های ایرانی جزو شاکله‌های اصلی داستان است و با توجه به ایام نوروز می‌خواهیم یک قصه بانشاط را برای مردم به تصویر بکشیم.

 

*گاهی در آثار نمایشی شاهد هستیم که زندگی شخصیت‌های قصه دور از افراد جامعه است. این در حالی است که مردم در جامعه امروز با مسائل و مشکلات معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. شما تا چه میزان سعی کرده‌اید قصه‌ای باورپذیر را به تصویر بکشید؟

یکی از مباحث اصلی که در سکانس‌های مختلف سریال خداداد به آن پرداخته‌ایم، موضوع معیشت است که بینندگان در قالب این سریال شاهد خواهند بود. همچنین نشان می‌دهیم شخصیت‌های قصه با وجود مسائل معیشتی همچنان شریف زندگی می‌کنند. ما در سریال خداداد به موضوعات روز پرداخته‌‌ایم و گاهی با زبان شیرین و گاهی در قالب طنز تلخ به تصویر کشیده‌ایم. در مجموع داستان سریال خارج از جامعه کنونی امروز نیست. سعی کرده‌ایم قصه برای مردم باورپذیر بوده و دور از فانتزی باشد و به نوعی خانواده‌ها خودشان را در سریال ببینند.

عکسی از سریال خداداد

*نکته قابل‌تامل این است که قهرمان قصه شما خداداد یک مرد میانسال است. درحالی‌که معمولا در قصه‌های امروز این موضوع صدق پیدا نمی‌کند و قهرمانان، افراد میانسال نیستند.

به نظرم مدت‌هاست ما در تلویزیون و سینما از خانواده غافل شده‌ایم. قهرمان قصه، پدر یک خانواده است. خداداد سعی می‌کند کانون گرم خانواده را حفظ کند. او صاحب دو دختر و دو نوه است و گرفتاری‌های خودش را هم در زندگی دارد. خداداد در ایام نوروز درگیر مشکلاتی می‌شود و سعی می‌کند گره زندگی‌اش را باز کند.

 

*چطور به انتخاب رضا ناجی برای نقش خداداد رسیدید؟ او چه ویژگی‌هایی در کار دارد؟

فیلمنامه می‌گوید برای شخصیت‌های قصه سراغ چه بازیگرانی برویم. خداداد قصه ما یک فرد نجیب، شریف و ساده‌زیست است. او پیچیده یا عجیب‌وغریب نیست. یک انسان ایرانی است که تلاش می‌کند خانواده‌اش در آرامش باشد. از سوی دیگر او با مشکلاتش دست‌وپنجه نرم می‌کند. نمونه چنین شخصیت‌هایی را در زندگی واقعی‌مان بارها دیده‌ایم. هرچه فکر کردم، دیدم رضا ناجی به‌دلیل بیان شیرین و لحنی که دارد می‌تواند این نقش را به‌خوبی بازی کند. بینندگان در ایام نوروز می‌توانند شاهد این سریال ۱۳قسمتی باشند.

عکسی از سریال خداداد

توضیح رضا ناجی درباره نقش خداداد

رضا ناجی، بازیگر آذری‌زبان است که بیشتر از آن‌که با تکنیک بازی کند، سبک خودش را دارد و همین باعث می‌شود تا نقش‌هایش شیرین باشد. او در سریال نوروزی شبکه دو یک نقش محوری را بازی می‌کند که دراین‌باره صحبت کرده است.

 

*معمولا کمتر در آثار نمایشی چه در تلویزیون و چه در سینما دیده می‌شود که برای یک بازیگر میانسال نقش محوری نوشته شود اما این اتفاق در سریال تلویزیونی خداداد رخ داده است. آیا همین موضوع شما را برای بازی ترغیب کرد؟

من ۱۰ سال است که عضو هنرمندان پیشکسوت هستم اما هیچ‌وقت به این موضوع فکر نکردم که به‌دلیل پیشکسوت بودن‌مان باید نقشم بلند باشد. به نظرم باید کار هنری را انجام داد. سریال تلویزیونی خداداد هم یک اثر طنز اجتماعی و خانوادگی است. در این قصه نقش خداداد را بازی می‌کنم.

