2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
فلورونا چیست و خطر آن چقدر جدی است

فلورونا چیست و خطر آن چقدر جدی است

علائم ابتلا به فلورونا چیست؟ چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند و برای درمان آن چه باید کرد؟

دوات آنلاین -چند هفته‌ای بیشتر از شیوع گسترده واریانت جدید ویروس کرونا یعنی امیکرون نمی‌گذرد که خبر از ابتلای همزمان به آنفلوآنزا و کووید ــ ۱۹ در یک زن باردار در رژیم صهیونیستی منتشر شد. اینجا بود که اصطلاحی به نام «فلورونا» (Flurona) مطرح شد که به‌معنی درگیری همزمان بدن با دو بیماری آنفلوآنزا و کووید ــ ۱۹ است. با انتشار این خبر نگرانی نسبت به درگیری با حالت جدیدی از بیماری افزایش یافته‌است. این در حالی است که جهش امیکرون همچنان در کشورهای مختلف رو به گسترش است و هر روز شاهد ابتلای شمار زیادی از مردم دنیا به این واریانت جدید از ویروس سارس-کوو -۲ هستیم. دانشمندان از ابتدای همه‌گیری کووید ــ ۱۹ اعلام کرده بودند که علائم ویروس کرونا در بسیاری از موارد شباهت‌های زیادی به بیماری آنفلوآنزا دارد اما این‌بار ادعا کرده‌اند برخی افراد به طور همزمان به آنفلوآنزا و کووید مبتلا شده‌اند و وقتی از آنها تست آنفلوآنزا و تست کووید ــ ۱۹ گرفته‌می‌شود، نتیجه تست نسبت به هر دو بیماری مثبت می‌شود. محققان برای این نوع ابتلای همزمان به دو بیماری از اصطلاح فلورونا استفاده می‌کنند. اکنون پرسش مهم این است فلورونا چقدر ممکن است خطرناک باشد؟

 

جام جم با مقدمه بالا نوشت: ویروس‌های عامل دو بیماری‌ آنفلوآنزا و کووید ــ  ۱۹ آن‌قدر متفاوت از هم هستند که سویه‌های مختلفی داشته و ممکن است در زمان‌های مختلف پدیدار شوند اما همزمان‌شدن ابتلای یک فرد به این دو محققان را تا حدودی نگران کرده است. زیرا هرکدام از این دو بیماری به تنهایی می‌تواند سلامت بیمار را به‌شدت در معرض خطر قرار دهد چه برسد به زمانی که ویروس عامل هر دو بیماری همزمان در بدن یک بیمار فعال باشند؛ از این‌رو انتظار می‌رود افراد مبتلا به این سویه جدید، نوع شدیدتری از بیماری را تجربه کنند و علائم حادتری را داشته باشند؛ درواقع، بدن باید در یک زمان با دو بیماری متفاوت مبارزه کند اما این در حالی است که علائم هر دو مشابه است و تقریبا می‌توان گفت بیمار علائم متفاوت‌تری را احساس نمی‌کند.

راه تشخیص ابتلا به فلورونا چیست

فلورونا چه علائمی دارد

از آنجا که فلورونا حاصل ابتلای همزمان به کووید ــ ۱۹ و آنفلوآنزاست و به‌طور کلی کرونا هم علائمی مشابه آنفلوآنزا دارد، نمی‌توان آنها را به‌درستی از هم تفکیک کرد اما ابتدا باید علائم کلی بیماری از نظر بالینی تشخیص داده شود تا پزشکان پس از آن بتوانند به جزئیات بیشتری توجه کنند. برای مثال، یکی از علائمی که در فلورونا مشاهده می‌شود، تب بالاتر از حد طبیعی است. اگر فردی در آنفلوآنزا تب می‌کند در فلورونا درجه تب کمی بالاتر می‌رود زیرا آنفلوآنزا همزمان با کووید ــ ۱۹ بروز کرده‌است. سرفه، سردرد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و حتی کوتاهی تنفس از شایع‌ترین علائم آنفلوآنزا و کووید است که در یک زمان خودنمایی می‌کنند.

 

درواقع، محققان بر این باورند که اگر فردی تصور می‌کند به سرماخوردگی یا حتی آنفلوآنزا مبتلا شده، باید بنا را بر ابتلا به کرونا بگذارد و اقدامات مراقبتی را رعایت کند. ماه گذشته که اوج همه‌گیری واریانت امیکرون در دنیا بود، محققان آبریزش و گرفتگی بینی، سرفه و خستگی را از علائم برجسته آن عنوان کردند اما برخلاف واریانت دلتا، مبتلایان به امیکرون حواس بویایی و چشایی خود را از دست نمی‌دهند. هر دو بیماری کووید ــ  ۱۹ و آنفلوآنزا جزو بیماری‌های تنفسی هستند که ویروس‌های آن به راه‌های هوایی حمله‌ور می‌شود و علائم مشابهی دارند. علاوه بر علائم ذکر شده، کاهش اشتها و گلودرد را هم می‌توان برای فلورونا اشاره کرد.