 

*از ویژگی‌های خداداد برایمان بگویید.

خداداد دو دختر دارد. دختر بزرگ را شوهر داده و دو نوه دارد اما دختر کوچک‌تر دم‌بخت است و خواستگار دارد. خداداد خودش را به آب‌وآتش می‌زند تا جهیزیه دختر کوچک‌تر را فراهم کند (با خنده) تا دخترش با خوشحالی به خانه بخت برود. وقتی فیلمنامه را خواندم، متوجه شدم خداداد یک فرد خانواده‌دوست، متدین و درستکار است که حلال‌وحرام سرش می‌شود.

 

*با توجه به این‌که خداداد در قصه شیرینی‌های خودش را دارد، آیا سر صحنه بداهه هم دارید؟

من هیچ‌وقت بداهه کار نمی‌کنم، مگر آن‌که کارگردان از من بخواهد. وقتی هم این پیشنهاد را داشته باشم، سعی می‌کنم اول ایده‌هایم را با کارگردان مطرح کنم و اگر او اجازه داد در کار بگویم. بدون اجازه کارگردان هیچ‌وقت کاری نمی‌کنم.

عکسی از سریال خداداد

*قبلا هم تجربه همکاری با آقای غفاری را داشتید؟

بله، من او و برادرش را می‌شناسم و با آنها کار کردم. هردو خوب و حرفه‌ای هستند و جزو کارگردانان باهوش. خوشحالم با یک سریال نوروزی مهمان مردم خواهم بود. نوروز ایام خوبی است، چون بیشتر مردم تعطیل هستند و پای سریال‌ها می‌نشینند. همه عوامل زحمت کشیدند تا با یک کار خوب مردم را سرگرم کنند.

 

*تجربه همکاری کنار پارتنرهایتان چگونه بود؟

بسیار تجربه خوب و عالی است و بچه‌های گروه با همدلی کار می‌کنند. پشت صحنه بسیار خوبی داریم. قبل از بازی در سریال خداداد، من در سریال طنز پلاک ۱۳ بازی کردم که  از شبکه سه پخش می‌شود. حالا با یک کار نوروزی میزبان مردم هستم. به نظرم مردم سریال خداداد را خیلی دوست خواهند داشت و یک سریال سرگرم‌کننده برای خانواده‌هاست که موضوع آن اجتماعی و خانوادگی است. فکر می‌کنم صددرصد مردم سریال را بپسندند.

 

زهره حمیدی در نقش مادر

زهره حمیدی، بازیگری پیشکسوت است که تا به امروز مادر بسیاری از بازیگران در سریال‌ها شده‌است. او چهار سالی بود که در تلویزیون بازی نکرده بود و حالا با یک نقش مادر دوباره مهمان خانه‌ها می‌شود.

 

درباره نقش: در این سریال نقش یک مادر شیرین و مهربان را بازی می‌کنم که دادرس است. این نقش با دیگر نقش‌هایم تفاوت دارد و آن هم این است که کار، طنازی و شیرینی خودش را دارد. ضمن این‌که ایام نوروز قرار است پخش شود و دوست داشتم با یک کار عیدانه میزبان مردم باشند و آنها هم از تماشای یک کار شیرین لذت ببرند و شاد باشند. البته باید بگویم مادر در سریال خداداد از جنس مادرهای غم و ناله نیست و بسیار هم شیرین است.

 

حضور نداشتن در تلویزیون: من چهار سال است در سریالی بازی نکردم. اول این‌که به دلیل کرونا بود و دوم این‌که ساخت سریال زمانبر است و حوصله من هم کمتر شده‌است (با خنده) به همین دلیل تن به بازی در سریال نمی‌دادم اما وقتی پیشنهاد بازی در سریال خداداد شد، با خودم گفتم عید فرصت خوبی است که با یک کار شیرین و شاد دوباره به تلویزیون برگردم و یک خاطره خوب برای مردم بگذارم.

 

تجربه کار با رضا ناجی: آقای ناجی نقش همسرم را در سریال خداداد باز می‌کند. من اولین‌بار است که با او کار می‌کنم. ابتدا برایم کمی سخت بود، به‌دلیل این‌که پارتنرهایی که داشتم به شخصیت خودم بیشتر نزدیک بود. آقای ناجی هم ترک‌زبان هستند و هم بازی‌اش، سبک خودش را دارد. بنابراین ابتدا برایم کمی سخت بود اما به مرور خودم را وفق دادم و حالا برایم شیرین است.

 

پیام دهکردی در نقشی با ویژگی‌های عجیب‌ و غریب

پیام دهکردی از آن دست بازیگران است که در سال‌های اخیر در سریال‌های تلویزیونی همچون گاندو، افرا، همسایه و ... نقش‌های متفاوتی را بازی کرده است. او برای ایام نوروز هم با یک نقش که به قول خودش بسیار هم عجیب‌وغریب است، مهمان خانه‌ها می‌شود. حتی تا به امروز اجازه نداده عکسی از او با گریم نقشش در سریال خداداد منتشر شود.

 

*در سال‌های اخیر لباس شخصیت‌های متفاوتی را در تلویزیون به تن کردید و همین موضوع باعث غافلگیری مخاطبان شده است. در سریال خداداد که ایام نوروز از شبکه دو پخش می‌شود، قرار است مخاطب با چه رنگ‌ولعابی شما را ببیند؟

به‌طورکلی در تمام این سال‌ها سعی‌ام این بود سراغ نقش‌هایی بروم که از خودم فاصله زیادی داشته و ایفای آن هم همراه با خطر زیادی باشد. یعنی احتمال شکست‌خوردنش زیاد باشد. این موضوع جزو اولویت‌های من است و همین باعث می‌شود تا من را برای ایفای نقش به چالش دعوت کند. خوشبختانه این موضوع هم رخ‌داده و توانسته‌ام نقش‌هایی با رنگ‌ولعاب متفاوت هم ایفا کنم.

در مجموعه نوروزی خداداد هم نقش محمود را بازی می‌کنم که چالش‌های جدی به همراه داشت. می‌توانم بگویم جزو شخصیت‌هایی با ویژگی‌های عجیب‌وغریب است که نمونه آن را در کارنامه هنری‌ام نداشتم. همچنین از خودم فاصله زیادی دارد. بنابراین برای اجرای این نقش باید پوست‌اندازی می‌کردم تا آن را درست بازی کنم اما ارزش زیادی داشت با این نقش جانانه خودم را محک بزنم. ضمن این‌که وقتی نقشی را بازی می‌کنم، همیشه به آن به‌عنوان اولین کار نگاه می‌کنم و با همان وجد و انرژی‌ای که یک دانشجو برای ایفای نقش دارد، بازی می‌کنم.

 

*این صحبت شما ما را هم به‌عنوان خبرنگار کنجکاو کرد. درباره ویژگی‌های عجیب‌وغریب شخصیت محمود برایمان بگویید.

بهتر است مردم بدون توصیف یا زیرنویس نقشم را در سریال خداداد ببینند که ایام نوروز پخش می‌شود. به همین دلیل نمی‌توانم توضیح بدهم. دلم می‌خواهد ارتباط برقرار کنند چون برای خودم نقش سختی بود و تمام سعی‌‌ام را کردم به بهترین شکل اجرا کنم. امیدوارم خدا یاری کند تا سربلند شوم.

 

*پخش مناسبتی سریال خداداد در نوروز تاثیری در انتخاب شما داشت؟

نه، اساسا برایم این موضوع مهم نیست که برای کجا بازی ‌کنم؛ برای مدیوم سینما یا تلویزیون، تئاتر، نمایش خانگی یا رادیو. آنچه اهمیت دارد این است که بتوانیم نقشی که به ما سپرده شده را به بهترین شکل بازی کنیم و برای مخاطب ارزش و احترام زیادی قائل باشیم. معتقدم وقتی با ایمان کافی نقش را اجرا کنیم، حال فرقی نمی‌کند نقش کمدی باشد یا تراژدی یا خانوادگی یا حتی قصه آن مذهبی باشد و در ماه مبارک رمضان روی آنتن برود؛ حتما موفق خواهید شد. باید برای کاری که انجام می‌دهیم تمام انرژی و قوا را بگذاریم.