 

به‌گفته محققان، افراد در صورتی که واکسینه شده باشند در صورت ابتلا به فلورونا، علائم خفیفی خواهند داشت اما هر دو ویروس به اندازه کافی پیامدهای جدی برای سلامت فرد مبتلا در پی دارند. در فلورونا، هر دو ویروس ممکن است ذات‌الریه ایجاد کرده و تورم بافت را در ریه‌ها به‌وجود آورد که وضعیت بسیار خطرناکی است. ذات‌الریه با عوامل باکتریایی، ویروسی و عفونت‌های قارچی ایجاد شده التهاب راه‌های هوایی تنفس را برای بیمار دشوار می‌کند که در نهایت ریه‌ها آسیب می‌بینند. از این‌رو، برخی بیماران مبتلا به‌فلورونا در نهایت برای تنفس آسان‌تر به دستگاه ونتیلاتور متصل می‌شوند.

 

چه کسانی در معرض خطر فلورونا هستند

ویروس آنفلوآنزا ممکن است باعث التهاب قلب، ماهیچه‌ها و مغز شده و به ایجاد عفونت‌های باکتریایی ثانویه منجر می‌شود که خطر عفونت و نارسایی‌های اندام‌های مختلف را افزایش می‌دهد. در این میان، ابتلا به ویروس آنفلوآنزا در سالمندان، زنان باردار، کودکان کم سن‌وسال و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمنی مانند آسم، دیابت، سرطان، ایدز و بیماری‌های قلبی بیشتر در معرض ابتلا به فلورونا هستند بنابراین محققان توصیه می‌کنند این افراد برای در امان ماندن از ویروس فلورونا نه‌تنها باید دوز تقویت واکسن کرونا بلکه باید واکسن آنفلوآنزا را هم تزریق کنند.

 

تزرق واکسن کرونا و آنفلوآنزا

محققان بر این باورند که وقتی ابتلای همزمان دو ویروس کرونا و آنفلوآنزا ممکن می‌شود، بنابراین می‌توان به طور همزمان هم واکسن آنفلوآنزا و واکسن تقویتی کرونا را تزریق کرد و نیازی به نگرانی در این مورد وجود ندارد. سیستم ایمنی بدن بسیار هوشمند و پیچیده است و می‌تواند در یک زمان، مواجهه با چند ویروس و آنتی‌ژن را مدیریت کند. بدن انسان همیشه این کار را به‌طور طبیعی انجام می‌دهد در نتیجه تزریق همزمان دو واکسن یا حتی بیشتر روی کاهش اثربخشی آنها بر سیستم ایمنی بدن تأثیر ندارد. از این‌رو محققان توصیه می‌کنند افراد برای در امان ماندن از ویروس فلورونا هر چه سریع‌تر نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا و دوز تقویتی واکسن کووید ــ ۱۹ اقدام کنند. با وجود این که هر دو واکسن می‌تواند به طور کامل از ابتلا به بیماری جلوگیری کند به پیشگیری از ابتلا به نوع شدید ویروس هم کمک می‌کند.

چه کسانی در معرض خطر ویروس فلورونا هستند

فصل شیوع فلورونا

محققان بر این باورند از آنجا که آنفلوآنزا معمولا در فصول سرد سال بیشتر اتفاق می‌افتد، ابتلا به این سویه جدید در فصل زمستان و اوایل بهار بیشتر می‌شود اما این روند ممکن است در سال‌های مختلف، با هم متفاوت باشد. مواردی از ابتلا به فلورونا در حال حاضر در آمریکا، برزیل، رژیم صهیونیستی، فیلیپین و مجارستان مشاهده شده است. اما شواهد حکایت از آن دارد که فلورونا ویروس جدیدی نیست و برای مثال، محققان دو سال پیش یعنی در اواخر سال ۱۳۹۸ که سر و کله ویروس سارس ــ کوو ــ ۲ پیدا شد، ابتلای همزمان به آنفلوآنزا و کووید ــ ۱۹ در بیمارستانی در نیویورک مشاهده شده بود. اما حالا به‌طور رسمی، ابتلا به فلورونا در یک زن باردار واکسینه نشده در رژیم صهیونیستی مشاهده و گزارش شده ‌است که علائم خفیفی داشته است.

 

روش درمان فلورونا

مبتلایان به فلورونا هم باید مانند مبتلایان به کووید ــ ۱۹ عمل کرده و شیوه‌نامه‌های‌های مراقبتی را به‌طورکامل رعایت کنند. اگر مبتلا به فلورونا شدید در خانه بمانید و از دیگران و حتی اعضای خانواده دوری کرده و خود را قرنطینه کنید. اگر به اقدامات درمانی نیاز پیدا کردید، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید. البته به یاد داشته باشید شرط درمان مؤثر، ابتدا شناسایی ویروس‌هاست زیرا هر ویروسی درمان متفاوتی نسبت به ویروس دیگر دارد.

 

 مانند بسیاری دیگر از سویه‌های  کووید-۱۹، کوتاهی تنفس، تبی که بهبود پیدا نمی‌کند و درد غیرعادی قفسه سینه از جمله علائمی است که به کمک و درمان فوری نیاز دارد. در فلورونا هم مانند بسیاری از سویه‌های دیگر کووید، بیمار بیشتر با عوارض تنفسی، کوتاهی نفس‌ها و دشواری در تنفس مواجه می‌شود. از آنجا که ویروس آنفلوآنزا متفاوت از کووید ــ ۱۹ است، افراد برای شناسایی این نوع ویروس باید هر دو تست کرونا و آنفروآنزا را بدهند تا تفاوت ویروس‌ها از هم شناسایی شود.

 

منابع: Bloomberg و NBC chicago و Interesting engineering

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.