 

*یکی از پارتنرهای اصلی شما در این سریال، رضا ناجی است. کار کردن کنار او چه تجربه‌ای برایتان به همراه داشته است؟

بسیار دلچسب و شیرین است. یکی از افتخارات زندگی من، بازی با نسل‌های مختلف در تئاتر، تلویزیون و سینماست. نسل‌هایی چه قبل و چه بعد از من. بازی کنار هنرمندانی همچون رضا ناجی، سوسن پرور و دیگر دوستان دلچسب و گواراست. همیشه از تجربه‌های نو و ناب استقبال می‌کنم و برایم جذابیت دارد.

 

سارا باقری در نقش هانیه در سریال خداداد

سارا باقری، بازیگر در این سریال نقش هانیه دختر کوچک خانواده را بازی می‌کند. وی درباره نقش خود می‌گوید: نقش هانیه برایم چالش زیادی داشت و این‌که من تا به حال کمدی بازی نکرده بودم و همین موضوع برایم چالش به همراه داشت. خیلی جالب است که بعد از سریال افرا که نقشم هم جدی و هم متفاوت بود بعد از آن پیشنهاد بازی در کارهای کمدی داشتم و همین موضوع بود که احساس کردم کمدی انجام بدهم. در این سریال نقش پدرم را آقای ناجی، نقش مادرم را خانم حمیدی و خواهرم را خانم پرور بازی می‌کنند.

 

وی درباره تجربه بازی در کنار پیشکسوتان می‌افزاید: مسلما کنار با تجربه‌ها می‌شود یاد گرفت. واقعا همه بسیار حرفه‌ای، با اخلاق و خوب هستند. همچنین مدیریت آقایان سعید سعدی تهیه‌کننده و علی غفاری کارگردان بسیار عالی است و از آنها هم یاد گرفتم.

 

این بازیگر با اشاره به پخش سریال در ایام نوروز توضیح می‌دهد: مردم در ایام نوروز بیشتر بیننده سریال‌ها هستند و مسلما این سریال هم دیده می‌شود. به نظرم مردم سریال را دوست خواهند داشت و آنها را سرگرم می‌کند، چون قصه شیرینی دارد و مردم با کار ارتباط برقرار می‌کنند. البته گاهی طنز سریال، تلخ است و از مشکلات روز جامعه می‌گوید و همین باعث می‌شود گاهی بغض کنیم اما در مجموع فضای سریال دوست‌داشتنی است.

 

باقری درباره همکاری با غفاری کارگردان می‌گوید: به خودشان نگفته‌ام اما به‌شدت دوست دارم باز هم با ایشان کار کنم. از آن دست کارگردانان است که بازیگر می‌تواند از او خیلی یاد بگیرد. واقعا پدرانه در کار رفتار می‌کند و حالم سر این سریال بسیار خوب است.

 

یک دختر شیطون هستم

در چهلمین جشنواره فیلم فجر، چند بچه هم حضور داشتند که در فیلم‌هایی همچون هناس و... بازی کردند. یکی از آن بچه‌ها، کوثر‌حیدری، دختر پنج ساله شیرین‌زبان بود که حضورش و نوع صحبت کردنش در نشست خبری فیلم هناس در شبکه‌های اجتماعی منتشر  شد و نه‌تنها برای عوامل فیلم هم شیرین بود بلکه برای مردم هم جذاب بود. حال این دختر بچه بانمک در سریال خداداد هم بازی می‌کند که به‌گفته مادرش کلاس‌های بازیگری را گذرانده است. وقتی از او می‌خواهم درباره نقش خود بگوید، این‌طور صحبت می‌کند: سلام و عرض ادب دارم خدمت شما. بنده کوثر حیدری هستم، پنج سالم است از تهران. در سریال خداداد نقش سوگل را بازی می‌کنم که پدرم آقای علی صبوری است و پدربزرگم آقای ناجی هستند. سوگل یک دختر شیطون و بازیگوش است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1400/11/24
سریالهای سعیدسعدی وعلی غفاری ضعیفن خدادادهم میشه یکی ازاونا آقای غفاری فقط فصل۳ بچه مهندس رو عالی ساخته بودن فقط همیییییین اونم فیلمنامه وساختش خیلی طول کشید باعث خوش ساختنش شد

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.